Mutace koronaviru: Jak se covid přenesl ze zvířete na člověka?

Je známo, že se první případ nákazy novým koroanvirem objevil loni v listopadu a do konce roku se objevoval pouze v Číně. Dosavadní studie ale ukázaly, že k šíření na člověka mohlo docházet déle, než si vědci dosud mysleli.

Podle výsledků studie mezinárodního týmu vědců z Austrálie, Británie a USA koloval patogen koronaviru mezi lidmi mnohem dříve, než byl zaznamenán první případ v čínském Wu-chanu.

Experti hledali náznaky o vývinu patogenu a zjistili, že ze zvířete na člověka se mohl přenášet celá desetiletí. Uvedli to ve studii, o níž informoval časopis Nature Medicine.

Ředitel amerického Národního institutu zdraví Francis Collins uvedl, že "v důsledku postupných evolučních změn v průběhu let nebo možná desetiletí, kdy se přenášel mezi zvířaty, nakonec získal schopnost šířit se z člověka na člověka a nyní způsobuje život ohrožující onemocnění."

Šíření patogenu mohlo probíhat roky v tichosti, naplno ale vypuklo až letos. Přesto se vědci nyní přiklánějí k myšlence, že skutečné šíření napříč světem začalo už loni, dříve, než o nemoci COVID-19 někdo vůbec tušil.

Minulé výzkumy ukázaly, že se virus SARS-CoV-2 pravděpodobně vyvinul z dvou odlišných kmenů a tím získal možnost adaptace na lidské buňky. Je to přirozený proces známý jako selektivní smetení tzv. proces fixace výhodné mutace.

To ukazuje na možnost, že předek viru mohl v netopýrech cirkulovat dlouhou dobu, poté zmutoval a následně přeskočil na jiné zvíře nebo rovnou na člověka.

Proto je veškerá genetická informace viru SARS-CoV-2 podobná genomu ostatních koronavirů, které se nacházejí v netopýrech, ale i v luskounech. Koronaviry společně s virem SARS-CoV-2 mají stejný genový základ a nepatrné rozdíly značí, že se jedná o typický vývoj, který podle vědců ukazuje na to, že virus SARS-CoV-2 je mutací předchozího koronaviru.

Odhaduje se, že 60 % všech známých infekčních chorob pochází se zvířat. Než svět zasáhl nový virus SARS-CoV-2, všech předchozích šest nalezených koronavirů pocházelo z netopýrů, myší nebo domácích zvířat.

Netopýr je považován za přirozený rezervoár nákazy a jeho imunitní systém většinu koronavirů zničí. Virus může vyvinout několik dalších variant, které jsou odolnější a přeskočí na jiného netopýra.