Věda

Související články:

Narozená miminka

Vědci poprvé odhalili mikroplasty v mateřském mléku

Vědci poprvé odhalili mikroplasty v mateřském mléku, uvedl list The Guardian s odvoláním na novou studii. Její autory velmi znepokojily možné dopady na zdraví novorozenců. Kojenci jsou vůči chemickým znečišťovatelům obzvláště zranitelní, a je proto zapotřebí provést další výzkum. Kojení podle autorů výzkumu ale i nadále zůstává zdaleka nejlepším způsobem výživy malých dětí.
Hvězdárna a planetárium Brno vystavuje velký model Země

Brněnská hvězdárna představila v Bruselu obří modely Země a Měsíce

Obří nafukovací modely Země a Měsíce vyrobené v Brně dorazily tento týden do Bruselu. V rámci doprovodných akcí českého předsednictví Evropské unie je celý tento víkend mohou zhlédnout tisíce lidí, které astronomická observatoř v belgické a unijní metropoli očekává na tradičních dnech otevřených dveří.

Lidé, kteří mají noční můry alespoň jednou týdně, mají vyšší pravděpodobnost demence

Lidé, kteří mají noční můry alespoň jednou týdně, mají čtyřikrát vyšší pravděpodobnost, že u nich dojde k rychlejšímu poklesu kognitivních funkcí a s přibývajícím věkem jim hrozí větší riziko demence. Vyplývá to ze studie, o které informoval list The Guardian. Pokud se závěry výzkumu potvrdí, mohl by nakonec vést k novým metodám odhalení této choroby a včasnému lékařskému zásahu, který by zmírnil rychlost duševního úpadku.
Mravenci

Náš svět patří mravencům? Vědci spočítali, kolik jich na Zemi žije

Toto je svět mravenců a lidé jsou zde pouhými návštěvníky, tvrdí část vědců. Podle jejich studie obývá planetu Zemi téměř 20 biliard mravenců. Položeni naráz na váhu by byli těžší než všichni divoce žijící ptáci a savci dohromady. Na jednoho člověka jich připadá 2,5 milionu. Napsal to deník The Washington Post, který cituje z materiálu zveřejněném v pondělí v magazínu Proceedings of the National Academy of Sciences.

Pití čaje podle vědců zřejmě může prodloužit život

Čaj je součástí zdravého životního stylu a lidé, kteří ho pijí, mají zřejmě o něco vyšší pravděpodobnost, že budou žít déle než ti, kteří ho nepijí. Vyplývá to z rozsáhlé studie amerických vědců, o které informovala agentura AP.
NASA zveřejnila unikátní snímky z misí Apollo

NASA vrátí po půl století člověka na Měsíc

Půl století po konci éry programu Apollo zahájí americká vesmírná agentura NASA dlouho očekávaný program Artemis, který má vrátit člověka na Měsíc. V pondělí ve 14:33 SELČ se otevře okno příležitosti pro start rakety Space Launch System (SLS) s modulem Orion, který bez posádky obletí Měsíc a v případě úspěchu se po 42 dnech vrátí zpět na Zemi.
NASA

Voyager 1 vstoupil jako první sonda do mezihvězdného prostoru

Americká sonda Voyager 1 dosáhla při výzkumu vesmíru a zejména vzdálených oblastí Sluneční soustavy řady prvenství, mezi které patří i to, že 25. srpna 2012 opustila jako první člověkem vyrobené těleso heliosféru. Sonda, vypuštěná v září 1977, tehdy vstoupila do mezihvězdného prostoru a zamířila za hranice naší soustavy. Dnes je Voyager 1 více než 23 miliard kilometrů od Země a díky dostatečné zásobě energie stále vysílá, podle NASA by měly jeho antény dodávat informace nejméně do roku 2025.
Komáři

Vědci rozluštili další záhadu. Ví, jak se komárům daří vycítit člověka

Ať už se lidé rozhodnou pro repelent, dlouhé rukávy nebo odpuzovače hmyzu, obávaní komáři si k nim vždy najdou cestu. Vědci nyní tvrdí, že našli mechanismus, který stojí za schopností tohoto hmyzu vypátrat člověka vhodného ke štípnutí. Na rozdíl od většiny živočichů mohou totiž komáři vnímat pachy několika různými cestami. Vyplývá to ze studie, o které napsal list The Guardian.
Vakovlk tasmánský

Vědci spouští unikátní a nákladný projekt. Chtějí oživit sto let vyhynulé zvíře

Australští a američtí se pustili do nákladného projektu, jehož cílem je vzkřísit vyhynulého tasmánského tygra, informovala dnes BBC. Poslední tasmánský tygr, neboli vakovlk tasmánský, uhynul ve 30. letech minulého století. Podle týmu vědců by však bylo možné tento druh znovu vytvořit pomocí kmenových buněk a technologie úpravy genů. Do přírody by se podle nich první tasmánský tygr mohl vrátit za deset let. Jiní odborníci jsou však skeptičtí a tvrdí, že oživení vyhynulých druhů je pouhé sci-fi.

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

Helena Langšádlová

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne.

Vláda schválila novelu zákona o zbraních, která reaguje na střelbu na FF UK

Vláda ve středu schválila novelu zákona o zbraních, která urychlí začátek platnosti dvou zásadních opatření obsažených v novém zákoně o zbraních. Jde o povinnost hlásit podezřelé transakce a větší pravomoci pro policii v otázce zajištění zbraní. Změny by mohly platit už od letošního července.