Pětina Slováků věří podle průzkumu některým konspiračním teoriím

Sklon důvěřovat nejznámějším konspiračním teoriím má na Slovensku více než pětina lidí. Každý desátý obyvatel země podle nedávného průzkumu věří tomu, že očkování proti onemocnění covid-19, v němž Slovensko zaostává za EU, slouží k čipování lidí. Informoval o tom dnes veřejnoprávní Rozhlas a televize Slovenska (RTVS) s odvoláním na výsledky průzkumu veřejného mínění, který zadal u agentury Median SK.

Dezinformace, fake news, ilustrační foto

Nejvíce zastánců získalo na Slovensku tvrzení, že útoky z 11. září 2001 na budovy Světového obchodního centra byly řízeny samotnou vládou USA. Před 20 lety islamističtí atentátníci při útocích ve Spojených státech namířili unesená letadla proti cílům v New Yorku a Washingtonu, čtvrtý stroj havaroval u vesnice na jihu Pensylvánie.

Zhruba pětina Slováků věří podle průzkumu teorii, že letadla vypouštějí na lidi jedovaté látky, nebo tomu, že Američané nikdy nebyli na Měsíci. Agentura oslovila přes 1000 respondentů, kteří odrážejí složení populace.

Alternativní realitě podle RTVS věří častěji obyvatelé menších obcí, dále nezaměstnaní a lidé s nižším vzděláním. Z hlediska politických preferencí jde zejména o voliče krajně pravicové strany Kotlebovci-Lidová strana Naše Slovensko (LSNS), dále sociálních demokratů (Směr-SD) expremiéra Roberta Fica a neparlamentního hnutí Republika, do kterého přestoupila část bývalých poslanců LSNS po rozkolu v této straně.

Dvě pětiny Slováků věří konspiracím o koronaviru. Prim hrají čtyři…

25.10.2021 15:14 Přibližně dvě pětiny obyvatel Slovenska věří ve čtyři nejpopulárnější konspirace o koronaviru,…

Počet dezinformačních zpráv se v ČR zdvojnásobil. Ohrožují nejen…

20.10.2021 09:50 V České republice roste počet dezinformačních článků. Jen mezi lety 2016 a 2019 se jejich počet…

Čeští elfové zpřístupnili databázi dezinformačních řetězových mailů

14.10.2021 08:47 Česká veřejnost má nyní k dispozici vyjímečný nástroj, jak si ověřit a odhlait masové šíření…

Související:

Právě se děje

reklama