Vědci jsou na stopě léčbě zákeřné kožní nemoci

Atopický ekzém je chronické onemocnění kůže, které se u dospělých vyskytuje velmi zřídka. Spíše se jedná o nejčastější onemocnění kůže u dětí a vědci po deseti letech výzkumu přišli s novými poznatky, které by mohly pomoci při vývoji účinné léčby.

Ekzém je běžné kožní onemocnění, na které zatím neexistuje účinná léčba. Trh nabízí nepřeberné množství různých zázračných mastí nebo olejů, lékaři předepisují převážně kortikoidy, které projevy potlačují, ale účinně neléčí. Atopický ekzém postihuje až 20 % dětí po celém světě a 3 % dospělých.

Studie z roku 2006 ukázala, že za atopický ekzém je zodpovědný určitý protein v kůži. Za poslední desetiletí vědci zjistili, že je za ekzém zodpovědný filagrin. To je protein, který napomáhá při vzniku kožních buněk a v případě, že kůže trpí nedostatkem tohoto proteinu, vzniká atopický ekzém. Co ale vědci nevěděli, byl způsob, jak ekzém při nedostatku proteinu vlastně vzniká.

V roce 2016 vědci z Velké Británie ve spolupráci se společností GSK použili trojrozměrný model lidské kůže s nedostatkem filagrinu. Po podrobném zkoumání zjistili, že při vytváření ekzému na kůži je zodpovědných dalších sedmnáct proteinů, které hrají klíčovou roli. Vědci porovnali výskyt proteinů u zdravých lidí a u lidí s ekzémem a zjistili, že proteiny u lidí s chronickým kožním onemocněním mají pozměněnou genetickou strukturu stejně jako laboratorní model lidské kůže.  „Poprvé jsme ukázali, že ztráta samotného filagrinu je dostatečná pro změnu klíčových proteinů, které spustí tvorbu ekzému,“ vysvětlil pro Scince Alert Nick Reynolds, autor studie.

To, že vědci dokázali identifikovat o jaké konkrétní proteiny se jedná je obrovský průlom v oblasti léčby atopického ekzému, kterým trpí milióny lidí po celém světě. „Tento výzkum pomůže při vývoji léčby, která se zaměří na skutečnou příčinu nemoci, a ne pouze na léčbu příznaků,“ uvedla Nina Goadová z britské asociace dermatologů.