Liza Anochinová byla už v pouhých jedenácti letech známá. O rok později se zařadila mezi hvězdy ruského internetu, kde má na instagramu 2,3 milionu fanoušků, píše agentura AFP.
V jednom moskevském parku se prochází a vyplazuje jazyk na svého producenta, který zachycuje každé její hnutí na mobilní telefon. Štíhlá a vysoká dívenka, silně nalíčená, se začne smát při prohlížení fotografií určených pro její publikum, děti ve věku od osmi do patnácti let.
"Dělali jsme stories a teď se pustíme do TikTok," říká její pětadvacetiletý producent Ivan Bušmelov. Sociální sítě, kde je dívka velmi aktivní, využívá v Rusku její generace stejně jako mladí lidé jinde ve světě - aby spolu komunikovali, informovali se i bavili.
V Rusku je králem sítí Instagram. Pokud jde o počet uživatelů, řadí se země podle statistické společnosti Statista za Indonésii, Indii, Brazílii a Spojené státy, tedy mnohem lidnatější státy. Hodně uživatelů platformy jsou nezletilci, kteří mohou od nejútlejšího věku obdivovat influencery, a tím jim zajišťovat významné příjmy.
Některé z těchto hvězd ještě ani nechodí do školy, ale už mají u videí, na nichž si vybalují hračky nebo sladkosti, miliony shlédnutí. Stále na ně přitom dohlíží rodiče, kteří u svých dětí dali přednost internetu před kariérou modelek nebo herců,
Například ruská dívka žijící na Floridě má svůj kanál na YouTube s 35,5 milionu lidí, kteří jej pravidelně navštěvují. Hlavní postavou skečů, které se tu objevují, je její otec.
Děti ale uspěly hlavně s videi a komentáři, kde není patrná rodičovská ruka.
Liza Anochinová používá, jak sama přiznává, svůj mobil osm hodin denně. Na svém účtu na instagramu zveřejňuje drobné filmy plné vizuálních efektů a podmalované hudbou. K jejím velkým úspěchům patří video, kde ji otravuje jiná dívka, zatímco ona sedí na lavici, nakupuje nebo něco kutí u počítače. V následující scéně blogerka táhne tělo bez života ze svého pokoje.
"Dobře mluví, je inteligentní a točí zajímavá videa," soudí jedna z jejích fanynek, dvanáctiletá Natalja. Další fanynka, rovněž dvanáctiletá Veronika, se chce oblékat ve stejném stylu jako blogerka, která k sukni nebo šortkám obléká nejrůznější trička, svetry a košile, jejichž značky je velmi dobře vidět. Módní značky brzy pochopily příležitost, jak vlivu dívenky využít, a za propagaci svých výrobků jí platí.
Liza o tom nechce mluvit. "Změnilo mi to život k lepšímu, ale o svých příjmech raději pomlčím," říká. O rodičích také téměř nic neřekne, jen že jí pomáhají a mají k její kariéře "velmi dobrý přístup".
V Moskvě vyrostla soukromá centra, která učí děti, jak zlepšit prezentaci na sociálních sítích a získat si co nejvíc stoupenců. To přitahuje děti toužící po internetové slávě a jejich rodiče.
"Stále čekám, až budu mít konečně milion sledujících," prohlašuje jedenáctiletý žák školy informatiky v Moskvě. "Pro mě je důležité vydělávat spoustu peněz a mít spoustu fanoušků," dodává.
Učitelka kurzu Amela Šabotičová studuje na prestižní Vysoké ekonomické škole v Moskvě. Chce, aby se děti naučily blogovat o svých koníčcích, ať už jde o módu nebo kurzy angličtiny.
Podle psycholožky Viktorie Karavajevové se rodiče zneklidnění tím, jak děti vysedávají u internetu, musí naučit přehodnotit svůj vztah k technologiím. Místo omezování přístupu k internetu by se raději měli soustředit na obsah.
Julia, matka tří dětí, přiznává, že ji překvapila volba videí jejích dětí ve věku sedmi a deseti let. "Myslela jsem, že se děti dívají rády na Medvídka Pú. Ale ne, když je necháte surfovat na YouTube, dívají se na video, kde někdo otevírá stovky čokoládových vajíček, aby se dostal k hračkám," říká.
Související
Rusko a Ukrajina si vymění 48 vysídlených děti
Šojgu ztrácí vliv v Kremlu? Zatčení jeho náměstka něco signalizuje
Rusko , sociální sítě , děti
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Změny počasí tvrdě dopadají na celou planetu. Jeden region ale trpí víc než jiné
před 35 minutami
Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí
před 1 hodinou
Ramzan Kadyrov je údajně nevyléčitelně nemocný. Jeho stav je prý beznadějný
před 1 hodinou
Na poslední rozloučení s Josefem Lauferem dorazili Soukup či Troška
před 1 hodinou
75 let od založení, 25 let od vstupu. V Česku proběhne největší akce NATO od summitu v roce 2002
před 1 hodinou
Mrazivé počasí na ústupu. Pod nulou bude v noci ještě dvakrát
před 2 hodinami
Mrtvá těla se svázanýma rukama? Bují podezření na válečné zločiny Izraele v Pásmu Gazy
před 2 hodinami
Totální invaze, která uškodí i Izraeli? Svět se obává operace v Rafahu
před 3 hodinami
Donald Trump ve vězení. Co by se stalo, kdyby ho soud odsoudil?
před 3 hodinami
Princezna Kate se věnuje rodině. Vyfotila nový snímek nejmladšího Louise
před 3 hodinami
Putin něco chystá, naznačil Pistorius. Má víc zbraní a munice, než kolik využije na Ukrajině
před 4 hodinami
Jaderné zbraně se přesunou na orbitu? Rusko vetovalo rezoluci o zastavení zbrojení ve vesmíru
před 4 hodinami
Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi
před 5 hodinami
Masivní bezpečnostní operace, zákaz letadel, vzdušné taxíky. Francie se chystá na olympiádu
před 6 hodinami
Víkendové počasí: Konec zimy a návrat jara. Meteorologové slibují příjemné teploty
Aktualizováno včera
Vláda schválila novelu zákona o zbraních, která reaguje na střelbu na FF UK
včera
Hamás zveřejnil video rukojmí, na důkaz, že přežil zranění ze 7. října
včera
Hamás ukázal jednoho z rukojmích. Izrael je chce v Rafáhu všechny osvobodit
včera
Putinův sluha Lukašenko: Nikdy jsme si nežili tak dobře, jako nyní
včera
Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně
Až letos v červenci odstartuje nová sezóna tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže, už se v jejím názvu neobjeví jméno sázkové kanceláře Fortuna, ale jejího konkurenta Chance. Právě tato sázková kancelář totiž vyhrála výběrové řízení na titulárního partnera první fotbalové ligy a díky tomu si tak tuzemský profesionální fotbal od příští sezóny dalších pět let přijde na čtvrtmiliardy ročně.
Zdroj: David Holub