Věda

Související články:

Laureáti Nobelovy ceny za fyziku

Nobelovu cenu za fyziku dostali tři vědci za výzkum elektronů

Nobelova cena za fyziku pro rok 2023 byla udělena třem vědcům za jejich práci v oblasti využití extrémně krátkých světelných pulzů k studiu chování elektronů v atomech a molekulách. Laureáty jsou francouzsko-americký vědec Pierre Agostini, Rakušan maďarského původu Ferenc Krausz a Francouzka působící ve Švédsku Anne L'Huillierová.
Ohnivý mravenec rodu Solenopsis, ilustrační fotografie.

Den, kterého se vědci obávali, nastal. Jeden z nejinvazivnějších druhů světa dorazil do Evropy

Klimatické změny způsobují nejen extrémní vedra a lesní požáry, ale i migraci řady rostlinných a zvířecích druhů. Na severní polokouli se tak dostávají nejen komáři přenášející tropické nemoci typu horečka dengue, ale i invazivní druhy, kterých se vědci obávají. Jedním z nich je i ohnivý mravenec. A je nebezpečnější, než by se na první pohled mohlo zdát.
Vědci, ilustrační foto

Život v postantibiotické éře: Na rezistenci už nyní umírají miliony lidí ročně, souboj s AMR zatím prohráváme

Válka či pandemie koronaviru nejsou to jediné, co v posledních letech ohrožuje svět. Vědci už dlouhou dobu varují před rezistencí bakterií vůči antibiotikům (tzv. antimikrobiální rezistence, AMR, pozn. red.) a považují ji za jeden z největších lékařských strašáků moderní doby. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) svět vstoupil do postantibiotické éry - nových antibiotik se vyrábí stále méně, a taková, která by neprohlubovala rezistenci, se neprodukují téměř vůbec. A ročně mezitím umírají miliony lidí.
Bělozubka tmavá

Vědci v Česku objevili nový druh savce. Bělozubka tmavá díky oteplování přišla z Afriky

V České republice byl zaznamenán nový druh savce, bělozubka tmavá. Objevili ho vědci z dvou ústavů Akademie věd ČR. Přestože očekávali příchod tohoto druhu, podařilo tento druh se zachytit až na podzim loňského roku. Drobný hmyzožravec, původně pocházející z Afriky je důležitý pro studium biodiverzity a pro lepší pochopení toho, jak klimatické změny ovlivňují migraci různých druhů.
Perseidy u radiantu v Perseu

Už dnes v noci vyvrcholí Perseidy. Ve městech si jich lidé moc neužijí

Už dnes v noci bude možné na obloze zahlédnout jeden z nejzajímavějších přírodních jev. Meteorický roj Perseidy vyvrcholí mezi půlnocí a čtvrtou hodinou ranní a každou hodinu bude možné sledovat přibližně 80 meteorů. Je ale doporučeno vyrazit si kvůli éto podívané za město do neosvětlených lokací.
Slova jako „průkopnický“, „revoluční“ a „nemožné“ se v dnešní době snadno přehazují, ale pokud jde o Aeolus, jsou pravdivá. Kdysi byl skutečně považován za „nemožný satelit“, překročil svou konstrukční životnost a stal se jednou z nejúspěšnějších misí, které kdy byly postaveny a uskutečněny, a jeho laser pro mapování větru výrazně zlepšil předpovědi počasí po celém světě.

ESA se pokusí o manévr, kterým při návratu na Zemi nasměruje družici Aeolus k zániku

Evropská kosmická agentura (ESA) se dnes pokusí o bezprecedentní manévr, při kterém chce nasměrovat vyřazenou družici Aeolus k dopadu do Atlantského oceánu. Sonda, která posledních pět let z oběžné dráhy monitorovala počasí, nebyla navržena pro kontrolovaný návrat na Zemi, ESA se ale přesto pokusí využít zbývající palivo, aby Aeolus navedla do vodního hrobu, napsal list The Guardian.

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

Helena Langšádlová

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne.

Hamás zveřejnil video rukojmí, na důkaz, že přežil zranění ze 7. října

Hamás zveřejnil ve středu video izraelsko-amerického rukojmího Hershe Goldberga-Polina, což je první důkaz, že přežil, když byl 7. října těžce zraněn.

Zdroj: Radek Novotný