Kvůli koronaviru nemůže létat 16 000 letadel. Kde všechna jsou?

Nebe je v posledních dnech až děsivě prázdné. To je vážný problém pro letecké společnosti, které se musejí postarat o tisíce odstavených letadel, zaparkovaných křídlo vedle křídla na ranvejích či v hangárech. Problém přitom někdy může být už jenom najít místo k zaparkování, s odstavenými letadly je ale až překvapivě velké množství práce - od údržby hydrauliky až po snahu zabránit ptactvu v uhnízdění v některé z částí letadla, píše agentura Bloomberg.

Po celém světě je kvůli dopadům koronaviru na cestování teď podle výzkumné společnosti Cirium odstaveno více než 16.000 letadel určených pro osobní přepravu. To představuje nebývalý tlak na finance leteckých společností. Náhle se prioritou na letošní rok stalo nalezení správného místa a podmínek pro odstavení 62 procent světové flotily a udržení těchto letadel v letové způsobilosti.

Letadlo nejde jednoduše oprášit a poslat zpátky do provozu. Při odstávce je potřeba spousta práce a pozornosti, od údržby hydrauliky a systémů řízení letu až po ochranu před hmyzem a volně žijícími zvířaty. Pak je tu vlhkost, kvůli které mohou některé části korodovat a která může poškodit interiér. I když stojí na vzletových drahách, mají letadla obvykle plnou nádrž, aby se zajistilo, že s nimi nebude vítr hýbat a nádrže díky lubrikaci zůstanou chráněny před poškozením.

"Nikdo nečekal, že bude potřeba takový rozsah ochrany," říká Anand Bháskar, generální ředitel společnosti Air Works, která se zaměřuje na opravy a údržbu letadel. Současnou situaci označil za logistickou noční můru.

Počet letadel v provozu je podle Cirium teď nejnižší za 26 let. Správa tak velkého počtu letadel je velký problém pro odvětví, které je v krizi. Aerolinky po celém světě snižují kapacity téměř na nulu, nebo nelétají vůbec. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) varovalo, že příjmy od cestujících mohou letos klesnout skoro o třetinu bilionu dolarů a že ohroženo je 25 milionů pracovních míst.

Aerolinky hledají místo pro svá letadla na letištích nebo v zařízeních pro dlouhodobé odstavení na suchých místech, jako je australské vnitrozemí a Mohavská poušť v USA. Společnost KLM má více než 200 letadel na amsterodamském letišti Schiphol, u bran i na přistávací dráze seřazené podle velikosti a typu a tak, aby byl zajištěn dostatek prostoru pro jejich odtažení v případě údržby.

"Schiphol je přecpaný," upozornila manažerka KLM Annemiek Cornieljeová. "Bohužel ne cestujícími, ale mnoha letadly zaparkovanými na rampě a také na vzletové dráze. Choreografie tohoto smutného a jedinečného pohledu je docela parkovací puzzle," dodala. Schiphol ale nevybírá žádné parkovací poplatky.

Právě poplatky za odstavení letadel se liší od letiště k letišti. V Indii parkování může v případě velkého letadla činit až 1000 USD (přes 25.500 Kč) za den, uvádí konzultační společnost Martin Consulting. Pro aerolinky s flotilou 250 letadel to i při slevě znamená 12,5 milionu USD za šest měsíců odstávky. IATA požádala vlády o snížení poplatků za parkování, které obvykle činí méně než dvě procenta ročních výnosů letiště. Za současných podmínek by tyto poplatky mohly být pro některé aerolinky zničující.

Etihad Airways uvádí, že jeho technici nepřetržitě pracují na údržbě odstavených letadel. Práce zahrnují spouštění motorů, překontrolování systémů řízení letu a zakrytí senzorů a motorů kvůli ochraně vnitřních systémů před pískem a prachem. Kolem 200 zaměstnanců denně čistí kabiny.

Pozornost vyžadují také pneumatiky. Podle Qantas Airways je potřeba protočit kola u všech letadel, a to buď tažením stroje po asfaltu nebo je protočit po vytažení do vzduchu, a to každý týden až dva, zatímco se do podvozku nalije hydraulická kapalina na ochranu proti korozi. Do motoru pak společnost dává obrovské sáčky s oxidem křemičitým pro absorpci vlhkosti.

Qantas má svá letadla na letištích v Austrálii. Místní klima je mnohem vhodnější pro jejich skladování ve srovnání s velkou částí Asie, kde je vysoká vlhkost a kde hrozí tajfuny.

Náročným úkolem u zaparkovaných letadel jsou brzdy, které mohou do 24 hodin začít ztrácet účinnost, upozornil viceprezident pro pozemní operace Finnairu Jukka Glader. Každé letadlo musí mít za koly deset až 12 klínů, které je musí udržet v dané poloze. Finnair musel objednat pro svá odstavená letadla 500 dřevěných klínů z místního truhlářství. Finnair také každých 14 dní znovu připojí baterie letadla a jednou měsíčně je potřeba provést rozsáhlejší kontrolu, která zahrnuje odstranění ochranných krytů, nastartování motorů a kontrolu klimatizačních systémů a systémů proti námraze.

Nezávislý konzultant a bývalý šéf strategie aerolinek Go Airlines India Satjendra Pandej upozorňuje, že dlouhodobé stání má negativní dopad na letovou způsobilost letadel, ať už jde o leteckou elektroniku či o hydraulické systémy. "Dlouhodobé skladování je specializovaná dovednost a ideální je v suchém a horkém prostředí. Tento aspekt bude nutné přehodnotit, protože v současnosti jsou letadla zaparkovaná na letištích a letových drahách po celém světě," dodal.

Související

Více souvisejících

letadla, letectví

Aktuálně se děje

před 13 minutami

před 35 minutami

Jan Cimický

Cimického u soudu hájila spolupracovnice, psychiatr opět nedorazil

V úterý pokračoval soud s psychiatrem Janem Cimickým, který je od loňska obžalován ze znásilnění a vydírání. Cimický dnes k soudu opět nedorazil. K výslechu se dostavily jeho spolupracovnice, přičemž jedna z nich řekla, že si myslí, že se její kolega ničeho nedopustil. 

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Léky, ilustrační fotografie.

Algifen má výpadek. Za kapky existují alternativy, ujišťuje ministerstvo

Z výrobních důvodů panuje v Česku krátkodobý výpadek léku Algifen NEO. Ministerstvo zdravotnictví v pondělí uvedlo, že jedná se společností Teva o urychlení jeho dodávek. Lékaři byli informováni o možných alternativách, které jsou k dispozici v dostatečném množství. Algifen by měl být podle výrobce opět dostupný od konce května. 

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

John Kirby, koordinátor strategické komunikace Národní bezpečnostní rady

Íránský útok na Izrael byl podle USA trapným neúspěchem

Masivní dronový a raketový útok Íránu na Izrael byl "velkolepým a trapným neúspěchem", uvedl v pondělí Bílý dům. S tímto prohlášením přišel den poté, co americké jednotky pomohly Izraeli sestřelit většinu raket a bezpilotních letadel vypálených Teheránem.

před 4 hodinami

Ilustrační fotografie.

Vražda v Pohodlí na Svitavsku se dostala k soudu. Muži vinu odmítají

U Krajského soudu v Hradci Králové se v pondělí začala projednávat kauza předloňské vraždy v domě v Pohodlí u Litomyšle na Svitavsku. Dvojice mužů je obviněna z toho, že utýrala muže, jehož tělo následně uvařila v sudu, kosti spálila a další ostatky rozvezla po okolí. Oběma hrozí výjimečný trest. 

před 6 hodinami

před 12 hodinami

před 12 hodinami

Záporožská jaderná elektrárna

MAAE vyzve Rusko a Ukrajinu ke kontrole stavu Záporožské JE

Rafael Grossi, ředitel Mezinárodní agentury pro atomovou energii (MAAE), oznámil plány v roce 2024 na pozvání Ukrajiny a Ruska k posouzení technického stavu Záporožské jaderné elektrárny. Grossi také zmínil plány na opětovnou návštěvu Ruska a Ukrajiny.

Aktualizováno včera

Joe Biden

Biden přijal Fialu v Bílém domě a ocenil Česko jako skvělého spojence

Americký prezident Joe Biden přijal v pondělí odpoledne místního času v Oválné pracovně Bílého domu českého premiéra Petra Fialu (ODS), který je na dvoudenní pracovní návštěvě USA. Podle Fialy je klíčové, že obě země sdílejí hodnoty, jakými jsou lidská práva, svoboda a demokracie. Biden řekl, že Praha je pro Washington skvělým spojencem. 

včera

včera

včera

Nejslavnější královská milenka Madame de Pompadour zemřela před 260 lety

Je tomu přesně 260 let, co zemřela jedna z nejslavnějších královských milenek, která vstoupila do dějin jako Madame de Pompadour. Ačkoliv pocházela z prostých poměrů, dokázala se během několika let vyšplhat mezi společenskou elitu a zajistit si vlivné postavení i bohatství. Majetek ani vliv pro ni však nikdy nebyly na prvním místě.

Zdroj: Lucie Žáková

Další zprávy