Je naraženo. V Mnichově odstartoval 185. ročník Oktoberfestu

Mnichov - Slavnostním naražením prvního pivního sudu začal dnes v poledne v Mnichově 185. ročník Oktoberfestu. Tradiční pivní festival, který i letos doprovázejí zpřísněná bezpečnostní opatření, by měl podle organizátorů do 7. října přilákat na šest milionů návštěvníků. Ti spotřebují kolem sedmi milionů litrů piva, které je letos zase o něco dražší než před rokem.

Přidejte svůj názor 5 komentářů

Pivo

Mnichovský primátor Dieter Reiter podle tradice narazil první sud ve velkém festivalovém stanu rodiny Schottenhamelů. Na dva údery zarazil pípu dřevěnou palicí do sudu a mohl zvolat "O'zapft is!" (Je naraženo). Další Reiterovou slavnostní povinností byl přípitek se šéfem bavorské vlády Markusem Söderem, a pak už stanem zněla oblíbená píseň pivních festivalů Ein Prosit (Na zdraví).

zdroj: YouTube

Do areálu Tereziánské louky si dnes i přes téměř podzimní počasí našly cestu tisíce lidí, kteří si před polednem mohli vychutnat slavnostní průvod kapel a ozdobených vozů směřujících na zahájení festivalu. Velká část dnešních návštěvníků dorazila v tradičním oblečení - ženy v pestrobarevných dirndlech a muži v kožených kalhotách.

Nejlevnější litrový tuplák letos stojí 10,70 eura (273 korun), ten nejdražší přijde na 11,50 eura (294 korun). Ještě loni se ceny zlatavého moku pohybovaly mezi 10,60 a 10,95 eura. Zdražování piva je svým způsobem každoroční tradicí. V roce 1971 bylo možné koupit máz piva za 2,50 marky (dnes v přepočtu asi 32 korun). Hranici deseti eur poprvé litr festivalového piva překročil v roce 2014, letos padla hranice 11 eur.

Vedle piva, za které je od loňska možné platit i mobilním telefonem, čeká samozřejmě návštěvníky také řada tradičních pochutin v podobě preclíků, klobás či grilovaných kuřat. Nechybí ani hudební doprovod ve všech 37 pivních stanech nebo množství atrakcí. Milovníci adrenalinu mohou letos vyzkoušet novinky s názvy jako Predátor nebo Kyvadlo chaosu, na němž lidé rotují rychlostí 80 kilometrů v hodině ve výšce 42 metrů.

Velkým tématem je i letos bezpečnost. Zvýšená bezpečnostní opatření na Oktoberfestu, který v roce 1980 zasáhl krvavý útok pravicového radikála, panovala už před dvěma lety a loni se znovu o něco vystupňovala. I letos je celý areál festivalu oplocen. Na návštěvníky u vstupu čekají kontroly, přes které se například s batohem nebo velkou taškou nedostanou. Na bezpečnost dohlíží 47 kamer a na 600 policistů.

Koho bezpečnostní opatření nebo rostoucí cena piva neodradí, může si chmelový nápoj tradičních mnichovských pivnic Augustiner, Paulaner, Spaten-Franziskaner, Löwenbräu, Hacker-Pschorr a Hofbräu vychutnávat každý všední den od 10:00 do 22:30. O víkendech je možné s degustací začít už o hodinu dříve.

Počátek pivních slavností, které se postupně proměnily v obří komerční podnik, spadá do října 1810, kdy po své svatbě uspořádali bavorský korunní princ Ludvík a jeho manželka Tereza Sasko-Hildburghausenská pro obyvatele království na louce za Mnichovem slavnost s koňským dostihem. Akce měla úspěch a začala se konat pravidelně jako říjnová slavnost (Oktoberfest). Svůj název si udržela i poté, co kvůli teplejšímu počasí její začátek organizátoři posunuli na září.

Vstupte do diskuze (5)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Kauza Benalla: Kolik „krásných chlapců" ještě u Macrona běhá?

21.02.2019 16:40 Vypadá to jako velké „prezidentské trápení". Ale „aféra Benalla" není pouze nějakým pochybením…

Katalánci se bouří. Zapalovali pneumatiky a blokovali dálnice, policie…

21.02.2019 16:06 Aktualizováno Generální stávka v Katalánsku, kterou na dnešek vyhlásila část místních odborů na protest proti…

Francie jako země islámu? Neopakují se 30. léta! Špinavá šelma vychází z…

21.02.2019 15:54 Filozof Alain Finkielkraut podporuje i nadále ve Francii hnutí „žlutých vest". Ačkoliv se stal…

Vlna antisemitismu pokračuje: Na domech v Paříži se objevily hanlivé nápisy

21.02.2019 15:46 Série antisemitských incidentů ve Francii nekončí poté, co obyvatelé 14. pařížského obvodu našli…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama
reklama