Írán za deset let odvysílal v televizi 355 vynucených přiznání. Snaží se tak zastrašit aktivisty

Íránská státní televize v uplynulé dekádě na žádost bezpečnostních složek odvysílala nejméně 355 přiznání, která pravděpodobně vznikla pod nátlakem s cílem potlačit disent a zastrašit aktivisty. Uvádí to nová studie dvou nevládních organizací na ochranu lidských práv, o níž dnes informovala agentura AP.

Věznice
doporučujeme

"V letech 2009 až 2019 íránská státní média zveřejnila vynucená přiznání nejméně 355 lidí a pomlouvačný obsah týkající se nejméně 505 lidí, " uvádí dnes publikovaná zpráva organizace Spravedlnost pro Írán (JFI) a Mezinárodní federace pro lidská práva (FIDH).

Obě organizace zároveň vyzvaly k ukončení takové praxe. Studie byla zveřejněna den před Mezinárodním dnem podpory obětem mučení a opírá se o analýzy televizních přiznání a 13 rozhovorů s dotčenými.

Zpráva popisuje, jak byli vězni nuceni číst přiznání z tabule, zatímco hlasatel státní televize jim při nacvičování říkal, aby se usmívali. Jiní uvedli, že čelili výhrůžkám sexuálním násilím a popravou, byli biti a hrozili jim, že proti nim postaví rodinu, pokud se ke smyšlenému obvinění nepřiznají. Získané přiznání se následně vysílalo ve zprávách, v pořadech magazínového formátu či ve filmech, které byly vydávány za dokumenty.

Reálný počet smyšlených a nahraných obvinění je podle JFI pravděpodobně ještě vyšší. Někteří lidé totiž uvedli, že jejich přiznání teprve bude odvysíláno, zatímco k dalším se autoři studie možná ani nedostali.

Íránská mise při OSN na žádost o komentář AP nereagovala, s íránskou státní společností pro rozhlasové a televizní vysílání IRIB se agentuře nepodařilo spojit.

Pouze stát může podle íránského zákona spravovat televizní a rozhlasové stanice. Ačkoliv satelitní antény jsou v zemi často k vidění, jejich užívání není legální. YouTube a další západní internetové streamovací služby jsou v Íránu zablokované. Mnozí tak sledují obsah IRIB, na kterou podle studie mají významný vliv íránské zpravodajské služby, íránská armáda a zpravodajské křídlo polovojenských revolučních gard. "IRIB není jen mediální organizací a v žádném případě není nezávislá. Spíše je nástrojem státního útlaku, který využívá nástroje masové komunikace," uvádí zpráva.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Při raketovém útoku v Bagdádu bylo zraněno dítě

05.07.2020 18:43 Raketa namířená na zelenou zónu v Bagdádu, kde sídlí státní úřady a řada velvyslanectví včetně…

Írán zavedl povinně roušky, za den zemřelo 163 lidí

05.07.2020 14:07 V Íránu zemřelo za minulých 24 hodin 163 lidí s covidem-19, což je nejvyšší denní údaj od únorového…

Anexe Západního břehu Jordánu může zruinovat desetiletí snah, obává se…

05.07.2020 00:01 NÁZOR - Izraelská vláda může brzy začít podnikat kroky k jednostranné anexi Západního břehu Jordánu…

V jaderné elektrárně v íránském Ahvázu vypukl požár

04.07.2020 18:20 V jaderné elektrárně v jihozápadním Íránu dnes vypukl požár. Informovala o tom polooficiální…

Související:

Právě se děje

Další zprávy