Nedostatek polovodičů, který už více než rok po celém světě ovlivňuje řadu odvětví, trápí zejména automobilky. Ne všechny ale stejně. Projevuje se sice na všech kontinentech, v některých asijských zemích jsou ale dopady méně citelné.
Například japonská automobilka Toyota má jen minimální problémy a podobně jihokorejský Hyundai čelí krizi lépe než například skupina Volkswagen včetně automobilky Škoda. Ukazují to výrobní plány jednotlivých firem.
Toyota patří k těm automobilkám, kterých se až do léta problémy s nedostatkem čipů téměř nedotkly. Toyota začala dodávky komponentů lépe plánovat už asi před deseti lety, kdy havárie v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011 způsobila širší potíže se zásobováním. Tehdy si Toyota uvědomila, že nedostatek čipů nelze vyřešit v krátké době, a proto si začala u těchto komponentů vytvářet vysoké zásoby. A to se nyní ukazuje jako strategie, která funguje.
Mnoho firem v této branži používá systém just-in-time. To znamená, že komponenty od dodavatelů objednávají tak, aby se čas dodání zhruba kryl s časem montáže vozidla. Automobilka tak má čipy a další součásti k dispozici ve chvíli, kdy je skutečně potřebuje, takže si nemusí pronajímat velké a mnohdy i drahé sklady.
Nedostatek polovodičů se loni začal objevovat po silném růstu poptávky po elektronice. Lidé, kteří kvůli uzávěrám zavedeným ve snaze zpomalit šíření nového koronaviru byli nuceni trávit prakticky celý volný čas doma, začali nakupovat nejrůznější elektroniku. Továrny na mikročipy jely na plné kapacity a když nemohly vyrábět více, začaly upřednostňovat výrobce elektroniky před automobilkami.
Od léta se ale mnohé změnilo. Toyota tento týden oznámila, že kvůli nedostatku čipů snižuje plánovanou celosvětovou produkci na listopad až o 15 procent, což je zhruba 150.000 vozů. Celoroční plán ale nemění a nadále očekává, že vyrobí kolem devíti milionů aut. Nedostatek čipů donutil na přelomu srpna a září zastavit výrobu i závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně.
Na začátku října přerušila výrobu ve svém závodě ve Vídni italsko-americká automobilka Stellantis, která letos vznikla spojením francouzské PSA a skupiny Fiat Chrysler Automobiles (FCA). "Výroba se tam obnoví 2. ledna 2022," sdělil podnik. Stellantis ve Vídni zaměstnává kolem 460 lidí, kterým automobilka zkrátila pracovní dobu.
Německo, kde má automobilový průmysl velmi silné zastoupení, je nyní na začátku druhé vlny přerušování výroby v důsledku nedostatku čipů. Například Opel jednu ze svých továren otevře až v lednu, což pro něj znamená nejdelší takovou odstávku v historii. Přerušení činnosti ze stejného důvodu oznámily v Německu také automobilky Volkswagen, Ford, BMW a Daimler. Ze skupiny Volkswagen se omezení výroby nyní týká i české automobilky Škoda a španělské Seat, v obou případech se podle situace počítá s omezením výroby až do konce roku.
Relativně dobře krizi kolem čipů zvládá i jihokorejská automobilka Hyundai. Ta letos v některých továrnách také přerušila výrobu, její provozní ředitel José Muňoz ale novinářům asi před měsícem řekl, že situace už se zlepšuje. Nejhorší byly pro Hyundai měsíce srpen a září. "Výrobci čipů reagují opravdu velmi rychle," řekl a dodal, že například americký výrobce čipů Intel nyní investuje spousty peněz do rozšíření výrobních kapacit.
Spolu s Toyotou a Teslou patří Hyundai k hrstce automobilek, které navzdory nedostatku čipů dokázaly výrobu zvýšit, uvedla agentura Reuters. Hyundai se přesto rozhodl, že začne vyvíjet vlastní čipy, aby do budoucna snížil závislost na externích dodavatelích.
Související
Volkswagen je nejprodávanějším automobilem v EU, následují Toyota a Renault
V kolínské Toyotě začala odstávka výroby, linky se v noci zastavily
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
před 2 hodinami
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
před 2 hodinami
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
před 2 hodinami
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 3 hodinami
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 3 hodinami
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 3 hodinami
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 4 hodinami
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 4 hodinami
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 4 hodinami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 5 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 5 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 5 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 6 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 6 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 6 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 6 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 7 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 7 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 7 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Německý kancléř Olaf Scholz se ve čtvrtek večer v Paříži setká s francouzským prezidentem Emmanuelem Macronem na večeři, při které budou diskutovat o politice Evropské unie a Číny.
Zdroj: Radek Novotný