Noční můra. Zkušený pilot varuje před novým boeingem

Tragédie letu Ethiopian Airlines 302, která si uplynulou neděli vyžádala 157 životů, má znepokojivě podobné rysy jako havárie letadla společnosti Lion Air v Indonésii, k níž došlo loni 29. října, varuje Les Abend v komentáři pro CNN. Pilot s více než třicetiletou praxí poukazuje, že v obou případech havaroval nejnovější letoun firmy Boeing, typ 737-800 MAX.

Boeing 737 MAX

Piloti musí poznat, co se děje

Mnozí vědí, že Boeing 737 představuje bezpečnou a spolehlivou leteckou platformu, která je ve službě od konce 60. let, poukazuje pilot. Dodává, že trup letounu je prodlužován téměř každou novou variantou stroje, ale kokpit má stále stejnou konfiguraci a jediným podstatným rozdílem je zavádění soudobých technologií, kdy elektronické displeje nahrazují staré budíky.

Motory verze MAX využívají nejmodernější palivově efektivní technologii, a protože jsou rozměrnější a mají větší tah, Boeing je musel umístit více dopředu a výše, aby při vzletu a přistání nekolidovaly s ranvejí, podotýká Abend. Vysvětluje, že za účelem kompenzace této konstrukční změny firma vyvinula automatický systém zvaný MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který má zabránit přetažení stroje, když ho piloti řídí manuálně v malých rychlostech, především při vzletu a přistání.

Přetažení stroje ovlivňuje úhel náběhu mezi křídlem a proudícím vzduchem a může potenciálně způsobit ztrátu vztlaku, konstatuje kapitán. Za problém označuje to, že o aktivaci MCAS piloti nevědí a Boeing dokonce ani neinformoval mnoho aerolinek v dodaném manuálu, že systém se v letadle nachází.

"Pokud systém pochybí a vycítí ztrátu vztlaku, ke které nedošlo, piloti musí zápasit s letadlem, které míří k zemi, protože MCAS je nastaven, aby nasměroval nos dolů, což je základní manévr pro všechny letadla, která se blíží ke ztrátě vztlaku," píše pilot. Uvádí, že loni v listopadu, po havárii v Indonésii, Boeing do manuálů k letounu doplnil proceduru, kdy piloti manuálně vypnou výškovku, podobně jako při proceduře zvané "runaway trim".

Jde o usměrnění sil působících na vodorovné ocasní plochy, které kontrolují náběh letadla a hrají zásadní roli při jeho stabilizaci, vysvětluje Abend. Dodává, že proceduru může spustit jak autopilot, tak piloti při manuálním řízení.   

Procedura je na nouzovém protokolu Boeingu odnepaměti, připouští kapitán. Varuje však, že podle předpokladu výrobce se selhání MCAS projevuje obdobně jako běžná chyba, avšak nic z vyšetřování havárie letadla společnosti Lion Air nenaznačuje, že by jeho piloti pociťovali cosi podobného.

Problémem je, že piloti musejí poznat, co se děje, aby zareagovali správně, zdůrazňuje Abend. Tvrdí, že mohla nastat situace, kdy se letadlo chová jako "splašená herka" a nereaguje na standardní řídící zásahy. "Pokud zatáhnu za knipl jakéhokoliv letadla, nos by měl jít nahoru, nikoliv zamířit k zemi," píše pilot.  

Necítil bych se pohodlně

Za takovéto noční můry budou piloti zaplaveni varovnými signály, z nichž některé doprovází alarm a budou mateni ve svém úsudku,  obává se kapitán. Dodává, že to vše se odehrává za situace, kdy je letadlo relativně blízko zemi krátce po vzletu.  

Ačkoliv kapitán letu EA 302 měl nalétáno zhruba 8 tisíc hodin, ve srovnání se standardem amerických pilotů nejde o vysoké číslo, deklaruje Abend. Podotýká, že kopilot měl navíc nalétáno pouhých 200 hodin a byl by tedy absolutním začátečníkem v jakémkoliv letadle, neřkuli na zcela novém modelu Boeing 737 MAX.

"Jako zkušený pilot si dovolím předpokládat, že etiopská posádka dobře znala okolnosti okolo havárie (letu) Lion Air," pokračuje Abend. Domnívá se, že podobně jako u jiných společností došlo i u Ethiopian Airlines k přepracování postupů pro takové scénáře, a tak pokládá otázku, zda je možné, že piloti postupovali podle nových instrukcí, ale letadlo stejně nereagovalo.

Odpověď poskytne analýza černých skřínek, k níž teprve dojde, a do té doby budou i slova expertů pouhou spekulací, připouští pilot. Dodává, že navzdory velmi podobným okolnostem obou havárií nelze v této fázi vyšetřování vyloučit jakékoliv jiné vysvětlení a je třeba si počkat.

Boeing i kontrolní úřady jsou pod enormním tlakem, aby odpověď našly rychle, zdůrazňuje Abend. Uvádí, že mnozí si momentálně položí otázku, zda mají létat Boeingem 737 MAX. A zkušený pilot nepopírá, že navzdory dobrému výcviku amerických posádek, by se momentálně se v tomto letounu necítil příliš pohodlně.

Hladomorem je ohroženo přes 41 milionů lidí, zní z OSN

31.07.2021 12:24 Více než 41 milionům lidí na světě hrozí hladomor nebo podmínky, které k němu mají blízko, pokud se…

Do Afriky míří z USA miliony dávek vakcín, urychlí to očkování

28.07.2021 09:44 USA dnes posílají do dvou nejlidnatějších afrických zemí Nigérie a Jihoafrické republiky téměř…

Únosci v Nigérii vzali výkupné, děti nepustili a zajali toho, kdo jim…

26.07.2021 17:46 Únosci více než 130 nigerijských dětí zajali i muže, který jim přinesl z pověření rodičů výkupné, a…

Uganda nemá na vakcíny proti covidu-19, poslanci ale dostanou nová auta

23.07.2021 15:01 Uganda vyčlenila v přepočtu 658 milionů korun na nákup aut pro poslance. Vzbudilo to ostrou kritiku…

Vakcína firem Pfizer a BioNTech se bude poprvé vyrábět v Africe

21.07.2021 15:25 Vakcíny vyvinuté americkou společností Pfizer a německou BioNTech začne vyrábět jihoafrická firma…

Desetinu populace sužuje hlad. Jeden z důsledků pandemie, tvrdí akademička

21.07.2021 00:01 NÁZOR - Téměř desetina obyvatel Země - dle odhadů 768 milionů lidí - trpěla v roce 2020 podvýživou,…

Tunisko nadále čelí velké koronavirové krizi, pomáhají i evropské země

16.07.2021 19:35 Itálie, Španělsko a Švýcarsko dnes odeslaly zdravotnickou pomoc Tunisku, které se nyní potýká se…

Exprezident JAR Zuma se vydal policii, zřejmě nastoupí k výkonu trestu

08.07.2021 14:02 Aktualizováno Bývalý prezident Jihoafrické republiky Jacob Zuma se ve středu vydal úřadům a rozhodl se tak…

V Botswaně se našel třetí největší diamant na světě

08.07.2021 10:19 V Botswaně vytěžili velký surový diamant o hmotnosti 1174 karátů. Jde o druhý významný objev za…

Kontejnerová loď Ever Given třech měsících odplula ze Suezu

07.07.2021 14:52 Kontejnerová loď Ever Given, jež v březnu šest dnů blokovala Suezský průplav, dnes zvedla kotvy po…

Související:

Právě se děje