Neexistuje důkaz, že covid pochází z laboratoře, cupují vědci výbušný článek

NÁZOR - Teorie, že koronavirovou pandemii rozpoutal únik viru z čínského Wuchanského virologického institutu, začala nedávno žít novým životem poté, co list Wall Street Journal otiskl výbušný článek, jehož autoři mluví o přesvědčivých důkazech o této hypotéze "pevně vycházející z vědy", připomínají molekulární biolog Keith Grehan a viroložka Natalie Kingstoneová z Univerzity v Leedsu. V komentáři pro server The Coversation pokládají otázku, zda věda skutečně podporuje tvrzení, že vir SARS-CoV-2 byl vytvořen v laboratoři.

Nelze činit ukvapené závěry

Porozumění počátkům virové epidemie může vědcům poskytnout důležité informace o virových kmenech a umožnit kroky k předcházení podobných událostí v budoucnu, konstatují odborníci. Dodávají, že proto je původ viru SARS-CoV-2 vědeckou komunitou diskutován od počátku pandemie a zůstává aktivním tématem.

"Je dlouho známo, že viry podobné původnímu SARS-CoV, který vyvolává nemoc sars, se vyskytují u netopýrů," píšou autoři komentáře. Podotýkají, že takové viry jsou pečlivě zkoumány v Číně, kdy se sars prvně objevil, ale nacházejí se i jinde ve světě.

Není překvapivé, že pandemii vyvolal koronavirus, který stál i za předchozími dvěma podobnými situacemi ve 21. století, tedy za epidemií nemocí sars a mers, a nyní stojí za covidem-19, upozorňují Grehan a Kingstoneová. Zdůrazňují, že jeho původ se sice zdá přirozený a před nebezpečím zvířecích virů se dlouhou varovalo, věda ovšem nemůže činit ukvapené závěry.

Důležitý způsob, jakým lze určit původ viru, je pohled na jeho genom, uvádějí vědci. Odkazují na tvrzení autorů zmíněného článku z Wall Street Journal, astrofyzika Richarda Mullera a lékaře Stevena Quaye, že SARS-CoV-2 nese "genetický otisk" v laboratoři vytvořeného viru, za který označují přítomnost konkrétní genetické sekvence CGG-CGG.

Pro pochopení tohoto tvrzení přibližují viroložka a molekulární biolog, co je genetický kód. "Pokud virus infikuje buňku, převezme kontrolu nad buněčným fungováním a poskytuje instrukce - genom - k produkcí dalších kopií sebe sama," vysvětlují autoři komentáře. Doplňují, že genom se skládá z dlouhé série molekul zvaných nukleotidy, které jsou zastoupeny písmeny A (adenin), C (cytosin), G (guanin) a U (uracil).

Skupina tří nukleotidů se nazývá kodon a poskytuje buňce instrukce k produkci aminokyseliny, nejzákladnějšího molekulového stavebního prvku živých organismů, připomínají Grehan a Kingstoneová. Vysvětlují, že většina aminokyselin vychází z několika různých kodonů a kodon CGG je jedním ze šesti možných, které instruují buňky k produkci aminokyseliny arginin.

Autoři článku ve Wall Street Journal argumentují, že SARS-CoV-2 pochází z laboratoře kvůli sekvenci CGG-CGG, protože se jedná o snadno dostupný a snadný pár kodonů, který vědci využívají k vytváření argininu, nastiňují experti. Vyzdvihují, že pro každého, kdo rozumí technice genetické modifikace, ale není vytvoření sekvence CGG-CGG zpravidla o nic snazší než vytvoření jiného páru kodonů podněcujících produkci zmíněné aminokyseliny.

Není důkaz že sekvence byla vytvořena v laboratoři

Autoři uvedeného článku také tvrdí, že kodon CGG se v netopýřích betakoronavirech, kam SARS-CoV-2 spadá, vyskytuje méně často než zbylých pět kodonů, poukazují Grehan a Kingstoneová. Upozorňují však, že podíváme-li se na příbuzný virus SARS-CoV, kodon CGG je u něj zodpovědný za produkci 5 % argininu, zatímco u viru SARS-CoV-2 to jsou jen 3 %.

"Ačkoliv je kodon CGG méně běžný než ostatní, argument autorů (článku ve Wall Street Journal) neobjasňuje, proč by se dvojitá sekvence CGG nemohla vyskytovat přirozeně," pokračují viroložka a molekulární biolog. Zmiňují konstatování autorů, že nejpravděpodobnějším důvodem, proč SARS-CoV-2 tuto sekvenci obsahuje, je virová rekombinace, tedy stav, kdy různé viry napadnou stejnou buňku a sdílejí genetický materiál, a jelikož se zmíněná sekvence běžně nevyskytuje u dalších podobný koronavirů, nemohla vzniknout přirozeně.

Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.

Vývoj virů a rozšiřování okruhu jejich hostitelů ovšem nezávisí pouze na předem seskupených segmentech genetického materiálu, zdůrazňují odborníci. Zpochybňují rovněž tvrzení Mullera a Quaye, že není pravděpodobné, aby dvojitá sekvence CGG vznikla mutací. Vysvětlují, že viry se vyvíjejí tak rychlým tempem, že mutace zůstávají obecným úskalím virologie. Rekombinace je tedy jeden ze způsobů vývoje viru, ale opomíjení mutací coby příčiny změny viru označují Grehan a Kingstoneová za nepřesný nástin reality.

Další tvrzení Mullera s Quayem, že původně sekvencovaný SARS-CoV-2 byl ideální k infikování člověka, pak opomíjí důkazy o cirkulaci virů v místní fauně, přenos viru mezi zvířaty a rychlou evoluci, která je motorem větší nakažlivosti novějších variant, deklarují experti. Pokládají otázku, proč by se původní SARS-CoV-2 tolik vyvíjel, byl-li ideálně upraven k přenosu mezi lidmi.

Závěry článku z Wall Street Journal naneštěstí převzala četná média, kritizují vědci. "Původ SARS-CoV-2 možná zůstává neobjasněn, ale v článku Wall Street Journal není jediný důkaz, který vědecky podporuje koncept úniku geneticky vytvořeného viru z laboratoře," zdůrazňují Kingstoneová s Grehanem.