Z ruského deníku Vedomosti odchází pět zástupců šéfredaktora

Všech pět zástupců šéfredaktora jednoho z nejvýznamnějších ruských ekonomických listů Vedomosti dnes podalo výpověď na protest proti jmenování Andreje Šmarova šéfredaktorem deníku, informovaly tiskové agentury i sám deník. Se Šmarovem, kterého nyní nový vlastník potvrdil ve funkci, vedla redakce v uplynulých měsících tvrdý spor kvůli cenzurním zásahům, které sám Šmarov podle novinářů redakci vysvětloval pokyny z Kremlu.

Noviny, ilustrační foto
doporučujeme

Šmarov nicméně agentuře Reuters řekl, že šlo o jeho vlastní rozhodnutí a že se neřídil žádnými pokyny. Sám Kreml cenzuru v ruských médií popírá.

Jeden z pětice šéfredaktorových zástupců působil v deníku od jeho založení v roce 1999, ostatní pracovali v redakci okolo 15 let. Z Vedomostí odchází také šéfredaktorka internetového vydání.

Šmarov působil od konce března v roli úřadujícího šéfredaktora. Dnes vešlo ve známost, že jej v této funkci potvrdila správní rada vydavatelství, které předsedá nový vlastník listu Ivan Jeremin. V redakci, která navrhla správní radě vlastní kandidátku na šéfredaktorku, nezískal Šmarov jediný hlas.

Vedomosti na svém webu připomněly, že Šmarov bez konzultace s autorem otočil smysl titulku článku o statním koncernu Rosněfť a bez konzultací s právníky stáhl z webu komentář o této firmě, vedené blízkým spolupracovníkem prezidenta Vladimira Putina. Zakázal také zveřejňovat průzkumy nezávislého sociologického střediska Levada, a to "s odvoláním na prosbu z prezidentské kanceláře". Redakce nicméně v publikaci materiálů střediska Levada pokračovala.

"Šmarov během tří měsíců vedení redakce opakovaně porušoval redakční normy a pravidla," upozornili odcházející novináři, odmítající se smířit s "neprofesionálním rozhodnutím správní rady". Nový vlastník podle nich sliboval oddanost standardům listu, ale právě jeho hlas rozhodl o jmenování člověka, který se v praxi těmto standardům zpronevěřuje.

Vedomosti dodaly, že z novin v posledních měsících odešla asi desítka z více než 90 novinářů, včetně vedoucích tří oddělení. Všichni za důvod odchodu označili Šmarova.

Vedomosti až donedávna byly pokládány za jeden z mála významných listů, které nebyly pod přímou kontrolou úřadů či podnikatelů spjatých s Kremlem, poznamenal Reuters.

Loading...
Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Tisíce lidí demonstrovaly v Rusku na podporu gubernátora Furgala

11.07.2020 15:00 Desetitisíce obyvatel Chabarovska a dalších měst na ruském Dálném východě dnes demonstrovaly na…

25 let od masakru ve Srebrenici. Šlo o nejhorší válečný zločin v Evropě od…

11.07.2020 14:46 Bosna si dnes připomíná 25. výročí srebrenického masakru, při němž bosenskosrbslé síly povraždily…

V Srbsku pokračují demonstrace proti Vučičovi, navzdory zákazu…

11.07.2020 13:03 Slzný plyn nasadila srbská policie proti demonstrantům, kteří se v pátek večer pokusili proniknout…

Rusko má 6611 nových případů koronaviru, roste počet obětí pandemie

11.07.2020 11:56 Rusko dnes oznámilo 6611 nových případů nákazy koronavirem a 188 mrtvých v souvislosti s nemocí…

Související:

Právě se děje

Další zprávy