Pravidla pro řidiče kamionů v EU? Špatná zpráva pro Česko, spor se vrací na začátek

Štrasburk/Praha - Spor o to, zda se mají na řidiče kamionů stejně jako dosud vztahovat obecná pravidla EU pro vysílání pracovníků, se vrací na začátek. Rozhodli o tom dnes europoslanci. Problémem se musí znovu zabývat dopravní výbor parlamentu.

Přidejte svůj názor

Kamion - ilustrační foto

Západní státy se brání levné pracovní síle ze zemí střední a východní Evropy, ty naopak kritizují údajný západní protekcionismus a varují před poškozováním vnitřního trhu.

V praxi dnešní rozhodnutí parlamentu znamená, že se na řidiče kamionů budou i nadále vztahovat stávající předpisy, řekla ČTK česká poslankyně Martina Dlabajová. Výsledek hlasování v plénu ve Štrasburku je podle ní špatnou zprávou pro české dopravce. "Zůstává nejistota, jak se k tomu postaví různé členské státy," uvedla.

Pravidla pro vysílání si členské státy vykládají různě. Při jejich uplatňování v současné podobě se tak podle Dlabajové dá předpokládat řetězová reakce v podobě ochranářských opatření zatěžujících dopravce, jako je německý zákon, který zavedl plošné minimální mzdy i pro zahraniční zaměstnance zahraničních firem.

Naopak francouzská europoslankyně Christine Revaultová d’Allonnes-Bonnefoy ze sociálnědemokratické frakce poslance v úterý vyzvala, aby "odmítli veškerou diskriminaci" týkající se mezd. 

Podle sdružení dopravců Česmad Bohemia krok EP pro české dopravce zatím fatální důsledky nemá. Generální tajemník sdružení Vojtěch Hromíř ČTK sdělil, že rozhodnutí europoslanců sice není dobrá zpráva pro české dopravce, protože hrozí, že pravidla pro vysílání pracovníků budou jednotlivé země využívat podle svého. Zároveň se ale podle něj daří přesvědčovat stále více europoslanců o vyjmutí mezinárodních přeprav ze směrnice o vysílání pracovníků.

Podobně hodnotí rozhodnutí české ministerstvo dopravy, podle kterého se západoevropské státy snaží vypudit české dopravce ze svého trhu. "Těmito kroky ohrožují jeden ze základních pilířů unie, kterým je volný pohyb pracovních sil," sdělil mluvčí úřadu Jakub Stadler.

Rakouský ministr dopravy Norbert Höfer dnes novinářům ve Vídni řekl, že Rakousko se jako nynější předsednická země bude snažit najít kompromis mezi pozicí západoevropských států na jedné straně a pohledem zemí V4 na straně druhé. 

Obecná pravidla pro vysílání pracovníků, vztahující se na všechny sektory, platí od roku 1996 a byla ušita na míru stavebnictví. Mobilní povaze práce řidičů ale nevyhovují. Evropská komise proto loni přišla s návrhem na úpravu této oblasti, který představila v rámci silničního balíčku. V něm se zabývá různými předpisy pro silniční dopravu. Pro Česko je důležitá část věnující se sociální ochraně, která kromě mezd upravuje například i dobu odpočinku.

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Důchodcům hrozí chudoba? Takhle jsme na tom v porovnání s EU

17.01.2019 22:18 Aktualizováno Senioři v Čechách se mají lépe, než si myslí. Na stránkách Eurostatu byla zveřejněna data z…

Co si počít s brexitem? Británie hledá cestu z patové situace

17.01.2019 21:57 Premiérka Theresa Mayová a další představitelé britské vlády se dnes scházeli se zástupci různých…

Huawei na pranýři. Oxfordská univerzita se přidala k bojkotu

17.01.2019 21:02 Oxfordská univerzita pozastavila příjem finančních prostředků od čínské společnosti Huawei…

Neofašisté pošpiní Palachovu památku. Koncert v Itálii bude

17.01.2019 20:55 Aktualizováno Koncert italských neofašistických kapel na památku Jana Palacha se bude navzdory protestům z české…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama