Vědci zápolí s koronavirem. Řeší, za jakých podmínek se přestává šířit

Vědci se stále snaží zjistit, za jakých podmínek je možné zaručeně zničit virus SARS-CoV-2. Dosavadní výsledky ukazují, že nový koronavirus může přežít teplotu 60 °C po dobu jedné hodiny.

Studie se objevila na bioRxiv, online archivu a distribuční službě pro nepublikované předtisky pro vědecké časopisy. Publikováním předtisků na bioRxiv jsou autoři schopni svá zjištění okamžitě zpřístupnit vědecké komunitě a obdržet zpětnou vazbu před odesláním do časopisů. Studie nebyla ještě přezkoumána odborníky.

Boris Pastorino, vedoucí týmu z Emerging Viral Disease Unit ve Francii, zkoumá teplotu a chemické látky, které jsou potřebné k „inaktivací“ viru SARS-CoV-2. Vědci posuzovali riziko, jakému jsou vystaveni pracovníci v laboratořích, kteří jsou pravidelně v kontaktu s virem. „Z důvodu, že byl SARS-CoV-2 detekován v krvi, musí být vzorky před provedením sérologických testů inaktivovány,“ napsali ve studii. Virem nakazili ledvinové buňky kočkodanů a vytvořili dva druhy podmínek. „Čisté“ podmínky představovaly podmínky v laboratořích, „špinavé“ značili odběr v reálném životě. Vědci poté provedli 10 různých experimentů s různými postupy a teplotami.

Podle studie byl virus SARS-CoV-2 aktivní při teplotě 56 °C po dobu 30 minut a 60 °C po dobu jedné hodiny. Vědci uvádějí, že při těchto teplotách klesla míra infekčnosti, ale zcela nevymizela. „Tyto výsledky jsou v souladu s předchozími studiemi SARS-CoV a MERS-CoV,“ uvedli. Inaktivace viru se dostavila až při vystavení viru teplotě 92 °C po dobu 15 minut.

Vědci došli k závěru, že u většiny pacientů s onemocněním COVID-19 je pozorován nízký obsah viru v krvi, a proto inaktivace nevyžaduje tak vysoké teploty, zatímco vzorky v laboratoři mají vysoký obsah viru a teplotou menší než 92 °C ho nelze inaktivovat.

Britský virolog Jeremy Rossman, který se zaměřuje na interakci mezi hostitelem a patogenem virů RNA, uvedl, že tato zjištění by mohla pomoci při správném zacházení s virem SARS-CoV-2, aby nepředstavoval riziko i pro pracovníky v laboratořích. „Pokud se výsledky potvrdí, příspěvek poskytuje užitečné pokyny pro nakládání se vzorky,“ řekl pro Newsweek.

Jiná studie zveřejněná v The Lancet Microbe ukazuje, že virus SARS-CoV-2 je "vysoce stabilní" při 4 °C, ale při 70 °C byl inaktivní již za 5 minut. Vědci z Pekingu tvrdí, že největší roli hraje vzduch a vlhkost. Na základě analýzy ve 100 čínských městech zjistili, že vyšší teploty a vlhkost „zřejmě snižují přenos COVID-19“ v souladu s předešlým výzkumem SARS i chřipkou, které za těchto podmínek snížily přenos.