Měsíc začal rezavět, ačkoliv tam není vzduch. Nikdo přesně neví proč

Vědci řeší v posledních měsících nebývalou záhadu. Měsíc totiž začal na obou svých pólech rezavět. Teoreticky je to ale nemožné, protože na na něm není vzduch. Vědci tuší, co může být příčinou, přesto mají jejich teorie určité nedostatky.

Ještě donedávna byl Měsíc považován za poměrně nehostinný a nudný. V zásadě se na něm nic velkého nedělo, tedy až do doby, než si vědci všimli, že se na něm objevují stopy rzi.

Za rezavěním stojí oxid železitý, načervenalá sloučenina, která se tvoří při vystavení železa působení vody a kyslíku. V našich podmínkách jde o běžnou reakci, kterou najdeme nejen na kovových předmětech, ale například i v Grand Canyonu nebo na Marsu.

Podle pracovníků laboratoře Jet Propulsion Laboratory (JPL) působící pod NASA je to dáno tím, že na Marsu se nachází stopy vody a kyslíku. Ty ale na Měsíci nejsou.

Poslední analýza vědce z NASA proto překvapila. Na Měsíci se totiž nachází stopy hematitu, tedy zmíněné formy oxidu železa, kterou známe jako rez. Měsíci je navíc zaplaven vodíkem, který proudí ze Slunce, a ten by měl působit opačně než rez.

Aby totiž mělo železo načervenalou barvu, potřebuje takzvané oxidační činidlo, tedy látku, která zmenšuje své oxidační číslo a tím oxiduje druhou látku, čili zvětšuje její oxidační číslo. Sluneční proud nabitých částic, který na Měsíc neustále působí, má ale opačný efekt. Vodík je redukční činidlo, které působí přesně opačně.

Co stojí za tímto záhadným jevem vědci tuší. Měsíc sice nemá svou vlastní atmosféru, která by poskytovala dostatečné množství kyslíku, má ale stopové množství darované zemskou atmosférou. Kyslík putuje na Měsíc prostřednictvím slunečního proudu skrze takzvaný magnetický ocas planety.

Ten může dosáhnout až na Měsíc, neboť ten do onoho zemského ocasu vstupuje zhruba tři dny před úplňkem. Magnetický ocas navíc blokuje téměř veškerý sluneční vítr, a Měsíc je tak na několik dní chráněn před vodíkem, což znamená, že se podmínky pro tvorbu rzi zlepšují.

"Je to velká záhada. Tento objev změní naše poznatky o polárních oblastech Měsíce. Země mohla hrát důležitou roli při vývoji jeho povrchu," uvedl podle CNN Shuai Li z Havajské univerzity.

Ani přesto ale vědci nejsou schopni zcela vysvětlit, k čemu na Měsíci dochází. Rez totiž byla nalezena i na odvrácené straně Měsíce, kam se kyslík ze Země nemá šanci dostat. Proč i tam vzniká rez tak zatím nikdo netuší.