Noční můra. Zkušený pilot varuje před novým boeingem

Tragédie letu Ethiopian Airlines 302, která si uplynulou neděli vyžádala 157 životů, má znepokojivě podobné rysy jako havárie letadla společnosti Lion Air v Indonésii, k níž došlo loni 29. října, varuje Les Abend v komentáři pro CNN. Pilot s více než třicetiletou praxí poukazuje, že v obou případech havaroval nejnovější letoun firmy Boeing, typ 737-800 MAX.

Boeing 737 MAX

Piloti musí poznat, co se děje

Mnozí vědí, že Boeing 737 představuje bezpečnou a spolehlivou leteckou platformu, která je ve službě od konce 60. let, poukazuje pilot. Dodává, že trup letounu je prodlužován téměř každou novou variantou stroje, ale kokpit má stále stejnou konfiguraci a jediným podstatným rozdílem je zavádění soudobých technologií, kdy elektronické displeje nahrazují staré budíky.

Motory verze MAX využívají nejmodernější palivově efektivní technologii, a protože jsou rozměrnější a mají větší tah, Boeing je musel umístit více dopředu a výše, aby při vzletu a přistání nekolidovaly s ranvejí, podotýká Abend. Vysvětluje, že za účelem kompenzace této konstrukční změny firma vyvinula automatický systém zvaný MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), který má zabránit přetažení stroje, když ho piloti řídí manuálně v malých rychlostech, především při vzletu a přistání.

Přetažení stroje ovlivňuje úhel náběhu mezi křídlem a proudícím vzduchem a může potenciálně způsobit ztrátu vztlaku, konstatuje kapitán. Za problém označuje to, že o aktivaci MCAS piloti nevědí a Boeing dokonce ani neinformoval mnoho aerolinek v dodaném manuálu, že systém se v letadle nachází.

"Pokud systém pochybí a vycítí ztrátu vztlaku, ke které nedošlo, piloti musí zápasit s letadlem, které míří k zemi, protože MCAS je nastaven, aby nasměroval nos dolů, což je základní manévr pro všechny letadla, která se blíží ke ztrátě vztlaku," píše pilot. Uvádí, že loni v listopadu, po havárii v Indonésii, Boeing do manuálů k letounu doplnil proceduru, kdy piloti manuálně vypnou výškovku, podobně jako při proceduře zvané "runaway trim".

Jde o usměrnění sil působících na vodorovné ocasní plochy, které kontrolují náběh letadla a hrají zásadní roli při jeho stabilizaci, vysvětluje Abend. Dodává, že proceduru může spustit jak autopilot, tak piloti při manuálním řízení.   

Procedura je na nouzovém protokolu Boeingu odnepaměti, připouští kapitán. Varuje však, že podle předpokladu výrobce se selhání MCAS projevuje obdobně jako běžná chyba, avšak nic z vyšetřování havárie letadla společnosti Lion Air nenaznačuje, že by jeho piloti pociťovali cosi podobného.

Problémem je, že piloti musejí poznat, co se děje, aby zareagovali správně, zdůrazňuje Abend. Tvrdí, že mohla nastat situace, kdy se letadlo chová jako "splašená herka" a nereaguje na standardní řídící zásahy. "Pokud zatáhnu za knipl jakéhokoliv letadla, nos by měl jít nahoru, nikoliv zamířit k zemi," píše pilot.  

Necítil bych se pohodlně

Za takovéto noční můry budou piloti zaplaveni varovnými signály, z nichž některé doprovází alarm a budou mateni ve svém úsudku,  obává se kapitán. Dodává, že to vše se odehrává za situace, kdy je letadlo relativně blízko zemi krátce po vzletu.  

Ačkoliv kapitán letu EA 302 měl nalétáno zhruba 8 tisíc hodin, ve srovnání se standardem amerických pilotů nejde o vysoké číslo, deklaruje Abend. Podotýká, že kopilot měl navíc nalétáno pouhých 200 hodin a byl by tedy absolutním začátečníkem v jakémkoliv letadle, neřkuli na zcela novém modelu Boeing 737 MAX.

"Jako zkušený pilot si dovolím předpokládat, že etiopská posádka dobře znala okolnosti okolo havárie (letu) Lion Air," pokračuje Abend. Domnívá se, že podobně jako u jiných společností došlo i u Ethiopian Airlines k přepracování postupů pro takové scénáře, a tak pokládá otázku, zda je možné, že piloti postupovali podle nových instrukcí, ale letadlo stejně nereagovalo.

Odpověď poskytne analýza černých skřínek, k níž teprve dojde, a do té doby budou i slova expertů pouhou spekulací, připouští pilot. Dodává, že navzdory velmi podobným okolnostem obou havárií nelze v této fázi vyšetřování vyloučit jakékoliv jiné vysvětlení a je třeba si počkat.

Boeing i kontrolní úřady jsou pod enormním tlakem, aby odpověď našly rychle, zdůrazňuje Abend. Uvádí, že mnozí si momentálně položí otázku, zda mají létat Boeingem 737 MAX. A zkušený pilot nepopírá, že navzdory dobrému výcviku amerických posádek, by se momentálně se v tomto letounu necítil příliš pohodlně.

Záchranáři zasahovali u hromadné nehody na D5, srazilo se 36 vozidel

20.01.2022 18:22 Na dálnici D5 se dopoledne srazilo u Žebráku na Berounsku 36 aut, a to 20 osobních a 16 nákladních.…

Michaláková neuspěla u soudu pro lidská práva v kauze odebraných dětí

20.01.2022 14:58 Evropský soud pro lidská práva (ESLP) dnes rozhodl ve prospěch Norska v případu Češky Evy…

Rakušan: STAN situaci ohledně Farského stáže podcenil, je to bolestná…

20.01.2022 11:55 Předseda Starostů a nezávislých (STAN) Vít Rakušan přiznal, že hnutí situaci ohledně stáže svého…

Předpověď počasí s výstrahou: Česko zasáhne silný vítr

20.01.2022 06:30 Na většině území Česka bude do čtvrtečního večera foukat silný vítr, který v nárazech může…

Ve středu v Česku přibylo 25.989 nově potvrzených případů koronaviru

20.01.2022 08:12 Ve středu v Česku přibylo 25.989 nově potvrzených případů koronaviru, zhruba o 2500 méně než v…

Dárci vakcín proti covidu by do Afriky měli posílat látky s delší…

20.01.2022 18:55 Nejméně 2,8 milionu vakcín proti covidu-19 z těch, které byly darovány Africe, se muselo vyhodit.…

Ve východním Středomoří zrychlilo šíření koronaviru o 89 procent

13.01.2022 15:32 Ve 22 zemích, které Světová zdravotnická organizace (WHO) řadí do regionu východního Středomoří, se…

Jihoafrická republika překonala vrchol vlny nákazy omikronem

31.12.2021 09:01 Jihoafrická republika, kde se v listopadu poprvé ve větší míře začala šířit nová koronavirová…

JAR přestává s trasováním kontaktů, s covidem už se tam setkala většina…

24.12.2021 15:46 Jihoafrická republika přestává trasovat kontakty lidí pozitivně testovaných na covid-19. Většina…

Optimistické závěry o omikronu nelze aplikovat na celý svět, varoval šéf…

23.12.2021 18:43 K závěrům optimisticky vyznívající jihoafrické studie ohledně závažnosti koronavirové varianty…

U omikronu hrozí nižší riziko hospitalizace než u delty, tvrdí studie z JAR

22.12.2021 14:59 Při nákaze koronavirovou variantou omikron je nižší riziko vážného průběhu onemocnění covid-19 i…

Vědci z Jihoafrické republiky zkoumají souvislost koronavirových variant a…

21.12.2021 11:55 Vědci z Jihoafrické republiky, kteří sklízejí pochvaly za objev koronavirové varianty omikron, nyní…

Egypt hlásí první tři případy omikronu odhalené na letišti

18.12.2021 12:07 Egypt oznámil, že se v zemi prokázaly první tři případy nákazy novou vysoce nakažlivou variantou…

Ve východním Kongu se zastavilo poslední šíření krvácivé horečky ebola

17.12.2021 15:59 Ve východním Kongu se zastavilo poslední šíření krvácivé horečky ebola. Ministr zdravotnictví Jean…

Jihoafrická republika ohlásila rekordní počet nových případů koronaviru

15.12.2021 19:33 Jihoafrická republika (JAR) dnes ohlásila svůj zatím nejvyšší denní přírůstek koronavirových…

Související:

Právě se děje

reklama