FAA nařídil po incidentu v Denveru okamžitou kontrolu vybraných Boeingů 777

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil okamžitou kontrolu letadel Boeing 777-200 se stejným motorem, jaký o minulém víkendu začal u jednoho z letadel ve vzduchu hořet. Úřad bezprostředně po nehodě všem aerolinkám doporučil, aby letadla zatím nepoužívaly, nyní doporučení změnil v příkaz provést důkladnou kontrolu titanových lopatek motoru před opětovným nasazením do provozu.

Letadlu americké společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu na letišti v Denveru začal hořet pravý motor. Stroj se bezpečně vrátil na letiště, za letu z něj ale odpadl kus motoru a dalších částí, které spadly před rodinný dům na předměstí. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Letadlo bylo osazeno motory Pratt & Whitney PW4000 a letadel s těmito motory se nyní týká povinnost důkladné kontroly motorů.

Prvotní vyšetřování Národního úřadu pro bezpečnost v dopravě (NTSB) už v pondělí ukázalo, že motor vzplál zřejmě v důsledku únavy materiálu. Aerolinky proto na pokyn FAA teď musejí provést tepelnou zkoušku lopatek v přední části motoru, oznámil úřad.

"Na základě prvotních výsledků, které dostáváme, a na základě dalších dat z pokračujícího vyšetřování, může FAA toto nařízení upravit a stanovit nový interval inspekcí, případně nařídit ještě další inspekce," píše se v úterní zprávě amerického úřadu.

Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.

Motor, který v sobotu selhal, je stejný typ, jakým je v celém světě osazeno 128 letadel. To je méně než deset procent globální flotily, která čítá více než 1600 letadel Boeing 777 dodaných aerolinkám.

V roce 2018 selhal jeden z motorů také u letadla United Airlines a tehdy vyšetřování také ukázalo na únavu materiálu velkých lopatek. V březnu 2019 proto FAA nařídil provádět u nich kontrolu každých 6500 cyklů. Jedním cyklem se rozumí vzlet a přistání.

Související

Saudi Arabian Airlines Boeing 777-200ER

Brněnský Honeywell vyvinul černou skříňku pro letadla spojenou on-line se zemí

Černou skříňku pro letadla, která může být při letu on-line spojena se zemí, a lze z ní tak průběžně získávat data o letu, vyvinul brněnský Honeywell ve spolupráci s firmou Curtiss-Wright. Černá skříňka je zařízení, které za letu zaznamenává dění v kokpitu a v případě nehody může pomoci objasnit, co jí předcházelo. Nový hlasový záznamník a zapisovač letových dat HCR-25 získal certifikaci pro letouny Boeing 737, 767 a 777. 
Boeing 777, ilustrační foto

Další problémy Boeingu. Letoun musel nouzově přistát v Moskvě

Na moskevském letišti Šeremeťjevo dnes kvůli problémům s motorem nouzově přistál letoun typu Boeing 777. Nákladní stroj ruské společnosti Rossiya Airlines dosedlo na zem v 04:44 místního času (02:44 SEČ), uvedla agentura Reuters. Podle specializované webové stránky FlightRadar24 šlo o patnáct let starý letoun typu Boeing 777-300ER.

Více souvisejících

Boeing 777 USA (Spojené státy americké)

Aktuálně se děje

před 6 minutami

před 38 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Feri míří na tři roky do vězení, rozhodl odvolací soud

Exposlanec Dominik Feri půjde na tři roky do vězení za znásilnění dvou dívek a jeden další pokus o znásilnění, rozhodl odvolací soud v pondělí. Feri byl už loni v listopadu uznán vinným ve všech třech bodech obžaloby a potrestán nepodmíněným trestem v délce tří let. Někdejší politik, který vinu odmítá, se může dovolat k Nejvyššímu soudu.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy