České dráhy stanovovaly predátorské ceny, tvrdí Evropská komise. Hrozí obří pokuta

Evropská komise (EK) dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise proto zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou zaslala českému státnímu dopravci své námitky. Unijní exekutiva to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Vlaky
doporučujeme

Pokud společnost nedokáže před komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta až do výše deseti procent ročního obratu.

Komise zahájila vyšetřování v roce 2016, když si na ceny údajně určené k likvidaci konkurence stěžovaly firmy RegioJet a Leo Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na páteřní trati mezi Prahou a Ostravou, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů.

Podle místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerové může konkurence v dopravě tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. "V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU," uvedla dnes Vestagerová.

Komise nyní dala firmě prostor na vyjádření, její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. Pokud ale České dráhy nedokážou komisi přesvědčit, aby změnila názor, může unijní exekutiva firmě vyměřit pokutu ve zmíněné výši. Žádné přesné časové lhůty pro další průběh řízení normy neurčují.

Antimonopolní pravidla stanovená v unijních smlouvách zakazují dominantním společnostem zneužívat svého silného postavení na trhu. Toho se mohou firmy v některých případech dopustit i stanovováním cen pod úrovní nákladů.

Podle závěrů vyšetřování komise se ČD "zřejmě domnívaly, že RegioJet a Leo Express na trase Praha-Ostrava (a nejen na ní) expandují příliš rychle". V reakci na to nabízela státní firma své služby za ceny, které nepokrývaly její náklady.

"Cílem bylo narušit hospodářskou soutěž na trhu. Komise proto dospěla k předběžnému názoru, že v letech 2011 až 2019 ČD uplatňovaly na trati Praha-Ostrava predátorské ceny," uvedla dnes Evropská komise.

"Celá věc běží již asi deset let. Jde o záležitost, kterou současné vedení zdědilo po svých předchůdcích a nyní se s ní musíme co nejlépe vypořádat. Sdělení výhrad je procesním krokem, ke kterému se po seznámení s ním vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S EK budeme korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady na ČD," uvedl generální ředitel ČD Václav Nebeský. Neznamená to, že by na základě tohoto sdělení výhrad ČD musely jakkoliv měnit svoji pozici u českých soudů nebo indikaci, že by snad u těchto soudů neuspěly, dodal.

Krok Komise je podle dopravce v rozporu s dosavadním hodnocením pozice ČD, která byla od počátku považována za velice silnou. ČD si nejsou vědomy, že by z jejich strany došlo k protiprávnímu jednání, o čemž Komisi předložily řadu důkazů. Sdělení výhrad je v dosavadním řízení prvním okamžikem, kdy se ČD dozvídají, v čem je spatřováno jejich pochybení, uvedly ČD.

"Sdělení výhrad přichází ve velice těžké době, kdy ČD utrpěly miliardové ztráty v souvislosti s pandemií covid-19. Další výdaje v podobě mnohamilionové pokuty by byly pro ČD velmi bolestné. Představenstvo ČD nyní musí bezodkladně vyhodnotit tvrzení Komise a zaujmout jasnou procesní strategii, jak tyto škody eliminovat," dodal předseda dozorčí rady ČD Pavel Kysilka.

Oznámení EK je podle mluvčího společnosti Regiojet Aleše Ondrůje vítězství práva na férovou soutěž. "Monopolní dopravce nemůže poškozovat novou konkurenci tím, že cíleně sníží ceny jízdenek u svého ztrátového provozu na ještě nižší podnákladovou úroveň a brání ekonomicky novým dopravcům vstoupit na trh. ČD za tehdejšího vedení v roce 2011 při vstupu RegioJetu na linku Praha - Ostravsko týden po zahájení provozu žlutých vlaků snížily na této trase ceny jízdného 30 procent pod cenovou úroveň RegioJetu. Přesto, že vlaky do té doby monopolních ČD, byly na této trase již před tím ve ztrátě. RegioJetu, který musel na tento cenový tlak reagovat, trvalo několik let, než byl schopen finančně stabilizovat provoz svých vlaků a noví dopravci utrpěli škody v řádech stovek milionů korun," uvedl Ondrůj.

Rozhodnutí podle něj také říká, že osobní železniční doprava tvoří jako jeden celek základní dopravní obslužnost, kde jednotliví dopravci mají rovnocenné postavení. Bez ohledu na to, zda se jedná o státní či soukromé dopravce a zda provozují komerční nebo objednávané spoje.

"Předběžné závěry Komise nyní nemůžeme blíže komentovat, protože je nemáme k dispozici. Pokud se ale potvrdí zjištění o predátorských cenách, je to dobrá zpráva pro konkurenční prostředí nejen na české železnici," reagoval mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Uvízlé kamiony zablokovaly důležitou silnici v Beskydech, tvoří se kolony

30.11.2020 08:39 Dva kamiony uvízly dne ráno na zasněžené silnici 1/56, kterou v úseku mezi obcemi Bílá a Ostravice…

České dráhy čekají kvůli epidemii obrovské ztráty. Do čela nastoupí…

29.11.2020 13:56 Generální ředitel Českých drah Václav Nebeský není typický krizový manažer, proto ve funkci končí.…

Neštěstí na Svitavsku. Při nárazu do stromu zahynula řidička, policie…

29.11.2020 10:45 Při nárazu osobního auta do stromu na silnici mezi Poličkou a Borovou na Svitavsku v sobotu večer…

Na D4 havarovalo devět aut, uklízení dálnice zabralo celé dopoledne

28.11.2020 13:26 Aktualizováno Při dvou nehodách na dálnici D4 poblíž Kytína dnes ráno havarovalo celkem devět aut, sedm ve směru…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama