"Nikdy jsem nic podobného neviděl." Ničivá americká zbraň budí respekt

K americké stíhačce čtvrté generace se blížilo šest desítek nepřátelských letounů, oslepovali ji prostředky elektronického boje a její zkušený pilot čelil fatální, ale nepozorovatelné hrozbě. Tak popisuje situaci vzniklou během leteckého cvičení Red Flag, které simuluje reálné válečné scénáře, Kris Osborn v komentáři pro server National Interest. Vojenský publicista a bývalý pracovník Pentagonu dodává, že záchranou se stal v blízkosti operující letoun F-35, který pilota varoval, aby svůj stroj otočil.

Přidejte svůj názor 51 komentářů

"Neviditelná" stíhačka F-35
doporučujeme

Smrtící informace

F-35, radary obtížně zjistitelný letoun páté generace, následně využil své senzory a zbraně dlouhého dosahu, aby zničil nepřátelský stroj, odkazuje Osborn na zprávu amerického letectva.

"Nikdy předtím jsem nic podobného neviděl. Mým křídlem byl zcela začínající pilot F-35A, který měl sedm či osm cvičných letů. Vzal rádio a řekl zkušenému pilotovi s třemi tisíci hodinami v letadle čtvrté generace: 'Hej kámo, musíš to otočit. Umřeš. Hrozba před nosem'," cituje publicista služební hlášení plukovníka Joshui Wooda, který se cvičení účastnil.

Každoroční cvičení Red Flag se zakládá na velkém množství pokročilých bojových scénářů, včetně boje s téměř vyrovnaným nepřítelem disponujícím pokročilou protivzdušnou obranou, letectvem a prostředky kybernetického a informačního boje, nastiňuje Osborn. Dodává, že piloti létají v prostředí bez dostupnosti GPS, s rušenou komunikací a nepřátelskými elektronickými útoky.

Cvičení se koná na letecké základně Nellis v americké Nevadě a účastní se ho tři tisíce vojáků z několika desítek jednotek, přičemž přizváno bývá i britské a australské letectvo, uvádí bývalý pracovník Pentagonu.

"F-35 redefinuje, jak jdete s nějakou platformou do války. Zajišťuje data na skutečně klíčové úrovni, poskytuje pilotům informace, které jsou v bojovém prostoru smrtící," cituje Osborn vývojového ředitele zmíněného stroje Edwarda Smithe ze zbrojovky Lockheed Martin. Dodává, že podle svých výrobců je F-35 navržen tak, aby v konfiguraci pro obtížné zachycení radarem pronikl nepřátelskou protivzdušnou obranou a monitoroval vzdušné i pozemní hrozby.               

S odkazem na inženýra obeznámeného s technologiemi F-35 publicista vysvětluje, že letoun má zabudované infračervené senzory, třistašedesátistupňové kamery i elektrooptický zaměřovací systém a dokáže zaznamenat a sledovat cíle na velmi dlouhou vzdálenost v infračerveném pásmu.

Osborn se odvolává na pilota F-35 Billieho Flynna, podle kterého lze z letounu odpálit rakety vzduch-vzduch AMRAAM, aniž by jej zaznamenal nepřítel operující v oblasti. "Můžeme odpálit a zmizet," cituje Flynna.

Rychlé rozhodování je klíčové   

Na loňském cvičení Red Flag americké letectvo a námořnictvo zkoumalo podobné scénáře, připomíná někdejší pracovník Pentagonu. Dodává, že cílem bylo zlepšit potenciál strojů F-22 v těsných soubojích, a tak uvedené stroje simulovaly široké spektrum bojových misí v prostředí s přítomností nepřátelského letectva a protivzdušné obrany.

Moderní zbraně jako rakety dlouhého dosahu a nedostatek bojů se srovnatelném protivníkem v posledních letech mají za následek, že souboje v těsné blízkosti jsou dnes méně pravděpodobné, připouští Osborn. Dodává, že americké letectvo se však připravuje na technologicky vyspělého protivníka, a tak je udržování této schopnosti důležité, což podtrhuje existence letounů páté generace jako čínský J-10 či ruský Su-57.    

Dobré schopnosti boje na krátkou vzdálenost mohou výrazně usnadnit rychlé rozhodování pilota, které by mělo předběhnout nepřátelského stíhače, uvádí publicista. Vysvětluje, že jde o koncept "zpozorování-zorientování se-rozhodnutí-akce" (OODA), se kterým již před několika desetiletími přišel letecký teoretik John Boyd.

"Pokud piloti dokážou dokončit proces OODA rychleji než nepřítel ve vzdušné bojové situaci, což je popisováno jako narušení rozhodovacího procesu nepřítele, mohou nepřítele zničit a vyhrát," píše Osborn. Dodává, že rychlejší zpracování informací umožňuje pilotům rychlejší rozhodování, což je pochopitelně velký rozdíl.     

Propojení vzdušných a pozemních bojových prostředků skrze datalink je tedy klíčovou součástí cvičení Red Flag, jelikož americké letectvo se snaží posilovat svou bojovou součinnost s dalšími odnožemi amerických ozbrojených sil, konstatuje bývalý pracovník Pentagonu. Podotýká, že proces OODA je podobně důležitý i pro piloty F-35, který je sice také navržen pro letecké souboje na krátkou vzdálenost, ale především má spoléhat na své senzory dlouhého dosahu a dokončit proces dříve, než bude zachycen nepřítelem.

Americké letectvo tak plánuje aktualizovat tyto klíčové prvky, nastiňuje Osborn. Jako příklad uvádí modernizaci datalinku LINK 16, který by umožnil strojům F-22 lépe sdílet data v reálném čase na bojišti s letouny F-35 a letadly čtvrté generace.  

Loading...
Vstupte do diskuze (51)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Latinská Amerika hlásí už téměř 800.000 nakažených koronavirem

27.05.2020 10:49 Panamerická zdravotnická organizace (OPS) v úterý vyzvala země Latinské Ameriky, aby neuvolňovaly…

Michelinská restaurace v New Yorku vaří v krizi chudým

27.05.2020 09:00 Šéfkuchař Daniel Humm z restaurace Eleven Madison Park je zvyklý na hosty platící exkluzivními…

USA už třetí den po sobě hlásí méně než 700 obětí s covidem

27.05.2020 08:23 Spojené státy již třetí den za sebou registrují méně než 700 nových úmrtí v souvislosti s covidem…

Brazílie má přes 16.000 dalších nakažených s koronavirem

27.05.2020 08:19 Brazílie za posledních 24 hodin zaregistrovala dalších 16.324 případů nákazy koronavirem. V…

Související:

Právě se děje

Další zprávy