Komentář: Macronovi se rozpadá Francie pod rukama. Proč se lidé bojí čísla 50?

KOMENTÁŘ - Paříž-Stávky odborářů v dopravě, které mají trvat po další tři měsíce, v tomto týdnu ochromily zemi. Jejich cílem je zastavit ekonomické reformy prezidenta Emmanuela Macrona, které mají především zaměstnancům na dráze omezit jejich benefity. Mezi ty patří například dřívější odchod do důchodu, automatická valorizace mezd, 28 denní placená dovolená, ochrana před ztrátou místa nebo režijní jízdenka na všechny tratě ve Francii. Vedle toho by Macron dostal rád na francouzské koleje i jiné dopravce než státní SNCF a zavést konkurenční prostředí dříve než v roce 2023, jak to požaduje EU. Odborářští předáci nešetří silnými slovy: „Nebojujeme jen za železničáře, ale za všechny francouzské státní zaměstnance“ vyjádřil se pro BBC Emmanuel Grondein, šéf železničních odborářů Sud Rail. Jaká je však skutečná síla francouzských odborů?

Přidejte svůj názor 5 komentářů

Francie, ilustrační foto
doporučujeme

Poněkud překvapivě francouzské odbory sdružují pouhých 7,7 % všech zaměstnanců a jsou tak po Estonsku (6,4%) početně nejslabší v Evropě. Pro srovnání podle posledních dat z roku 2013 je v České republice mezi zaměstnanci 13, 4% odborářů a například ve Velké Británii je to 25% zaměstnanců. Absolutním evropským rekordmanem je pak Finsko, kde je v odborech organizováno 68,7% zaměstnanců. To, co propůjčuje ve Francii odborům jejich abnormální sílu, je francouzské pracovní právo. To jim dává až neskutečný vliv na vedení firem.

Pokud je ve firmě odborář stává se automaticky zástupcem všech zaměstnanců. Ve středních a větších firmách nad 50 zaměstnanců musí fungovat pracovní a zdravotní rady, které musí být separátně informovány o manažerských rozhodnutích vedení firmy a mohou je ovlivňovat či je dokonce zamítnout. Manažeři s odborářskými radami musí projednávat i záležitosti typu přestavění kancelářského nábytku a předkládat jim plán boje proti stresu. Pokud chce firma propustit více než deset zaměstnanců, musí ve spolupráci s nimi vypracovat sociální plán.    

Číslem, kterého se většina podnikatelů ve Francii obává, je číslo 50. Pokud mají právě tolik zaměstnanců, musí ve firmě, vedle zaměstnaneckého delegáta, kteří dohlíží na práva zaměstnanců a je volen pokud má firma více než 11 zaměstnanců, vzniknout obě odborářské rady. Těm na vlastní náklady musí firma poskytnou prostory a školení. Proto většina středních firem zaměstnává právě pouze 49 a méně zaměstnanců. Dle analýz London School of Economics tento zákon stojí francouzskou ekonomiku minimálně 3% HDP a 2-3 % nezaměstnanosti.

Současné stávky se podle největší železniční odborářské centrály SNCFE zúčastnilo v úterý 77% strojvedoucích, ale celkově jen 33,9 % zaměstnanců železnice. Ve středu počet stávkujících klesl na 29%. Na čas pak vyjelo v úterý pouhopouhých 12 % spojů. To, že i samotní zaměstnanci železnice nejsou jednotní, ukazuje, že železniční doprava do Velké Británie, zemí Beneluxu a Německa nebyla prakticky postižena.

Naopak úplně zastavena byla doprava se Švýcarskem, Itálii a Španělskem. V drtivé míře byly postiženy regionální dráhy, kde byla doprava prakticky paralyzována. Vedle drah proběhla i stávka za 6% zvýšení platů v aerolinkách Air France, kde muselo být v úterý zrušena polovina plánovaných letů. Důvodem však byla především technická chyba, která zasáhla navigační systém po celé Evropě.    

Avšak i ve Francii se pomalu karta obrací a odbory ztrácí sympatie, které k nim obyvatelé měli. Stávku dle výzkumů veřejného mínění podporuje 44% obyvatel, což je oproti minulosti velmi vlažná podpora. Naproti tomu stávkové hnutí zcela odmítá 22% občanů. Jak podotýká zpravodaj BBC z Paříže Hugh Schofield má Macron  dobré důvody vidět situaci optimisticky: Macron byl jasně zvolen s programem reforem, a voliči mu k nim dali mandát.

Na rozdíl od podobných stávek v roce 1995 nemají železniční odbory ani zdaleka takové sympatie veřejnosti. Služby drah se od té doby značně zhoršily a mnozí Francouzi vidí, že jejich reforma je nezbytná. I přesto, že jsou SNCF monopolním státním dopravcem, jejich dluhy dosahují astronomických 40 miliard Eur. Hlavním důvodem možného Macronova úspěchu je však změna společenské situace. Francouzi jsou jednoduše unaveni z věčných stávek a z problémů, které jim především dopravní odboráři způsobují.

Banálně to vyjádřil mluvčí Macronovy strany En Marche! Gabriel Attal „Musíme vymýtit stávkovou kulturu z této země“. A většina obyvatel s ním zřejmě začíná souhlasit. Oproti dřívějšku se k několikatisícové úterní demonstraci železničářů nepřidaly jiné odborové organizace a neorganizovaní zaměstnanci, ale pouze stovka mladých anarchistů. Ti situaci využili k zapalování aut a rabování, což opět odborům a současným stávkám na oblibě nepřidalo.  

Loading...
Vstupte do diskuze (5)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Na západě Německa je dalších 18 případů Covid-19

27.02.2020 21:08 Aktualizováno Nejlidnatější německá země Severní Porýní-Vestfálsko hlásí dalších 14 potvrzených případů infekce…

Macron varoval, že Francii čeká epidemie koronaviru

27.02.2020 20:52 Aktualizováno Epidemie koronaviru ve Francii je nevyhnutelná, míní její prezident Emmanuel Macron. Země se však…

Itálie hlásí 17 obětí nákazy, guvernér Lombardie je v karanténě

27.02.2020 19:39 Aktualizováno Itálie oznámila další tři úmrtí na nový koronavirus, který se od loňského prosince šíří z Číny.…

Švýcarsko eviduje tři nové případy koronaviru, nemoc Covid-19 je ve Vídni

27.02.2020 19:02 Aktualizováno Švýcarsko dnes oznámilo, že v zemi jsou tři nové případy nákazy koronavirem, tamní úřady celkem…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama