NÁZOR – Oběti na životech dosahují trojciferných čísel a počet zraněných přesáhl 4 tisíce, rekapitulují bilanci výbuchu v bejrútském přístavy experti na mezinárodní vztahy a bezpečnost Scott Edwards a Christian Bueger působící na univerzitách v Bristolu a Kodani. V komentáři pro server The Conversation tvrdí, že přesná příčina sice zůstává neznámá, přesto však tragédie ukazuje závažné důsledky nízké bezpečnosti mnohých přístavů.
Zdá se, že za úterní explozí stojí 2.750 tun vysoce reaktivního dusičnanu amonného pocházejícího z lodi MV Rhosus, která do Bejrútu připlula v roce 2013 a následně byla shledána jako nezpůsobilá v další plavbě, konstatují odborníci. Dodávají, že majitel se k lodi brzy přestal hlásit, a tak chemikálie zůstaly uskladněny v přístavu.
„Ačkoliv samotná katastrofa byla mimořádná, události k ní vedoucí nikoliv,“ deklarují experti. Podotýkají, že nebezpečné materiály jsou přepravovány přes oceán na lodích denně, často nesprávně či ilegálně, a tak se v přístavech nezřídka ocitají kontejnery s nebezpečným nákladem.
Námořní bezpečnost se zpravidla zaměřuje na ostře sledovaná témata jako pirátství, terorismus a kybernetické útoky, ke katastrofám ale vede i pouhá rutinní nedbalost, uvádějí autoři komentáře. Dodávají, že zabránit událostem, jako byl výbuch v Bejrútu, znamená posílit správu přístavů a řešit trestné činy jako pašeráctví a korupce.
Opuštěné lodě
Mezinárodní námořní organizace (IMO) jen od roku 2017 zaznamenala 97 případů, kdy se majitelé přestali hlásit ke svým lodím a jejich posádce - činí tak tehdy, nevyplatí-li se loď dále udržovat nebo je-li loď zadržena úřady a pokutována, poukazují Edwards a Bueger. Doplňují, že situace posádek těchto lodí bývá často tragická a dlouhé měsíce se jim nedostává adekvátní plat ani strava, již ale není zřejmé, co se děje s nákladem.
Statistika IMO počítá pouze lodě, tudíž nevíme, kolik opuštěných kontejnerů se nachází ve světových přístavech, upozorňují experti. S odkazem na zprávu OSN tvrdí, že jejich počet může být velmi vysoký, přičemž opuštěné zůstávají úmyslně, z kriminálních důvodů, jakými jsou pašování odpadu či korupce.
„Navzdory jistým snahám tomuto čelit, zůstává problém rozsáhlý a existují překážky pro jeho řešení,“ pokračují Bueger s Edwardsem.
Mezinárodní obchod s odpadem
Lodní společnosti často posílají do Asie prázdné kontejnery, protože většina zboží proudí z Asie do Evropy, konstatují odborníci. Dodávají, že důsledkem je jejich ochota využít úvodní cestu k přepravě velkého objemu nákladu o malé hodnotě.
To usnadňuje nárůst obchodu s odpadem a počtu pašeráků, kteří nelegálně převážejí odpad typu nerecyklovatelných plastů ze západního světa do zemí jako Indonésie a Malajsie, kde v přístavech zůstávají tisíce kontejnerů s tímto obsahem, vysvětlují autoři komentáře. Podotýkají, že většina tohoto odpadu je méně nebezpečná než dusičnan amonný, který způsobil výbuch v Bejrútu, ale i tak může mít děsivé následky.
Riziko mohou představovat právě plasty, protože při nesprávné likvidaci končí většinou v oceánech, což vede k aktuální plastové krizi, deklarují Edwards a Bueger. Rovněž připomínají, že v roce 2019 srílanské úřady objevily přes stovku opuštěných kontejnerů v přístavu v Kolombu, které obsahovaly nemocniční odpad - zřejmě i lidské ostatky - a prosakovala z nich tekutina, tudíž během dvou let, kdy se v přístavu nacházely, mohly znečistit půdu a povrchové vody a způsobit zdravotní riziko.
Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.Srí Lanka dokázala případ vyšetřit, uznávají odborníci. Zdůrazňují, že v mnoha případech zůstávají takové kontejnery bez povšimnutí.
Prevence
Opouštění nebezpečných kontejnerů není nový problém a od začátku nového tisíciletí probíhá značné úsilí ke zvýšení bezpečnosti přístavů skrze sledovací systémy, lépe vyškolený personál a bezpečnostní protokoly, uvádějí autoři komentáře. Vyzdvihují, že ve světle přetrvávání tohoto problému víme, že tato opatření a jejich implementace nejsou dostatečné.
Předně je nutné začít považovat pašování odpadu a opouštění lodí za velké přečiny, které by se měly stát důležitou součástí námořního práva a námořní bezpečnostní agendy, nabádají Edwards a Bueger. Zdůrazňují, že je třeba patřičná legislativa k jejich trestání a vzniknout by měla i mezinárodní databáze, která usnadní nadnárodní snahy o jejich potírání.
Zadruhé, klíčovou roli při opouštění lodí a kontejnerů hraje korupce v přístavech, deklarují odborníci. Také tu doporučují řešit na soustředěné mezinárodní bázi.
Dále je podle expertů třeba rozšířit výstavbu objektů v přístavech, kde lze uložit nebezpečný odpad, stejně jako posílit snahy odhalovat pašování a řešit případy opuštěných lodí a kontejnerů. „Především to bude třeba v případě přístavů s omezenými zdroji, které jsou běžnou destinací pro opouštění kontejnerů, jako například přístavy v Asii a Africe,“ dodávají Edwards a Bueger.
Úřad OSN pro drogy a kriminalitu, IMO a Evropská unie již pracuji na zvýšení bezpečnosti přístavů, obzvláště v Africe, ale úkol není zdaleka u konce, zdůrazňují akademici. Výbuch v Bejrútu podle nich ukázal, jaký dopad může mít přístavní katastrofa na město a jeho obyvatele, a proto je třeba se poučit a zajistit, aby se podobná tragédie již neopakovala.
Související
V přístavu v Bejrútu se dnes zřítila další část obřího obilného sila
Pravdu nelze nikdy skrýt, řekl papež o výbuchu v Bejrútu
exploze v libanonském Bejrútu (4. srpna 2020) , libanon , lodní doprava , odpady
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem
před 35 minutami
Benzin letos poprvé zdražil nad 40 korun za litr. Růst cen má zpomalit
před 1 hodinou
Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?
před 1 hodinou
Bezdomovci pryč, uprchlíci pryč. Francouzská policie připravuje Paříž na olympijské hry
před 1 hodinou
Hrozivý scénář pro Evropu. Analytici ISW varují, Rusové vítězstvím na Ukrajině obsadí pohraničí NATO
před 1 hodinou
Kataru došla s Izraelem a Hamásem trpělivost. Zvažuje, jestli chce dál jednat
před 2 hodinami
Na Příbramsku havaroval autobus s dětmi. Cestující utrpěli lehká zranění
před 2 hodinami
Herec z Harryho Pottera Warwick Davis truchlí. Zemřela mu žena Samantha ve věku 53 let
před 2 hodinami
Čína už se stává hrozbou nejen na Zemi, varuje NASA
před 2 hodinami
Na Ukrajině podle analýzy zemřelo 50 tisíc ruských vojáků. Zraněných jsou statisíce
Aktualizováno před 3 hodinami
Rusové ztrácí nejdůležitějšího evropského spojence. Srbsko se přiklání k Západu
před 3 hodinami
Další oběť Kremlu? Kara-Murza míří z trestanecké kolonie do Moskvy, podmínky při přesunu se blíží mučení
před 3 hodinami
Princezna Kate zůstane doma sama. William učinil zásadní rozhodnutí
před 3 hodinami
NATO vyslyšelo Zelenského. O protivzdušné obraně bude jednat s Ukrajinou už zítra
před 4 hodinami
Netanjahu popírá tvrzení OSN a dalších, že Pásmo Gazy čelí hladomoru
před 4 hodinami
Musíme Ukrajině poskytnout systémy protivzdušné obrany, shodli se lídři EU. Zelenskyj poděkoval Scholzovi
před 6 hodinami
Počasí: Mrazivá má být i následující noc, avizují meteorologové
včera
Japonskem otřáslo zemětřesení, vlny tsunami nezpůsobilo
včera
RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
včera
V Česku padlo druhé pořadí Eurojackpotu. Sázející z Prahy vyhrál téměř 130 milionů korun
Čech vyhrál druhé pořadí evropské loterie Eurojackpot. Sázející z Prahy vsadil plný tiket náhodným tipem za 400 Kč včetně bonusové hry Extra 6. V pátém sloupci trefil všech 5 čísel z prvního osudí a také jedno ze dvou čísel z osudí druhého. Tím pádem v úterý 16. dubna 2024 vyhrál pohádkových 129 349 298 Kč.
Zdroj: Jan Hrabě