Video se Strachem nebylo zveřejněno cíleně právě teď, tvrdí Der Spiegel

Německý časopis Der Spiegel videonahrávku s politikem Svobodné strany Rakouska (FPÖ) Heinzem-Christianem Strachem nezveřejnil krátce před volbami do Evropského parlamentu záměrně. Tvrdí to redaktor týdeníku Wolf Wiedmann-Schmidt. Kvůli videu, na němž Strache vyjednává s údajnou neteří ruského oligarchy o politické podpoře výměnou za získání veřejných zakázek, padla v sobotu rakouská vláda, ve které byl Strache vicekancléřem. Vzdal se i postu předsedy FPÖ.

Přidejte svůj názor 3 komentáře

Heinz-Christian Strache
doporučujeme

"Video jsme měli asi měsíc a vyhodnocovali jsme ho. A když jsme si byli jisti, že je autentické a pravdivé, řekli jsme si, že ho zveřejníme," uvedl dnes Wiedmann-Schmidt v německé televizi n-tv.

Při jednání zachyceném na tajně pořízené videonahrávce se hovořilo o tom, že žena vydávající se za neteř ruského oligarchy by mohla koupit podíl v bulvárním listu Kronen Zeitung, nejčtenějším rakouském deníku, a jeho prostřednictvím podporovat Stracheho protiimigrační stranu. Za odměnu by v okamžiku, kdy se FPÖ dostane k moci, získala v Rakousku veřejné zakázky ve stavebnictví. Schůzka se konala předloni v červenci, několik měsíců před parlamentními volbami v Rakousku. Po nich FPÖ vstoupila do vládní koalice s lidovci Sebastiana Kurze.

Na videonahrávku dělal jasné narážky už v dubnu německý komik Jan Böhmermann, když získal rakouskou televizní cenu Romy. Mluví se o tom, že za videem, které bylo podle všeho léčkou na Stracheho a jeho pobočníka Johanna Gudenuse, který na schůzce byl také, stojí právě Böhmermann.

Od koho Der Spiegel nahrávku získal, Wiedmann-Schmidt kvůli ochraně zdrojů neprozradil. Podle listu Süddeutsche Zeitung, který ji také zveřejnil, jeho novináři materiál uložený na USB klíčí dostali v jistém opuštěném hotelu.

Rakouský lidovecký kancléř Sebastian Kurz v sobotu vypověděl koalici s protiimigrační FPÖ a dnes jedná s prezidentem Alexanderem Van der Bellenem o řešení politické krize a možném termínu předčasných voleb.

Švýcarský deník Neue Zürcher Zeitung k aféře kolem Stracheho napsal, že je třeba vysvětlit okolnosti vzniku videonahrávky. "Zůstává nejasné, jak video vzniklo, jaké motivy stojí za zinscenováním (schůzky s údajnou příbuznou ruského oligarchy) a proč byl film zveřejněn až dva roky po svém vzniku", uvádí list. Je to nutné, protože "jinak se politika utopí v jedovaté směsi spikleneckých teorií a dopadů, což udržuje při životě populismus".

Loading...
Vstupte do diskuze (3)
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Věří lidé očkování? Výsledky celosvětového průzkumu jsou zarážející

19.06.2019 10:58 Celosvětově nejnižší důvěru v bezpečnost očkování mají obyvatelé Evropy, kde jsou o ní přesvědčeny…

Genderová rovnost pronikla do televize ITV: Už žádné pořady jen od mužů

19.06.2019 07:35 Britská televize ITV už si u svých scenáristů neobjedná žádný pořad, na němž by se podíleli…

"Pořádně ukřičený binec." Británie z EU neodejde 31. října? Debata se…

19.06.2019 07:17 Pětice zbývajících kandidátů na post lídra britské Konzervativní strany prezentovala v úterý večer…

Celkem 18 unijních států se hlásí k uhlíkové neutralitě

18.06.2019 23:15 Aktualizováno Seznam členských států Evropské unie, které podporují cíl Evropské komise týkající se uhlíkové…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama