Proč uprchlíci riskují cestou do Evropy život na moři? Platí zákaz, o kterém se nemluví

Uprchlíci vynakládají značné sumy, aby se ze svých zemí dostali do Evropy. Cesta v nestabilních člunech přes Středozemní moře je ale riskantní a mnozí migranti za ní kromě peněz zaplatí i svým životem. Proč nezvolí jinou cestu?

Přidejte svůj názor 15 komentářů

Uprchlíci, ilustrační foto
doporučujeme

Podle odhadů Europolu, evropské obdoby mezinárodní policejní organizace Interpol, uprchlíci utratí za cestu do Evropu v průměru kolem 3000-5000 eur (76 680 -127 800 korun). Cena letenky z marockého Marrákeše do Berlína je přitom stojí okolo 235 eur (6000 korun), z Káhiry do Berlína lze sehnat za přibližně stejnou cenu. Proč tedy migranti raději nevyužijí levné letenky a do Evropy si nezaletí?

Podle televizního kanálu TRT World je to kvůli nařízení EU. Podle směrnice Evropské unie 2001/51/ES leteckému i námořnímu přepravci hrozí sankční postih, pokud na svou palubu vezme osobu postrádající náležité dokumenty. Přepravce kromě zaplacení sankce za nelegální přepravu nese i veškeré náklady (včetně jeho ubytování či vazebního zadržení) za danou osobu, dokud nebude vrácen zpět. 

Nizozemský právník a výzkumník specializující se na právní aspekty migrace Theodore Baird upozorňuje, že evropští přepravci nemusí publikovat údaje o sankcích, nicméně Association of European Airlines má k dispozici údaje o pokutách. Např. v roce 2014 nejmenovaná letecká společnost střední velikosti musela zaplatit celkem 300 000 eur.

Vlády i letecké společnosti zdráhají uvést zveřejnit tyto informace z obavy z negativní publicity a protože nechtějí, aby veřejnost věděla o identitě osob, které byly leteckými společnostmi odmítnuty, tvrdí Baird.

Udělení sankcí velmi závisí na tom, jakou imigrační politiku daná země zastává. V zemích migrantům nakloněných, jako je Švédsko, jsou pokuty velmi nízké. Naopak v zemích s přísnější migrační politikou, jako je Velká Británie či Holandsko, jsou sankce pro přepravce uplatňovány mnohem častěji. Podle pokut pro přepravce lze tedy velmi dobře odhadnout měnící se politiku státu – např. zpřísňování migrační v dříve benevolentnějším Německu se odrazuje i na zvyšování sankcí a častějším pokutováním přepravců.

Tlak státu na letecké společnosti se projevuje v jednání leteckého personálu, který se pokouší minimalizovat riziko, že by byl odpovědný za sankce namířené proti jejich zaměstnavateli kvůli porušení nařízení EU ohledně nelegálních pasažérů. Podle kritiků jsou na letecké společnosti přeneseny povinnosti států, na které nemají kapacity, vybavení ani výcvik.

Uprchlíci nemohou využít leteckých služeb, aby se dostali do evropské země, kde by požádali o azyl, aniž by měli vízum. Evropské země většinou neudělují vízum osobám, které do země cestují za účelem vyhledání azylu. Ačkoliv lze dosáhnout Evropy bez víza v rámci komerčních letů, letecké společnosti jsou v tomto velmi obezřetné, protože pokud by daná osoba byla navrácena zpět, hrozí jim sankční náklady.

Loading...
Vstupte do diskuze (15)
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Začátek summitu EU odložen. Charles Michel vede bilaterální rozhovory,…

21.02.2020 15:39 Aktualizováno Předseda Evropské rady Charles Michel dnes po dlouhých nočních jednáních o sedmiletém rozpočtu…

Rakouská policie dopadla tři Slováky, jsou podezřelí ze série bytových…

21.02.2020 14:49 Rakouská policie zatkla tři Slováky, které podezírá z několika desítek vloupání do bytů ve…

Slovenský soud potrestal řidiče za nehodu, při které zemřely i Češky

21.02.2020 14:45 Tříleté vězení vyměřil dnes soud na Slovensku řidiči autobusu, který před čtyřmi lety havaroval v…

"Budeme velice křičet." Babiš je nemile překvapen situací kolem rozpočtu EU

21.02.2020 12:38 Premiér Andrej Babiš je nepříjemně překvapen, že předseda Evropské rady Charles Michel nedomluvil…

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama