Kdo chce vydělat na pandemii koronaviru? Výzkumník má překvapivou odpověď

NÁZOR - Během posledních měsíců, kdy se světem šíří pandemie covid-19, tabákové společnosti využily příležitost a prosazují své výrobky, konstatuje Andrew Rowell v komentáři pro server National Interest. Člen výzkumného týmu zdravotního ústavu Univerzity v Bathu podotýká, že tabákový průmysl dokáže vždy chytře využít chaos mezinárodních krizí, včetně válek, a současná pandemie není výjimkou.

Ostudná taktika

Strategie spočívá ve využití pandemie a pokusu změnit svůj obraz "zvráceného průmyslu" v obraz "důvěryhodného, zdravého partnera", tvrdí Rowell. Deklaruje, že taktika, kterou tabákové společnosti realizují je ostudná, a to i na jejich poměry.

"Existují příklady tabákových firem nabízejících pomoc ve formě plicních ventilátorů, gelů, osobních ochranných pomůcek a dokonce peněz," pokračuje Rowell. Podotýká, že tabákové koncerny se dokonce pokoušejí podílet na vývoji vakcíny proti koronaviru.

Je nepochybné, že tyto aktivity jsou jasně vítány úřady, které se potýkají s chronickým nedostatkem zdrojů, přiznává autor komentáře. Dodává, že tabákový průmysl se ovšem uchyluje i k trikům. Příkladem je podle něj společnost British American Tobacco.

V březnu, kdy mnoho vlád začalo nařizovat karanténu, British American Tobacco začala šířit univerzální zdravotní apely a následně je nechala natisknout na svým logem opatřené roušky, které rozdala vlivným influencerům na sociálních sítích, upozorňuje Rowell. Podotýká, že právě sociální síť Instagram zůstává klíčovou marketingovou platformou tabákového průmyslu.

V roce 2019 British American Tobacco zaplatilo influencerům na této síti za propagaci svého produktu glo, elektronické cigatery, a svého hashtagu #todayiwill, připomíná Rowell. Doplňuje, že tato kampaň se ale brzy dostala do problémů, protože v prosinci uvedeného roku vydal britský úřad pro regulaci reklamy přelomové rozhodnutí v neprospěch reklamy na elektornické cigarety a vaporizéry, na základě stížnosti protitabákových aktivistů.

Ještě ten měsíc sociální sítě Facebook a Instagram oznámily, že zakazují obsah, který propaguje tabákové produkty v jakékoliv formě, stejně jako zbraně, kvituje Rowell. Podotýká, že British American Tobacco nyní ovšem zjevně opět využívá na pozadí koronaviru sociální sítě jako marketingový nástroj, a to především v zemích, kde na tabákovou reklamu není tak přísný dohled.    

Společnost tak pouze zaměnila svůj původní hashtag #todayiwill na #todayIwillstayhome (dnes zůstanu doma), přičemž britská Kampaň za děti bez tabáku zjistila, že British American Tobacco v zemích, jako je Kazachstán, poskytla influencerům roušky tímto sloganem doplněným odkazem na svůj produkt glo, nastiňuje Rowell.

Komentář v originálním znění si můžete přečíst zde.

British American Tobacco používá i jiné koronavirové hashtagy a například ve Španělsku jistý influencer propaguje její elektronické cigarety pod hashtagem #frelanacurva (zplošťování křivky), uvádí výzkumník. Dodává, že stejnou taktiku realizuje společnost v jiných evropských i jihoamerických zemích.  

"To znamená, že pokud na Instagramu hledáte uvedené vládní apely, narazíte na podprahový marketing British American Tobacco," píše autor komentáře. Podotýká, že pár dní předtím, než se na sociálních sítích objevily roušky propagující produkt glo, tedy uprostřed pandemie, společnost zahájila přejmenovávání svých produktů a odhalila nový slogan "Za lepší zítřek" a své staré logo doplnila duhovými barvami.

Noví dospělí, nové trhy

Dozorčí rada British American Tobacco svým investorům tvrdí, že změny jsou zaměřeny na "novou generaci dospělých, uvádí Rowell. To podle něj znamená pokus chytit do pasti nikotinové závislosti ve formě vaporizérů a elektronických cigaret novou generaci mladých lidí.

Klíčem k oslovení těchto "nových dospělých" se má stát Instagram a navzdory nové politice omezení takového obsahu na uvedené sociální síti se tabákový průmysl snaží aktuální pandemie využít ve svůj prospěch, upozorňuje výzkumník. Kritizuje, že vlastník Instagramu, společnost Facebook, zjevně pouze přihlíží.

Související

Kouření, ilustrační fotografie

Téměř čtvrtina Čechů je závislá na tabáku, alkohol často pije 16 procent lidí

V populaci České republiky bylo v roce 2022 celkem 24,4 % kuřáků různých druhů tabákových výrobků. Významně přibývá uživatelů elektronických cigaret a nikotinových sáčků. Zejména mladí od 15 let častěji sahají po alternativách, aniž by před tím kouřili klasické cigarety. Co se týká alkoholu, v mezinárodním měřítku zůstává Česká republika mezi zeměmi s velmi vysokou spotřebou. Vyplývá to z výsledků reprezentativního šetření o užívání tabáku a alkoholu v rámci České republiky (NAUTA), které každoročně uveřejňuje Státní zdravotní ústav u příležitosti Světového dne bez tabáku. Ten vyhlašuje Světová zdravotnická organizace  již od roku 1987 a připadá na 31. května. Vyplývá to z tiskové zprávy Státního zdravotního ústavu.

Více souvisejících

Kouření elektronické cigarety British American Tobacco sociální sítě Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)

Aktuálně se děje

před 19 minutami

před 39 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Policie ČR, ilustrační fotografie.

Inspekce obvinila policisty, kteří před pražským barem napadli několik lidí

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) ve středu obvinila dvojici příslušníků policie, kteří v únoru v opilosti napadli několik osob před barem na pražském Smíchově. Policie v dubnu zprostila muže zapojeného do incidentu výkonu služby, už dříve označila jeho jednání za neakceptovatelné a neomluvitelné.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy