Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním argumentem pro nákup elektroauta místo klasického vozu se spalovacím motorem cena za ujetý kilometr. Infrastruktura se nyní rychle zlepšuje a nejpozději za dva roky by měla být v takovém stavu, aby pro majitele elektroaut nebyl problém najít místo pro dobíjení, řekl dnes na brněnském veletrhu Amper generální ředitel společnosti Porsche ČR Jan Hurt.
Firma dováží do Česka značky Volkswagen, Seat a Audi a patří k největším českým dovozcům aut. Příští rok nabídne nové modely elektroaut v nejběžnějších segmentech a o rok později přidá další modely.
"Počítali jsme, že při současných cenách paliv a elektřiny se provoz elektroauta vyplatí při ročním nájezdu od 12.000 kilometrů," řekl Hurt. V Česku to bude patrně jediný racionální argument, proč si elektroauto pořídit.
Premiér Andrej Babiš (ANO) totiž tento týden řekl, že stát nepočítá s podporou pro nákup elektromobilů občany. "Proto si myslím, že ze začátku budou auta kupovat zákazníci hlavně z řad korporátní klientely," řekl Hurt.
Zatímco cena Volkswagenu Golf se spalovacím motorem se pohybuje podle verze okolo půl milionu korun, elektrická verze stojí dvojnásobek. "Předpokládám, že elektromobilita se prosadí. Otázka je jak rychle. Na různých příkladech vidíme, že při státní podpoře jde proces výrazně rychleji," řekl Hurt. V Česku je podíl elektroaut zatím hluboko pod procentem.
Jelikož automobilkám kvůli nařízením EU a omezování produkce oxidu uhličitého nezbylo, než se pustit do masivního rozvoje elektromobility, snaží se i Porsche ČR spolupodílet na odstraňování počátečních "bolístek", které většímu rozvoji zatím brání. "Spolupracujeme při přípravě infrastruktury. Teď je situace špatná, ale tempo výstavby nabíjecích stanic je vysoké. Předpokládám, že za rok bude problém ze tří čtvrtin vyřešen a za dva roky bude infrastruktura dostatečná," řekl Hurt.
Podle předpokladu firmy se bude 80 procent nabíjení odehrávat doma, kde lze náklady s pomocí různých opatření snižovat. Pouze ti, kteří takovou možnost mít nebudou, budou hledat jiné možnosti jako například nabíjecí stanice ve veřejných či firemních garážích, na parkovištích nebo u nákupních center . Rychlonabíjecí stojany by měly být podél hlavních dopravních tahů. "Provozovatelé čerpacích stanic s jejich stavbou počítají, nic jiného jim nezbývá," míní Hurt.
Auta i motorky na elektrický pohon si můžete na veletrhu Amper nejen prohlédnout, ale také vyzkoušet. Tak se stavte před pavilon F.#bvv #brno #amper pic.twitter.com/6Dt5dm6Myu
— BVV - Veletrhy Brno (@BVVBrno) 20. března 2019
Firma dodává nabíjecí boxy v různých velikostech a s různým výkonem právě pro použití jak doma, tak ve firmách. "Snažíme se také nabídnout servis, aby zákazník mohl s jedinou kartou nabíjet od různých poskytovatelů elektřiny, což je zatím problém," řekl Hurt.
Vedle racionálních důvodů existují podle něj ještě emocionální důvody pro koupi elektroauta. Je to požitek z jízdy a akcelerace. Elektromotor má velké zrychlení, jízda je zcela tichá a plynulejší díky absenci převodovky.
Související
Peklo kvůli elektromobilitě: V Česku pořád neumíme dělat věci dobře
Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?
elektromobily , porsche , Jan Hurt (Porsche) , automobilový průmysl , Brno , auto , veletrh Amper
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Předpověď počasí naznačuje, že současný trend bude pokračovat
včera
Trump naznačil, zdali by tentokrát uznal porážku ve volbách s Bidenem
včera
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
včera
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
včera
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
včera
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
včera
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
včera
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
včera
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
včera
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
včera
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
včera
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
včera
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
včera
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
včera
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
včera
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
včera
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
včera
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
včera
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
včera
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Obnova domů v Pásmu Gazy by se podle zprávy Organizace spojených národů (OSN) zveřejněné ve čtvrtek mohla prodloužit až do následujícího století, informuje agentura Reuters.
Zdroj: Libor Novák