Povinné ručení na zahradní traktůrky a segwaye. Europoslanci vyslali jasný vzkaz

Poslanci Evropského parlamentu se dnes vyslovili proti návrhu Evropské komise, aby povinné ručení nově platili i majitelé zahradních traktůrků, elektrokol či segwayů. Novela směrnice, kterou europoslanci dnes v jiných bodech podpořili, by měla mimo jiné zlepšit postavení obětí dopravních nehod či majitelů vozů, kteří se přestěhují do jiné členské země EU. Rozhodující slovo v dalším osudu směrnice budou mít nyní členské státy Unie.

Přidejte svůj názor 4 komentáře

Segway, ilustrační foto
doporučujeme

Evropská komise původně chtěla, aby povinné ručení platili majitelé všech motorových vozidel určených primárně pro přepravu, bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jezdí na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku.

Proti tomu se postavili poslanci Evropského parlamentu již v lednu při projednávání ve výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO). Dnes jim za pravdu dala na plenárním zasedání i naprostá většina jejich poslaneckých kolegů.

"Vztahovat povinné ručení automaticky na každé vozítko, které má motor či motorek, je nesmysl," řekla česká europoslankyně Dita Charanzová, která je zpravodajkou daného materiálu a bude o něm nadále jednat s členskými státy. "Vyhráli jsme teď bitvu, nevyhráli jsme válku," zdůraznila Charanzová (za ANO) v rozhovoru s ČTK a ČRo. "Pevně věřím, že tak jak jsem přesvědčila tady kolegy, tak se mi to samé podaří se členskými státy," dodala.

Europoslanec Jiří Pospíšil (TOP09) uvítal schválení návrhu směrnice včetně vyjmutí elektrokol, elektrokoloběžek a segwayů. "Nebude tedy bráněno rozvoji stále oblíbenějších alternativních způsobů dopravy v centrech měst, ani nebude ohroženo pořádání nejrůznějších motoristických soutěží," zdůraznil s tím, že by se povinné ručení nemělo vztahovat ani na motorová vozidla, která se účastní motoristických závodů.

"Hlavní výhodou, proč nová pravidla podporuji, je spravedlivé odškodnění poškozených v případě nehody," upozornila v reakci na dotaz ČTK také další členka výboru IMCO Olga Sehnalová z ČSSD. Oběti dopravních nehod by měly totiž na základě směrnice napříště získat plnou kompenzaci i v případě, že je pojistitel insolventní. V ČR princip plného odškodnění poškozeného funguje už od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Nová evropská pravidla mají ale zaručit, aby se stejného zacházení dostalo občanům ve všech státech EU.

"Když se stěhujete v rámci Evropské unie s autem... a chcete si nárokovat nějaké lepší pojistné podmínky, ukazujete to, že jste třeba v Čechách deset let jezdil bez nehodovosti, tak ta pojišťovna nemá žádnou povinnost vám toto uznat," uvedla europoslankyně Charanzová další příklad, v čem by měla nová směrnice lidem pomoci. Pojišťovny by totiž do budoucna v jiné členské zemi měly mít povinnost nabídnout stejné podmínky všem občanům EU.

Loading...
Vstupte do diskuze (4)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

O útoku na Feriho píší i v zahraničí. V ČR není snadné být mladý a černý,…

26.04.2019 14:04 Aktualizováno O údajný útok na poslance TOP 09 Dominika Feriho se zajímají i v zahraničí. Zprávu o incidentu i…

Komentář: Zažije v neděli Španělsko návrat extremistické pravice?

26.04.2019 13:48 Je tomu více než 40 let od doby, kdy zemřel španělský diktátor Francisco Franco. Jeho smrt byla pro…

Soudnictví v zemích EU? Výsledky průzkumu nejsou příliš dobré. Toto si…

26.04.2019 13:28 Soudní systém v České republice nadále více než polovina občanů vnímá jako dobrý či velmi dobrý,…

Radikál Robinson kandiduje v eurovolbách, nesmí uplácet voliče hamburgery

26.04.2019 12:43 Britský krajně pravicový aktivista Tommy Robinson se bude v květnových volbách do Evropského…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama