Vědci mají nový experimentální lék. Pomůže proti covidu-19?

Britští vědci přišli s novým lékem, který by podle jejich teorie mohl pomáhat při léčbě onemocnění covid-19, které se rozvíjí u lidí nakažených koronavirem SARS-CoV-2. Jaký problém by měl přípravek konkrétně řešit?

Nová britská studie vychází z teorie, že za krevní sraženiny může hormonální nerovnováha způsobena onemocněním covid-19. Lék s označením TRV027 pomáhá navrátit rovnováhu hormonům, které se podílejí na podílu soli, vody a na krevním tlaku. TRV027 je jedním z experimentálních léků, které potenciálně dokážou zabránit smrtícím krevním sraženinám, které postihují až třetinu pacientů hospitalizovaných s covid-19.

Teorie vědců z Imperial College v Londýně vychází z domněnky, že virus se dostane do těla pomocí enzymu jako „úchytu“ do buňky, ale tím virus enzym deaktivuje a nastává problém, protože enzym hraje důležitou roli v hormonální rovnováze. V případě, že se rozhodí hormonální rovnováha, krev začne být lepkavá, což vede ke sraženinám. Podle BBC se vědci domnívají, že právě lék TRV027 je slibným kandidátem při prevenci krevních sraženin.

Vedoucí nové studie David Owen řekl pro BBC, že hormonální nerovnováha může poskytnout vodítko k otázce, proč někteří lidé mají průběh onemocnění covid-19 těžší než druzí, a dodal, že krevní srážlivost může vysvětlit, proč virus napadá zejména kardiaky, přestože se jedná o akutní respirační syndrom.

Lék TRV027 by potenciálně mohl být podáván s jiným lékem, který se zaměřuje na zánětlivou reakci těla. V současné době nebyl žádný lék prokazatelně účinný, ale například u remdesiviru podle BBC existuje naděje, že pomáhá k rychlejší rekonvalescenci.