Vlak, který vozí mrtvé duše? Jeden takový donedávna opravdu jezdil

Železniční trať Brookwood Necropolis Railway je nejstrašidelnějším a nejpodivnějším vlakovým spojem v dějinách. Na rozdíl od všech ostatních vlaků totiž neslouží k přepravě živých lidí z místa A do bodu B. Tento spoj převážel s hrůznou pravidelností den co den na své poslední cestě mrtvé.

Necropolis Railway

Po dobu 87 let prakticky každý den vyjel stejný vlak z Londýna a zase se vrátil zpět. Odjížděl ze zastávky nedaleko Waterloo, která byla vybudována speciálně pro tento vlak a jeho pasažéry. Trať dlouhou 37 kilometrů, na níž po vyjetí z Londýna nebyla žádná zastávka, vlak ujel vzdálenost za 40 minut.

Cestou na místo určení mohli cestující sledovat malebnou krajinu Westminsteru, Richmond Parku a Hampton Courtu. To nebyla náhoda, protože trať byla vybrána částečně i pro svou "uklidňující scenérii".

Kolik útěchy může krajina kolem trati cestujícím poskytnout - to nebývá běžný faktor, který se při plánování trasy kolejí zvažuje. Ale tohle nebyla běžná vlaková linka. Mnozí z cestujících ve vlaku byli krajně rozrušení. A ti zbylí - jejich blízcí a milovaní - byli mrtví. A vlak s nimi jel na hřbitov.

Tato železniční linka byla v provozu v letech 1854 až 1941 a převážela londýnské mrtvé na jihozápad na Brookwoodský hřbitov nedaleko Wokingu v Surrey. Hřbitov byl postaven zároveň se železniční tratí a v době své největší slávy v letech 1894 až 1903 vlak převezl více než 2000 těl ročně.

img-responsive

Britský Necropolis Railway | foto: SSPL

Vlakem také jezdili příbuzní a přátelé zesnulých. Ti nastoupili společně s naloženou rakví do vlaku odjíždějícího v 11:40, zúčastnili se pohřbu, uspořádali pohřební hostinu v jedné ze dvou železničních stanic hřbitova, kde si mohli dopřát například sendviče z domácí šunky nebo zákusky, o pintě piva nemluvě, a pak nastoupit do vlaku jedoucího zpět, který je do Londýna dovezl v půl čtvrté odpoledne.

Toto spojení smutku a truchlení s přesně stanoveným jízdním řádem se může zdát poněkud bizarní. A také v době, kdy se poprvé objevil nápad provozovat vlak, který by vozil výhradně mrtvá těla a pozůstalé na hřbitov, se lidem nezdál být "normální". Kritikům se vlak zdál jako příliš mechanická, ba téměř frivolní věc ve srovnání s vážností smutečního obřadu.

Navzdory výhradám ale vláda dala plánu zelenou. V mnoha ohledech neměla na vybranou. V polovině 19. století byly londýnské hřbitovy chronicky přeplněné. Populace města se neustále rozrůstala; v období od roku 1801 do roku 1851 se více než zdvojnásobila, což situaci jen zhoršilo.

Každý rok Londýn pohřbíval dalších 50.000 mrtvých - ale hřbitovní prostor zůstával stejný - je o málo víc než 120 hektarů. To nutilo hrobníky uchylovat se k dost nechutným praktikám; například vykopávat v noci pohřbená těla a pálit je.

Jenom ti, kdo si mohli dovolit místo posledního odpočinku na nových, exkluzivních hřbitovech, jako byl například Highgate Cemetery, byli vyloučeni z možnosti, že je po pohřbu bude čekat exhumace a zcela neobřadná kremace.

Nakonec parlament nechal hřbitovy ve vnitřním Londýně uzavřít a otevřel sedm velkých hřbitovů na předměstí. Tady byly velké, zelené, ale hlavně volné prostory. Samotný Brookwoodský hřbitov měl rozlohu více než 600 hektarů a vysloužil si přezdívku Londýnská nekropole. V té době to byl největší hřbitov na světě.

Problémem ale bylo, jak se sem dostat. Cestující byli jedna věc. Ti mohli dojet na stanici Brookwood, která byla otevřena asi kilometr od hřbitova v roce 1864, aby sloužila nekropoli i běžné železniční lince. Tato stanice je dodnes v provozu.

Ale mrtví představovali úplně jiný problém. Převážet mrtvá těla na takovou vzdálenost v tradičních vozech tažených koňmi bylo pomalé a navíc příliš drahé pro většinu Londýňanů. Přivážet těla vlakem společně s truchlícími se proto zdálo být elegantním řešením.

img-responsive

Britský Necropolis Railway | foto: SSPL

K tomu přispěly i takové detaily, jako márnice v cílové železniční stanici, popruhy ve vlaku, které zajišťovaly rakve na místě, či parlamentem pevně stanovená výše jízdného, které zůstalo stejné po celou dobu provozu trati.

Přesto se ale pohřební železniční trať ani příměstský hřbitov nikdy neujaly tak, jak bylo v plánu. Lidem se nechtělo nechávat se pohřbít tak daleko od místa, kde žili a pracovali. Navíc volno tehdy bylo jen v neděli; pokud se pohřeb nebo plánovaná návštěva hrobu konala jiný den, potřeboval člověk k cestě na předměstský hřbitov den volno, což si mnozí nemohli dovolit a jiní to měli přímo zakázané.

V roce 1909 se na scéně objevily motorové pohřební vozy, které do 20. let převzaly roli pohřebních vozů tažených koňmi i vlaku. A skutečná smrt pohřební linky přišla v roce 1941. Při jednom z nejhorších dní bombardování Londýna 16. dubna zabily bomby více než 1000 lidí a způsobily víc než 2000 požárů. A jeden z nich zničil i londýnskou železniční stanici sloužící pro potřeby nekropole.

V té době už vlaky do nekropole jezdily jen jednou nebo dvakrát týdně. A tak namísto obnovy se oficiální činitelé raději rozhodli trať úplně zrušit.

ON-LINE 85. den války: Ukrajina měla útočit na ruské městečko, Rusko…

19.05.2022 22:22 Při dnešním útoku ukrajinských sil na ruské městečko v Kurské oblasti nedaleko rusko-ukrajinských…

Benzin během týdne výrazně zdražil

19.05.2022 08:18 Cena benzinu v České republice čtvrtý týden v řadě výrazně vzrostla. Natural 95 od minulé středy…

Letní počasí dlouho nevydrží. Podle meteorologů se ochladí

19.05.2022 06:30 Zatímco závěr týdne přinese letní teploty, příští týden se ochladí. Podle meteorologů by teploty…

USA hlásí jeden případ opičích neštovic

19.05.2022 21:45 V americkém Massachusetts se ve středu prokázal případ opičích neštovic, vzácné nemoci, která se…

Zemřel oblíbený herec Josef Abrhám, bylo mu 82 let

17.05.2022 10:40 Ve věku 82 let zemřel legendární herec Josef Abrhám, držitel Českého lva či Ceny Thálie za…

Astronomové zveřejnili první snímek obří černé díry Sagittarius A* v…

12.05.2022 17:16 Astronomové dnes zveřejnili první snímek obří černé díry Sagittarius A*, která se nachází v centru…

Vědci objevili překvapivý proces, kterým se rakovinné buňky snaží bránit…

03.05.2022 08:57 Překvapivý proces, kterým se rakovinné buňky snaží bránit dopadům radioterapie, tedy ozařování,…

Sledování odpadních vod umožňuje předvídat výskyt covidu

26.04.2022 09:40 Výzkumná organizace NEXARS vyvinula spolu s automobilkou Škoda Auto novou metodu sledování výskytu…

Vědci prozkoumali nádory 12.000 pacientů, odhalili nové stopy o příčinách…

22.04.2022 14:57 Britští vědci analyzovali kompletní genetickou výbavu nádorů více než 12.000 pacientů. Tvrdí, že se…

ESA kvůli válce zastavuje spolupráci s Roskosmosem v projektech na výzkum…

13.04.2022 18:27 Evropská kosmická agentura (ESA) se rozhodla kvůli ruské agresi na Ukrajině zastavit spolupráci s…

Související:

Právě se děje

reklama