Za pád mostu v Janově čeká firmu zdrcující pokuta. Vláda žádá hlavy manažerů, ti se brání

Janov - Itálie hledá viníky neštěstí v Janově, kde se v úterý na dálnici zhroutil most. Zahynuly desítky lidí. Ministr dopravy Danilo Toninelli mimo jiné požaduje rezignaci vedení společnosti Autostrade per l'Italia, která stavbu provozuje. Ministr vnitra Matteo Salvini neštěstí využil ke kritice eurozóny.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

zřícený most v Janově (Genova, Italy 14.8.2018)

"Vedení firmy Autostrade per l'Italia musí nejprve odstoupit," uvedl ministr na facebooku. "(Společnost) Autostrade per l'Italia nebyla schopna dostát svým závazkům vyplývajícím ze smlouvy o provozování této infrastruktury," řekl Toninelli v televizním kanálu RAI 1. Informoval dále, že svůj resort zmocnil, aby uplatnil sankce vyplývající ze smlouvy uzavřené se společností, tedy aby jí odebral koncesi a vymáhal finanční postih, který podle smlouvy může být až 150 milionů eur.

Agentura Reuters s odvoláním na zdroje obeznámené se záležitostí uvedla, že dva nejvyšší činitelé Autostrade per l'Italia se rezignaci brání.

Most "se nezřítil nešťastnou náhodou, ale protože se neprovedla údržba", myslí si vicepremiér Luigi Di Maio, předseda vládního Hnutí pěti hvězd (M5S). "Ti, co nesou zodpovědnost, mají jméno a příjmení, je to (společnost) Autostrade per l'Italia," uvedl Di Maio v rozhlase. "Celé roky se říká, že soukromníci dálnice spravují lépe než stát. A teď nám držitel jedné z největších koncesí v Evropě tvrdí, že most byl bezpečný a nic jeho zřícení nenapovídalo," rozvedl.

Hnutí pěti hvězd se ovšem po neštěstí nevyhnula kritice - někteří poslanci M5S v roce 2013 zpochybnili ambiciózní a nákladné opravy mostu jako plýtvání penězi. Dokument z roku 2013, v němž M5S hrozbu zřícení mostu přirovnává k "pohádce pro děti", dnes z webu hnutí zmizel, informoval list Politico.

Vicepremiér Salvini, předseda eurokeptické Ligy a ministr vnitra, uvedl, že na popud vlády budou v celé zemi prověřeny stárnoucí mosty a tunely. Italská vláda musí podle něj vyčlenit více financí na infrastrukturu a nebrat přitom v potaz rozpočtová pravidla Evropské unie. "Měli bychom si položit otázku, zda respektování těchto (rozpočtových) pravidel je důležitější než bezpečnost italských občanů. Podle mého to samozřejmě důležitější není," konstatoval ministr vnitra.

V roce 2006 Itálie vyčlenila na silnice přes 14 miliard eur (359,7 miliardy Kč), po finanční krizi v roce 2008 částka klesla pod čtyři miliardy eur (102,8 miliardy Kč).

Vstupte do diskuze (3)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Útočník v Marseille pobodal dva lidi. Policie ho zneškodnila

19.02.2019 19:23 Dva lidi dnes pobodal v centru jihofrancouzského přístavu Marseille muž, kterého krátce nato…

Evropská komise kritizuje maďarskou vládní kampaň.Spojuje předsedu EK a…

19.02.2019 19:15 Nová kampaň maďarské vlády, která spojuje předsedu Evropské komise (EK) Jeana-Clauda Junckera a…

Čecha s falešnými doklady a drogami zadrželi na hraničním přechodu v Polsku

19.02.2019 19:04 Polští pohraničníci zadrželi na hraničním přechodu v Jakuszycích-Harrachově muže z Česka, který se…

Maďarsko a Polsko byly opět tématem diskuse států EU

19.02.2019 18:27 Především míru složitosti a politické citlivosti vleklé diskuse mezi státy EU o kvalitě právního…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama