Archeologové vykopali unikátní figurku ptáčka, jde o nejstarší podobné dílo

Archeologové ve střední Číně nalezli jedinečnou figurku drobného ptáka, vytesanou do ohořelé kosti neznámého zvířete. Soška je stará zhruba 13.500 let, v tomto regionu jde o zatím nejstarší nalezené trojrozměrné dílo, píše agentura Reuters.

Jak uvedl The Guardian, figurka z naleziště Ling-ťing v provincii Che-nan znázorňuje pravděpodobně zpěvného ptáka na podstavci, do finální podoby ji tvůrce z kosti vytesal kamennými nástroji. Je zhruba 1,5 centimetru dlouhá.

Ptáček byl vyroben tak, aby ho lehce zvětšený ocas vyvažoval a figurka tak nepřepadávala dopředu. To naznačuje, že pradávný umělec chápal principy rovnováhy, uvádí archeolog Francesco d'Errico z francouzského Národního centra pro vědecký výzkum (CNRS), který se na studii zveřejněné v odborném časopise PLOS One podílel.

Jedná se o nejstarší trojrozměrné umění nalezené v Číně i celé východní Asii. Další podobné předměty jsou podle odborníků až o 8500 let mladší, ačkoliv se našly také abstraktní rytiny v kostech a kamenech či osobní ozdobné předměty vyrobené ze zvířecích zubů nebo mušlí.

Nejstarší známé trojrozměrné rytiny objevili vědci na jihu Německa, pochází z doby před 40.000 lety a jsou vyrobené z mamutoviny.

Vědci si stále nejsou jistí, zda trojrozměrné umění vzniklo nezávisle na sobě na různých místech na zemi, nebo se mezi pravěkými lidmi postupně rozšířilo z jednoho místa. Figurka nalezená v Číně se však velikostí, stylem i použitými technikami liší od podobných a starších děl ze Sibiře a Evropy. To podle d'Errica naznačuje, že je součástí vlastní tradice.