Němci už nebudou jezdit za devět euro měsíčně, jízdenka v srpnu končí

Měsíční lístek za devět eur (220 Kč) na regionální a městskou dopravu slaví v Německu velký úspěch, na konci srpna ale výhodná nabídka dotovaná spolkovou vládou skončí. Stále častěji se tak z řad veřejnosti a také politiků ozývají hlasy na pokračování této jízdenky, případně na zavedení jiné podoby levného celoněmeckého jízdného.

Jízdenku, která za měsíční paušál devět eur umožňuje cestovat regionální dopravou po celé zemi, vláda zavedla v červnu na čtvrt roku, aby obyvatelům kompenzovala vysoké ceny energií a pohonných hmot. Lidé tak díky lístku mohou celý měsíc bez omezení cestovat veškerou regionální a městskou dopravou, jízdenka neplatí jen v rychlících, rychlovlacích ICE a dálkových autobusech.

Podle aktualizované bilance Svazu německých dopravních podniků (VDV) si v červnu tuto jízdenku v 83milionovém Německu zakoupilo asi 31 milionů lidí. To, že se myšlenka levného jízdného Němcům líbí, dosvědčuje nejen prodej devítieurového lístku, ale také výsledky průzkumu agentury Ipsos. Z něho vyplynulo, že 85 procent Němců by přivítalo dlouhodobou státní podporu hromadné dopravy.

VDV proto nyní vládu vyzval, aby v celoněmeckém tarifu pro regionální dopravu pokračovala. Cenu jízdného navrhuje 69 eur (1689 Kč), což je sice výrazně víc než původní devítieurová jízdenka, zároveň by ale cestující zaplatili méně, než kolik stojí třeba měsíční předplatné na hromadnou dopravu v Berlíně. Podporu má VDV ve spolušéfce vládních Zelených Ricardě Langové.

"O tomto modelu se v koalici poradíme," řekla Langová o budoucím jednání sociálních demokratů (SPD) kancléře Olafa Scholze a koaličních Zelených a liberálních svobodných demokratů (FDP). Jasné ale podle Langové je to, že je nezbytné v celoněmeckém jízdném za výhodnou cenu pokračovat.

Na dorovnání výpadků příjmů za devítieurové jízdné vyčlenil Scholzův kabinet pro dopravce 2,5 miliardy eur (61,2 miliardy Kč). Podle propočtů VDV by 69eurová jízdenka přišla rozpočet na dvě miliardy (48,9 miliardy Kč) za rok.

VDV není jediný, kdo celoněmecké jízdné navrhuje. Spolkový svaz spotřebitelských centrál by chtěl měsíční jízdenku za 29 eur (710 Kč). Takové řešení by se podle agentury DPA líbilo sociálnědemokratické berlínské primátorce Franzisce Giffeyové. "Jsem pro dopravu, která by nestála více než euro měsíčně. To by pro obyvatele byla skutečná úleva," řekla. Sociální demokracie v minulosti hovořila o jízdném za 365 eur (8933 Kč) na rok, 29eurový lístek by pak ročně vyšel na 348 eur (8517 Kč).

Myšlenku dostupného celoněmeckého jízdného nevylučují ani liberálové, jejichž šéf a ministr financí Christian Lindner chce od příštího roku zkrotit rozpočtové výdaje, které kvůli hospodářským dopadům pandemie a ruské invaze na Ukrajinu nabobtnaly do rekordních schodků. Liberální ministr dopravy Volker Wissing přislíbil, že se zasadí o prosekání současné německé džungle dopravních tarifů, jak situaci popsal.

"Pokud zmizí komplikovaná tarifní pásma a lístky budou platit po celém Německu, budou lidé veřejnou dopravu mnohem více využívat," řekl Wissing deníku Neue Osnabrücker Zeitung. "Konečně bychom proto měli najít způsob, jak s tarifní džunglí skoncovat," dodal.

Zásadním omezením současného devítieurového lístku je to, že neplatí pro dálkovou dopravu. Zatímco přímé rychlovlaky ICE zvládnou jízdu z Berlína do Mnichova zhruba za čtyři hodiny, regionální dopravou by takový výlet trval s několika přestupy přinejmenším devět hodin.

Na tuto nevýhodu teď cílí nabídka německých drah Deutsche Bahn a supermarketového řetězce Edeka. Lístek nazvaný Egal-Wohin-Ticket (jízdenka jedno kam), kterou lze v supermarketu koupit za 39 eur (955 Kč), umožňuje po Německu jednorázově cestovat odkudkoli kamkoli. Cestující mohou využít nejen regionální a městské vlaky DB, ale i dálkové včetně rychlovlaků. Jedinou podmínkou je aktivace lístku nejpozději do konce června příštího roku s tím, že cesta se může uskutečnit až do 9. prosince 2023. Jízdenka také umožňuje vzít si s sebou zdarma jako spolucestující děti do 14 let.

Související

Více souvisejících

Německo Deutsche Bahn

Aktuálně se děje

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně

Až letos v červenci odstartuje nová sezóna tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže, už se v jejím názvu neobjeví jméno sázkové kanceláře Fortuna, ale jejího konkurenta Chance. Právě tato sázková kancelář totiž vyhrála výběrové řízení na titulárního partnera první fotbalové ligy a díky tomu si tak tuzemský profesionální fotbal od příští sezóny dalších pět let přijde na čtvrtmiliardy ročně.

včera

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.

včera

včera

Michal Koudelka

Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.

Příprava výstavby obnovitelných zdrojů energie ve vybraných lokalitách by v Česku neměla trvat déle než rok. K dosažení tohoto cíle má přispět vymezení tzv. akceleračních zón určených pro jejich výstavbu podle pravidel, která schválila vláda na středečním jednání. Navrhla také povýšení šéfa BIS Michala Koudelky do hodnosti generálmajora. 

včera

včera

Charles Leclerc

Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO

Neuvěřitelné se stává skutečností. Ferrari je jediným týmem, který nepřetržitě závodí v přední motoristické disciplíně od založení formule 1 v roce 1950. Žádný tým nezastává takovou tradici jako Scuderia. Tradice – kterou nyní Italové (částečně) boří.

včera

včera

Petr Rada, trenér

Radovi se snížil trest za rasismus z osmi na tři měsíce. I tak je ale trenér pražské Dukly zklamaný

Původně vyslovený trest ze strany disciplinární komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) pro kouče druholigové pražské Dukly Petra Rady za rasistickou urážku vůči již bývalému kouči Brna Tomáši Poláchovi vyvolal velké debaty ve veřejném prostoru. Byl totiž rekordní, konkrétně osmiměsíční. Po verdiktu odvolací komise se ale bude moci pětašedesátiletý kouč vrátit na lavičku již po třech měsících. Zkrácení trestu i pro Duklu znamená, že se bude muset obejít bez Rady až do konce právě probíhající sezóny, jelikož zákaz činnosti mu nově vyprší až začátkem sezóny příští.

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

Krycí jméno ukrajinského vojáka „Niemachny“.

V ruském zajetí: Psi žijí lépe. Ztratil jsem jakoukoli naději a vůli žít

Ukrajinský voják přezdívaný „Niemachny“, který strávil 13 měsíců v ruském zajetí, promluvil o tom, co všechno prožil, když padl do zajetí po bojích o Azovstal v Mariupolu. „V kasárnách nás bylo hodně. Byla tam dvě patra a asi půl stovky plus-minus lidí. Spali jsme vlastně na sobě, na podlaze,“ vzpomíná. A dodává hned na začátku „Rusové se snažili přimět Ukrajince střílet do vlastních zajatců.“

včera

včera

včera

včera

Vzpoura zaměstnanců RTVS: Chceme svobodnou veřejnoprávní instituci

Situace na Slovensku se rychle mění. Zaměstnanci RTVS vydali protestní prohlášení a to krátce po schválení zákona o STVR Ficovou vládou.

Zdroj: Radek Novotný

Další zprávy