Šéfredaktor portálu kritického k Orbánovi propuštěn, varoval před ohrožením nezávislosti

Majitel maďarského zpravodajského portálu index.hu dnes oznámil, že propustil šéfredaktora, který minulý měsíc varoval před ztrátou nezávislosti tohoto předního serveru v zemi. Uvedla to agentura Reuters. Sám portál naznačil, že jeho nezávislost je v ohrožení, a uvedl, že šéfredaktora odvolal právník László Bodolai jako předseda nadace, která vlastní vydavatele portálu.

Viktor Orbán /Fidesz/, maďarský premiér
doporučujeme

Bodolai v dnešním prohlášení podle Reuters uvedl, že šéfredaktor Szabolcs Dull nebyl schopen kontrolovat napětí v redakci a chaos se projevil v poklesu příjmů z reklamy. V dopise redakci vyzval redaktory k sebekázni a ujistil, že "politická nezávislost Indexu není v ohrožení".

Dlouhodobé obavy o nezávislost serveru vyvolávala také skutečnost, že ve společnosti kontrolující reklamní příjmy portálu získal poloviční podíl Miklós Vaszily, podnikatel s blízkými vazbami na vládní stranu Fidesz, který již řídí provládní televizi TV2.

Index.hu dosud zůstával jedním z mála médií kritických vůči vládě premiéra Viktora Orbána. Šéfredaktor portálu Dull před měsícem varoval, že "kvůli vnějším vlivům" serveru hrozí, že ztratí svou nezávislost. Szabolcs Dull ve svém prohlášení neuvedl žádné detaily, naznačil nicméně, že v serveru dochází k "pokusům o určitou reorganizaci".

Novináři pracující pro portál si již od roku 2018 stěžují, že se změnou majitele společnosti, která má na serveru na starosti prodej reklamního prostoru, začala být ohrožena jejich schopnost informovat o dění v zemi nezávisle. "Jsme zasaženi vnějším vlivem, což by mohlo vést až k zániku redakce," napsal Dull v prohlášení, které podepsalo téměř 90 zaměstnanců serveru index.hu. "Zaměstnanci a nezávislost Indexu jsou ve vážném ohrožení. Budeme vás o vývoji informovat...jak dlouho budeme moci," dodal před měsícem.

Dull nyní podle Reuters řekl, že byl vyhozen kvůli výše zmíněnému varování před rostoucími "vnějšími vlivy". Stále se však domnívá, že obavy redakce jsou oprávněné. Jako šéfredaktor udělal to, co mu velela jeho povinnost.

V maďarských médiích se objevily také dohady, že v pozadí může být spor o drastický plán snížení nákladů, počítající s tím, že většina redaktorů portálu se ze zaměstnanců stane externími dopisovateli.

Viktor Orbán podle kritiků už od nastoupení do úřadu premiéra v roce 2010 usiluje o rozšíření vlivu na média prostřednictvím legálních právních nástrojů, změn vlastnictví i směřováním peněžních toků z reklamy k loajálním médiím. Kvůli porušování principů demokracie i právního státu čelí Orbánova vláda dlouhodobě kritice ze strany Evropské unie i Rady Evropy.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Tisíce lidí protestovaly ve Varšavě na podporu LGBT, propuštění aktivistky…

08.08.2020 21:22 Aktualizováno Několik tisíc lidí mávajících duhovými vlajkami dnes protestovalo v centru Varšavy. Požadovali…

Kiska je zřejmě těžce nemocný. V čele strany Za lidi ho nahradí Remišová

08.08.2020 20:32 Novou předsedkyní slovenské vládní strany Za lidi se dnes stala dosavadní místopředsedkyně a…

Český turista se zřítil z ferraty v rakouských horách, pád nepřežil

08.08.2020 19:53 Dvaapadesátiletý Čech dnes zahynul při pádu ze zajištěné cesty (ferraty) v rakouském pohoří Rax.…

Německo má opět přes 1000 nových případů koronaviru, situace je vážná v…

08.08.2020 18:06 Aktualizováno V Německu třetí den za sebou přibyla více než tisícovka potvrzených případů infekce koronavirem.

Související:

Právě se děje

Další zprávy

reklama