Británie by neměla ignorovat čínskou hedvábnou stezku, její infrastruktura je prý mizerná

Londýn - Britská vláda by neměla ignorovat čínský ambiciózní plán Nové hedvábné stezky. Podle ekonoma a konzultanta Colina Crama Británie zoufale potřebuje investice do své infrastruktury, zejména do letišť, dálnic a železnic. Odchod z Evropské unie a nezapojení se do projektu může být osudovou chybou.

Hedvábná stezka se táhne napříč celou Asií
doporučujeme

Podle britského konzultanta a ekonoma Colina Crama hrozí Velké Británii vážná marginalizace a umenšení jejího vlivu, pokud neobnoví svou ekonomickou infrastrukturu směrem k rychle se rozvíjejícím ekonomikám v oblasti Střední Asie. Naneštěstí prý britská vláda ignoruje jeden z největším infrastrukturních programů, který kdy spatřil světlo světa. 

Čínská iniciativa nové hedvábné stezky "Pás a cesta" počítá s vytvořením masivní ekonomické zóny napříč Asií, Evropou a Afrikou pomocí sítí cest, přístavů, mostů či tunelů. Plán by měl ovlivnit 70 národů a dvě třetiny světové populace. 

Ačkoliv se o iniciativě vědělo už od roku 2013, Velká Británie ji podle ekonoma zcela ignorovala. Přitom už se pomalu začalo investovat. Kazašské hlavní město Astana dalo peníze do vysoce moderního železničního systému, který mají vybudovat Číňané. Čína chce také do roku 2021 vybudovat vysokorychlostní železnici v Thajsku. Obdobnou železnici už vybudovali letos mezi hlavním keňským městem Nairobi a pobřežní Mombasou. Čína investuje i na svém území, počítá se s budováním dálniční sítě, která by měla narůst ze 74 tisíc kilometrů na 139 tisíc v roce 2020. Také se počítá s rozšířením sítě letišť o 65 nových. 

Velká Británie značně pokulhává ve snaze zdokonalovat svou infrastrukturu. Podle statistik se čtyři z deseti "nejhorších letišti" nacházejí právě v Británii (jde o Gatwick, Stansted, Manchester a Edinburgh). Vysokorychlostní trať HS2 se dostane do severozápadní města Anglie Crewa nejdřív v roce 2027, do Manchesteru nebo Leedsu až v roce 2033. 

Špatně je na tom i nejdelší britská dálnice M6. Tu trápí její obrovská vytíženost. Modernizace mezi Sheffieldem a Manchesterem proběhla naposledy v šedesátých letech a je výrazně zastaralá. 

Podle konzultanta ale Hedvábná stezka není jen o dopravě. Doprava totiž úzce souvisí s ekonomikou. A ekonomické centrum se pomalu posouvá na východ. Někdejší "asijský tygr" Singapur vede vážné debaty s čínskou vládou, které mají vést k výhodnému podnikání singapurských firem právě v Číně. 

Velká Británie nesmí zůstat pozadu, měla by se chopit příležitosti, jak zrevitalizovat svou infrastrukturu, a to co nejdříve. Na světové trhy se musí dostat všechny části Británie, ne jen ty jihovýchodní. Podle Crama vypadají plány Britů a s nimi spojené výdaje na infrastrukturu žalostně a nedostatečně. 

Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Co brání konci fosilních paliv? Politologové upozorňují na uhlíkovou past

13.06.2021 22:02 Aktualizováno NÁZOR – Klimatická krize je nepochybně horkým tématem summitu G7 v Cornwallu, konstatují Marcus…

Napětí kolem brexitu přerostlo na summitu G7 ve slovní přestřelku

13.06.2021 19:03 Aktualizováno Napětí kvůli dohodě o vystoupení Británie z Evropské unie dnes přerostlo na summitu ekonomicky…

Merkelová si chválí nástup Bidena. Svět teď řeší problémy snadněji

13.06.2021 17:33 Aktualizováno Teď, kdy stojí v čele Spojených států prezident Joe Biden, může svět řešit své problémy s "novým…

Skupina G7 poskytne miliardu očkovacích dávek chudým zemím

13.06.2021 16:00 Ekonomicky silné země skupiny G7 poskytnou v následujícím roce miliardu vakcín proti covidu-19…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama