ROZHOVOR – Dezinformace a šíření fake news je jeden z nejpalčivějších problémů poslední doby. Naplno se projevil například během počínajícího rozmachu nového typu koronaviru, což potvrzuje i nárůst zájmu ze strany veřejnosti o weby bojující proti těmto nekalým praktikám. "Dá se předpokládat, že lidi měli tendenci více si ověřovat původ informací," říká v rozhovoru pro EuroZprávy.cz Peter Jančárik, spoluzakladatel projektu Konšpirátori.sk, který už několik let vytváří jeden z nejvíce propracovaných a důvěryhodných seznamů dezinformačních webů působících na českém a slovenském internetu.
Slovenská služba Konšpirátori.sk nabízí zadavatelům reklamy a mediálním agenturám od roku 2016 seznam stránek, které publikují podvodný, klamavý, konspirační nebo propagandistický obsah. Jejich cílem je, aby firmy věděly, se kterými weby není doporučováno spojovat svou značku. Takto vyhodnocené stránky zveřejňují na svém webu a mnoho z nich má i českou doménu.
Jde o jednu z prvních a nejpopulárnějších služeb tohoto typu v českém a slovenském prostředí. Hodnotící komisi tvoří 14 odborníků z řady oblastí, kteří na seznam webových portálů šířících dezinformace do této chvíle zařadili 193 stránek. Seznam webů s ověřeným obsahem, které nešíří nepravdivé informace a do kterého patří i EuroZprávy.cz, v tuto chvíli čítá 59 webů, a v takzvané šedé zóně se nachází 17 internetových serverů.
Jaký hlavní motiv a cíl mají dezinformační weby na českém internetu?
Předpokládám, že jejich motivace jsou podobné jako na Slovensku. Dají se shrnout do třech kategorií. Jsou to ekonomické motivace, politické a osobní.
Pod ekonomickými motivy myslíme to, že dezinformace jejich tvůrcům vydělávají peníze buď přes reklamu nebo přidruženými komerčními aktivitami. Například zdravotnický dezinformační web Bádateľ.net má peníze nejen na klicích, ale i na připojeném eshopu s výživovými doplňky.
Politicky motivované dezinformace se šíří proto, aby někomu buď nahnaly hlasy nebo voliče naopak odradili. Politické dezinformace šíří domácí i zahraniční aktéři nebo ti první s podporou druhých.
No a potom jsou tady ty osobní motivace. Jsou to třeba společenská paranoia, nedůvěra či osobní strach, které nutí tvůrce dezinformací šířit nesmysly i bez politického nebo ekonomického prospěchu. Zkrátka tomu věří.
Zvedl se zájem o Váš seznam dezinformačních internetových stránek v době koronaviru, kdy o něm bylo velké množství podvodných informací?
Návštěvnost nám v období od začátku března do konce května narostla dvojnásobně oproti stejnému období v minulém roce. Dá se předpokládat, že lidi měli tendenci více si ověřovat původ informací, které se k nim dostávali. V tomto čase jsme však publikovali i více našich blogů, které mohly přispět k vyššímu zájmu o náš projekt. Viděli jsme nárůst návštěvnosti zejména z organického vyhledávání.
Nebojí se nyní samotní inzerenti ztráty příjmů?
Na to bude lepší zeptat se přímo jich. Krize určitě zasáhla značnou část inzerentů. Záleží ale na tom, v jakém sektoru fungují. Online služby to pocítily určitě méně než například hotely.
Podle studie Prague Security Studies Institute je například financování webu Pravý prostor z reklamy odhadem 81 900 Kč. V seznamu Konšpirátori.sk má stránka index 8,9. Je tak mezi problematickými weby. Jak moc je Váš projekt účinný, když mají dezinformační weby stále vysoké příjmy z inzerce?
Při každém odhadu příjmů je třeba připomenout, že jde vždy jen o odhady. Skutečné příjmy zná jen provozovatel webu. Důležitá otázka je podle nás opačná. Jaké příjmy by takovýto web měl, pokud by náš projekt neexistoval?
Je třeba také připomenout, že nám nikdy nešlo o úplné odstřižení takovýchto webů od příjmů. Vznikli jsme v prvé řadě proto, abychom zodpovědným firmám pomohli se rozhodnout, kde svojí reklamu chtějí nebo nechtějí vidět a koho chtějí podporovat.
Hlasování o zařazení webu na seznam se musí zúčastnit alespoň polovina komise. Je adekvátní, aby o zařazení internetové stránky věnující se například zdravotnictví rozhodoval novinář nebo spisovatel?
Toto pravidlo máme hlavně proto, aby například novinář nebyl nucený hodnotit zdravotní weby. Máme ho proto, aby členové komise, kteří se necítí být dostatečně kompetentní v některém tématu, nemuseli hlasovat.
Rozšiřuje se seznam na Vašem webu nebo spíše stagnuje? Bude někdy kompletní?
Seznam je poměrně živý. Jen od začátku roku komise zhodnotila 42 webů a na seznam zařadila dalších 36 problematických stránek. Měsíčně nám chodí průměrně třicet až padesát nových hlášení.
V nedávné době jste zařadili slovenský Denník S mezi problematické weby. Později jste jej přehodnotili a zařadili do takzvané šedé zóny. Jsou takové změny hodnocení časté?
Jde o ojedinělé případy. Když nás o to weby požádají, přehodnotíme je a máme na to řádný proces.
Jak zaručujete vlastní objektivnost při posuzování?
Na našich stránkách máme uvedených pět jasných kritérií (podvodné materiály, dezinformace a lživá propaganda, konspirační teorie, vulgarismy a výzvy k násilí, nerespektování novinářské etiky, pozn. red.) zařazení webu na náš seznam. Samozřejmě každé hodnocení je do nějaké míry subjektivní, a proto máme širokou komisi a výsledné skóre je průměr jednotlivých hlasů.
Vlastník Seznam.cz Ivo Lukačovič obchodní podmínky pro vyřazení reklamy z určitých stránek zrušil. Jako důvod uvedl, že by nové obchodní podmínky mohly dopadnout i na weby, které mají pouze jiný politický názor. Je tento pohled na místě?
Bavíme se o událostech, které se staly před třemi roky. Myslíme si, že rozhodnutí a následný obrat Seznamu nebyl šťastně odkomunikovaný, a to zejména interně. Se Seznamem jsme v kontaktu a diskutujeme o další spolupráci. Seznam podle nás cítí svoji společenskou zodpovědnost za to, co servíruje svým návštěvníkům a které weby profitují z jejich reklamní platformy. Rozumíme i opatrnosti a snaze nastavit pravidla co nejneprústřelnější, aby nemohli být obviněni z cenzury nebo snahy být arbitrem pravdy.
Související
Fico je slovenský Chuck Norris. Vyhraje i volby, v nichž nekandiduje, říká politolog David Broul pro EZ
Slovensko čekají krušné časy. Fico a nový prezident chtějí úplné ovládnutí státu a médií, říká Smatana
rozhovor , Boj proti dezinformacím a fake news , fake news , propaganda , internet , Peter Jančárik
Aktuálně se děje
včera
Před budovou soudu, kde probíhá proces s Trumpem, se zapálil muž
včera
EU chystá další sankce proti Rusku. Zaměří se na osoby, které obchází ty stávající
včera
Spor o "sestřelený" bombardér: Letadlo útočilo na Dnipro a Kryvyj Rih, tvrdí Kyjev
včera
WHO objevila virus ptačí chřipky v mléce infikovaných zvířat
včera
Von der Leyenová: Rusko chce migrací destabilizovat Finsko
včera
Andrej Babiš a Monika Babišová se po 30 letech oficiálně rozcházejí
včera
Státy NATO Ukrajině dodají více prostředků protivzdušné obrany
včera
Opravdu Ukrajina sestřelila ruský bombardér? Média zpochybňují tvrzení Kyjeva
včera
USA údajně dostaly informaci o útoku na Írán na poslední chvíli
včera
Hnutí ANO zrušilo účast na jednání o reformě důchodů. Další rozhovory nemají smysl, reagoval Pavel
včera
Češi budou mít z čeho vybírat. Do eurovoleb míří 30 stran a hnutí
včera
Lavrov: Dali jsme Izraeli jasně najevo, že Írán nechce eskalaci napětí
včera
Soud s Trumpem: Tucet porotců rozhodne. Kdo jsou ti lidé?
včera
Vražda v Praze: Policie pokročila v případu napadení v autoservisu
včera
"Je pro nás důležitým symbolem." Ukrajina udělila nejvyšší státní vyznamenání Alainu Delonovi
včera
Pavla zklamalo Babišovo ANO. O změnách v důchodech už nechce jednat
včera
Počet obětí útoku ruské armády v Dněpropetrovsku roste. Zelenskyj žádá o akutní posílení protivzdušné obrany
včera
Počasí: Zima se vrátila do Česka. Meteorologové upřesnili platná varování
včera
Írán popřel zprávy o útoku Izraele. Za výbuchy stály drony z vnitrozemí
včera
CIA: Pokud Ukrajina nedostane peníze, letos válku s Ruskem prohraje
Ukrajina může do konce letošního roku přehrát válku s Ruskem, pokud jí Spojené státy neposkytnou další vojenskou pomoc, varoval ve čtvrtek šéf americké Ústřední zpravodajské služby (CIA) Bill Burns.
Zdroj: Libor Novák