Nejhorší železniční katastrofa v historii: Vlna srazila vlak, zabila tisíce lidí

Dva dny po Vánocích, 26. prosince 2004, postihlo oblast západního pobřeží indonéského ostrova Sumatra mohutné zemětřesení. Zabilo přes 200 tisíc lidí a stalo se jednou z nejsmrtonosnějších přírodních katastrof v historii. Kromě toho má ale na kontě i jedno prvenství, vyvolala vlnu tsunami, která se postarala o nejhorší železniční katastrofu všech dob.

Přidejte svůj názor 2 komentáře

Vlna vyvolaná zemětřesením srazila vlak na trati mezi městy Kolombo a Galle

Podmořské zemětřesení postihlo v neděli 26. 12. 2004 v 07:58:53 místního času oblast západního pobřeží indonéského ostrova Sumatra. Kromě toho, že jde o třetí nejsilnější zemětřesení zaznamenané seismografem, vypuklo po hlavním otřesu v celé oblasti dalších několik desítek zemětřesení s amplitudou větší než 5 stupňů Richterovy stupnice. S délkou trvání 8,3 až 10 minut tak jde o nejdéle trvající zemětřesení, které kdy bylo pozorováno. 

Zemětřesení následované vlnou tsunami bylo citelné v Bangladéši, Indii, Malajsii, Myanmaru, Thajsku, Singapuru a na Maledivách. Způsobilo, že se dlouhé rovné úseky mořského dna vymrštily, což vyústilo v nárůst výšky a rychlosti vln, které kompletně zničily město indonéské Lhoknga.

Tsunami, která zasáhla pobřeží Indonésie a jižní Asie, dosahovala v oblastech severní Sumatry a Nicobarských a Andamanských ostrovů výšky až 17 metrů. Pobřeží Thajska tsunami zasáhla asi po 50 minutách, Srí Lanku po 2 hodinách a Indii asi za 2–3 hodiny.

Vlna tsunami vyvolaná zemětřesením ale nezabíjela jen ve městech a na vesnicích. Srazila také vlak na trati mezi městy Kolombo a Galle. Podle odhadů si katastrofa vyžádala nejméně 1700 mrtvých, podle některých zdrojů dokonce přes 2000. Jedná se tak o největší železniční neštěstí všech dob.

Nehodu přežilo pouze 150 pasažérů a více než 200 mrtvých nikdy nebyly identifikovány. Jisté je, že lidé neměli šanci přežít. Již do tak plného vlaku se snažili schovat další místní lidé, kteří věřili, že je mohutný stroj ochrání před masou vody, která se na ně po otřesech řítila. Právě to se jim ale stalo osudné.

Osm vagonů bylo natolik plných lidí, že jejich dveře nešly otevřít. Jakmile se přes vlak přehnala vlna, odmrštila jej mezi stromy, a lidé uvnitř se začali topit. Neměli sebemenší na záchranu, stejně jako lidé, kteří se před vlnou schovávali za vlakem. Ty odmrštěné vagony doslova rozmačkaly.

Asie má ale na kontě více železničních neštěstí. 18. února 2004 došlo v Íránu k požáru a následnému výbuchu vykolejených železničních vagonů nákladního vlaku převážejícího benzin a průmyslové chemikálie, které se daly samovolně do pohybu na železniční stanici nedaleko Nejšapúru v severovýchodním Íránu. Podle úřadů zemřelo 295 lidí, většinou hasičů a záchranářů.

Výbuch nákladu vlaku zničil v tomtéž roce, 22. dubna 2004, nádraží a okolí i v severokorejském městě Jongčchonu u hranic s Čínou. Exploze nastala pár hodin poté, co projel zvláštní vlak s tehdejším vůdcem KLDR Kim Čong-ilem. Příčinou exploze byl hořlavý náklad ve vlaku; objevily se ale spekulace o atentátu.

Vstupte do diskuze (2)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Jak by dopadla americko-čínská válka o Tchaj-wan? Profesor má jasno

16.02.2019 00:01 Bývalý australský zpravodajec Paul Dibb nedávno napsal, že strategická pozice USA v Asii by fatálně…

Ruské bombardéry kroužily nad Japonským mořem, mohou nést jaderné zbraně

15.02.2019 15:29 Ruské strategické bombardéry schopné nést jaderné zbraně dnes podnikly cvičné lety nad Japonským a…

Záhadný telefonát pilota letu MH370. Před zmizením letadla mluvil s…

14.02.2019 22:02 Aktualizováno Měsíc před tím, než zmizel let MH370, měl pilot letadla záhadný telefonát. Ten pořádně zamotal…

Masakr v Kašmíru: Teroristé nastražili bombu na vojenskou kolonu, 44…

14.02.2019 18:41 Aktualizováno Nejméně 44 příslušníků indické polovojenské policie dnes přišlo o život při bombovém útoku na…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama