Peníze nejsou vše? Naopak, zjistila studie

Říká se, že peníze nejsou vše a nelze si za ně vše koupit. Podle vědců to není tak úplně pravda. Peníze hrají důležitou roli při určování vyhlídek na život dítěte. Ukázala to rozsáhlá studie, která zjistila, že příjmy domácností mají významný dopad na vše od dětských poznávacích a vzdělávacích výsledků, až po jejich sociální rozvoj a fyzické zdraví.

Přidejte svůj názor 5 komentářů

Americký dolar, ilustrační fotografie
doporučujeme

„Můžeme s jistotou říci, že peníze samy o sobě hrají velkou roli a je třeba je vzít v úvahu, pokud chceme zlepšit výsledky dětí," cituje spoluautora studie Kerrise Coopera deník The Guardian. „Často se zaměřujeme na mezery ve škole – ale důkazy ukazují, že peníze ovlivňují nejen dětské kognitivní výsledky, ale také způsobují rozdíl v jejich fyzickém zdraví a v rozvoji jejich sociálních schopností a chování.“

Za posledních 30 let bylo v osmi zemích na toto téma provedeno celkem 61 studií. Podle 35 z nich měly vyšší příjmy domácností pozitivní vliv na celou řadu věcí. Děti vyrůstající v chudých rodinách se pak své počáteční socioekonomické zátěže nezbaví ani v budoucnosti. Velkou roli v tom mohou hrát faktory jako možnosti vzdělávání a vybavení, které mají děti k dispozici. Jedna americká studie zveřejněná v loňském roce také ukazuje, že vyšší příjem snižuje pravděpodobnost zneužívání nebo zanedbávání dětí.

The Guardian také poukazuje na práci neurologů z University of Pennsylvania, kteří provedli celou řadu testů zaměřujících se na kognitivní schopnosti, které jsou spojeny s určitou oblastí mozku. Podle vědců existuje stále více důkazů, že vyrůstání v chudobě snižuje fyzický vývoj mozku dítěte.

Testy mimo jiné měřily vývoj jazyka a výkonné fungování - soubor duševních procesů zodpovědných za pracovní paměť, uvažování a sebeovládání. Ukázalo se, že děti z nízkopříjmových rodin vykazovaly mírně až výrazně horší výsledky než jejich vrstevníci ze středních a vyšších vrstev.

Součástí studie bylo také provedení magnetické rezonance 283 dětí. Snímky ukázaly, že ty z chudších a méně vzdělaných rodin mají tendenci mít tenčí subregiony prefrontální kůry, tedy té části mozku, která je spojena s výkonným fungováním. To by mohlo vysvětlit horší akademické výsledky a dokonce i nižší IQ. V další studii stejní vědci testovali dalších 1099 dětí a mladých lidí a zjistili, že mozky lidí s vyšším rodinným příjmem a větší rodičovskou výchovou mají větší plochu mozku než jejich chudší a méně vzdělaní vrstevníci. Nejsilnější korelace se objevila v oblastech mozku spojených s jazykovým a výkonným fungováním.

Údaje navíc ukazují, že malé přírůstky rodinných příjmů měly mnohem větší dopad na mozky nejchudších dětí než podobné zvýšení na bohatší děti. A údaje společnosti Noble také naznačují, že když rodina klesne pod určitou základní úroveň příjmu, mozkový růst klesá.

O několik měsíců později byla realizována další rozsáhlá studie, na které se podílel Seth Pollak, dětský psycholog z Wisconsinské univerzity v Madisonu. Ta prokázala silné vazby mezi příjmem domácnosti a objemem šedé hmoty v čelním laloku, temporálním laloku a hipokampu, který je součástí velkého mozku. Děti z nízkopříjmových domácností měly o 8 až 10 procent méně šedé hmoty.

Loading...
Vstupte do diskuze (5)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Češi budou bez piva? Vědci mají velmi špatné zprávy

24.05.2019 16:16 Pivo se v budoucnu stejně jako čokoláda, káva a víno může stát obětí klimatických změn, které…

Vědci ví, jaký je osud Země. Lidstvo ji bude muset opustit

23.05.2019 11:24 Planeta Země je nejen jedinou planetou, o které víme, že je na ní život, ale i jedinou zatím…

Studie varuje před katastrofou: Miliony lidí přijdou o domov, některé…

21.05.2019 15:51 Globální hladina moře by do konce tohoto století,mohla stoupnout více než o dva metry, pokud budou…

Konec světa za dveřmi? Vědci pracují s černým scénářem, chystají se na…

21.05.2019 15:42 Jak by lidé reagovali na informaci, že se blíží definitivní konce světa? To je otázka, kterou si…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama