Čeští vědci popsali, proč v savčím vajíčku nefungují mikroRNA

Vědci z Akademie věd ČR objasnili, proč krátké řetězce ribonukleové kyseliny, takzvané mikroRNA, v savčích vajíčkách nefungují. V jiných buňkách přitom hrají důležitou roli, neboť regulují aktivitu genů. Výzkumníci z Ústavu molekulární genetiky zjistili, že důvodem je nízká koncentrace těchto molekul. AV o tom informovala v dnešní tiskové zprávě.

"Před 10 lety jsme zjistili, že mikroRNA ve vajíčku nefungují, což bylo překvapení. Jsou důležité v podstatě pro každou buňku, ale z nějakého důvodu se ukázalo, že ve vajíčku žádnou roli nehrají," řekl ČTK genetik Petr Svoboda ke kořenům výzkumu. "Takže jsme hledali mechanismus, jakým způsobem se vypínají, nějakou regulaci," doplnil.

Vědci měřili počet mikroRNA molekul ve vajíčkách pěti různých savců. Zjistili, že počet molekul mikroRNA se během růstu vajíčka nezvyšuje a jejich koncentrace tak hodně poklesne. "Již dlouho se ví, že jiné molekuly, například mRNA, se ve vajíčku hromadí, protože mají zvýšenou stabilitu. Nikdo se na to ale nedíval opačně: Zvýšená stabilita, která způsobuje hromadění materiálu pro zárodek, funguje zároveň jako adaptace kompenzující ředění způsobené rostoucím objemem vajíčka," uvedl Svoboda. U řetězců mikroRNA adaptace pro hromadění chybí a rostoucí vajíčko je "vypne". Jejich funkci je však možné experimentálně obnovit dodáním dostatečného počtu mikroRNA molekul do vajíčka.

Výzkum podle vědců přináší nový pohled na biologii vajíčka. Ačkoliv genetici popsali okolnosti "vyřazení" mikroRNA, budou v podobném výzkumu pokračovat. "Náš výsledek řekl, že mikroRNA nefungují, když mají takto nízké koncentrace. Ale nemůžeme vyloučit, že v některých vajíčkách a organismech adaptace existují a mikroRNA jsou funkční. My teď víme, že pokud najdeme ve vajíčku 250.000 molekul mikroRNA, tak takto mikroRNA fungují," uzavřel vědec.

Výzkum publikoval vědecký časopis Nucleic Acid Research.