Ryan Gosling a Emily Blunt byli loni vedlejšími tvářemi letního fenoménu Barbenheimer, oba byli za své role nominováni na Oscara. Teď se před kamerou, a ve filmu i za kamerou, potkávají u dalšího projektu s blockbusterovými ambicemi. Kaskadér je v tom nejlepším slova smyslu pohodovou zábavou, jež nepostrádá hravost, důmyslnost a zbytečně se nepáře s logikou.
Jak název napovídá, snímek skládá poctu mnohými přehlížené profesi kaskadéra. V rámci propagace filmu se kaskadéři a kaskadérky na letošních Oscarech dočkali střihové montáže těch nejikoničtějších kaskád a ve zviditelňování profese pokračují tvůrci nadále, kdy se na červeném koberci s Goslingem fotí i jeho kaskadérští kolegové. Závěrečné titulky snímku pak paralelně oživují tradici záběrů z natáčení, kde můžeme vidět, jak filmaři konkrétní kousky realizovali. Režisér filmu David Leitch, sám bývalý kaskadér, patří k hlavním resuscitátorům akčního žánru, jenž dominoval v 80. a 90. letech. Ohledává možnosti, jak propojit tradici přímočarého žánru s moderními prostředky.
Právě on natočil první díl vyzdvihovaného Johna Wicka, studenou válkou a MI6 rámovanou Atomic Blonde: Bez lítosti, navázal na etablované značky s Deadpoolem 2 a Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw, dva roky nazpět natočil neonovými barvami prozářený Bullet Train. Kaskadér je však přece jen trochu odlišný a ačkoli při čtení synopse může naskočit kultovní a ročně několikrát reprízované Zvíře, zvlášť u nás, kde jsme Belmondem taktřka odkojení, vychází ze stejnojmenného amerického seriálu z 80. let. Akční žánr kloubí s principy romantické komedie. Film je ve své podstatě půvabných retrem, což podtrhuje využití starších hitů, ať už jde o Kiss, AC/DC nebo Phila Collinse. Ty jsou namixované se soudobou hudební produkcí, ústřední skladbu I Was Made For Lovin’ You původně od Bon od Kiss pak přezpíval Yungblud.
To podtrhuje celkové ladění vázající se k v minulosti oblíbené kombinaci žánrů, přičemž je koření o prvky spjaté se současností. Stylizací, estetikou a několika explicitními citacemi odkazuje k etalonu akční hollywoodské kinematografie a aspekty digitálního věku, jako sociální sítě či chytré telefony, využívá k dějově nosným zápletkám. Samotný příběh se točí okolo kaskadéra Colta, zotavujícího se s z vážného zranění, kvůli kterému kariéru opustil a ztratil vztah s ambiciózní kameramankou Jody. Po krátké expozici je znovu zavolán na natáčení rozmáchlé space opery, na což kývne jen díky tomu, že ho Jody režíruje a údajně si Colta vyžádala. Skutečnost je ale trochu jiná. Nebude však bojovat pouze o ztracené sebevědomí a přízeň bývalé přítelkyně, ale musí vyšetřit záhadné zmizení problematického hlavního herce, na jehož prezenci úspěch filmu stojí.
Na jedné straně tak máme Coltovu osobní cestu, kdy doufá ve znovuzažehnutí vztahu s Jody, na straně druhé na vlastní pěst pátrá v rozsáhlých kruzích hollywoodské smetánky, pod jejímž povrchem hnije příznačná zkaženost. Hybatelem pro akci je však právě Coltova láska k Jody, jelikož do nebezpečí na place i kriminálních machinací se vrhá kvůli ní, aby zachránil její velký filmový debut. Tím je rozmáchlá soap opera, jež si pravděpodobně utahuje z velikášství Duny a zároveň svými kostýmy a zápletkou odkazuje k časem zaprášenému sci-fi Metalstorm: The Destruction of Jared-Sy z roku 1983, případně ve stejném roce natočenému dobrodružství Vesmírný lovec: Dobrodružství v Zakázané zóně.
Akční sekvence jsou strhující a využívají kreativních nápadů v mizanscéně. Boj s gumovými zbraněmi, bitka na překlopené zádi náklaďáku nebo souboj v kostýmu mimozemšťana jsou funkčně implenetované do s nadhledem stylizovaného světa, jenž staví na energii a radosti z filmařiny. Narážky v replikách se promítají do formální stránky, scénář načrtává vkusné paralely mezi osobním a profesním životem postav. Řešení akčních scén není čistě oldschoolové, kdy byla dominantní inscenace v delších záběrech, avšak nedočkáme se zmatečného střihu, který je ve většině mainstreamové akce poněkud rozpačitým a zjednodušujícím opěrným bodem. Inscenace se střihem je vyvážená, osvěžující a neskutečně zábavná.
To je ostatně hlavní funkce filmu. Chytře pobavit a v jádru několikrát variovaný narativ předložit v atraktivním postmoderním obalu z filmařského zákulisí. Goslingova postava navíc není archetypální svůdník. Je to křehký a zranitelný muž, který i přes oslnivý vzhled uhrane především svou citlivostí, oddaností a ve filmovém byznysu nevídanou upřímností. Dynamika mezi ním a ambiciózní Jody je přirozená, uvěřitelná a jejich lásce nebrání ostatní milostné partie, nýbrž intimní nejistota a neschopnost vyjádřit skutečné emoce, za něž se dvojice stydí. Z Goslinga i Blunt je znatelný zápal pro vytvoření pohodové filmové atmosféry a radost z každého záběru.
Kaskadér je skutečně euforickým kolektivním dílem, odtrženým od problémů reálného světa. Jak ostatně ve filmu říká drogový dealer – nemám rád hrané filmy, protože musí reflektovat realitu. Hravě přehlédnete občasné nelogičnosti scénáře nebo rozpačitost v tom, kdo příběh vypráví. Ačkoli snímek začíná vyprávět Colt skrze voice over, tato sebeuvědomělá rovina, kdy promlouvá k publiku, se z filmu vytratí a působí tak samoúčelně. Další sebeuvědomělou rovinu však dodávají rozpravy Jody, jež reflektuje možná stylistická a narativní řešení připravovaného filmu, jejichž zákonitosti v několika případech zrcadlí i podrývají samotného Kaskadéra. Hravé a romantizované filmařské zákulisí je ideálním hollywoodským mainstreamem pro začínající léto, po němž se nebudete cítit opití patosem či citově vykořistěně.
Hodnocení: 75 %
Režie: David Leitch
Scénář: Drew Pearce
Hrají: Ryan Gosling, Emily Blunt, Aaron Taylor-Johnson, Hannah Waddingham, Winston Duke, Stephanie Hsu, Teresa Palmer, David Collins, Zara Michales
Česká premiéra: 2. května 2024
Distribuce: CinemArt
16. května 2024 18:00
Týdenní výhled filmů: Návrat Karla IV., demytizace Dubčeka a umělecký Indiana Jones
Související
RECENZE: Anifilm prořízl podvratný (anti)western Slide od animátorské legendy Billa Plymptona
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
recenze , Kaskadér (film) , filmy , Ryan Gosling (herec) , Emily Blunt
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí
Aktualizováno před 1 hodinou
Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
před 2 hodinami
Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá
před 2 hodinami
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
před 3 hodinami
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
před 3 hodinami
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
před 4 hodinami
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
před 4 hodinami
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
před 6 hodinami
Putin předstírá zájem o mírová jednání. Jde mu o jediné, tvrdí analytici z ISW
před 6 hodinami
Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek
před 7 hodinami
Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu
před 7 hodinami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 8 hodinami
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
před 9 hodinami
Počasí bude o víkendu deštivé, ukazuje předpověď
včera
Zelenskyj podepsal zákon, který umožňuje odsouzeným sloužit v ukrajinské armádě
včera
Izraelská armáda během operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích
včera
Atentátník nebyl liberál ani extremista. Slovensko dementuje nepravdivé informace na internetu
včera
Polovina Poláků souhlasí s tím, aby se ukrajinští muži vrátili bojovat na Ukrajinu
včera
Třináct zemí včetně EU vyzvalo Izrael, aby neprováděl ofenzivu ve městě Rafáh
včera
Vatikán vydal normy, jak posuzovat nadpřirozené jevy
Vatikánské Dikasterium pro nauku víry vydalo nové normy pro posuzování údajných nadpřirozených jevů. Nový dokument vstoupí v platnost v neděli 19. května, informoval zpravodajský web Vatican News.
Zdroj: Libor Novák