Praha - Srdcem elektroinstalace každého motorového vozidla je autobaterie. Není přitom tajemstvím, že při špatné obsluze odchází výrazně rychleji, než je nutné. Zvláště namáhána je přitom autobaterie především během nadcházejících zimních měsíců. Nabízíme proto tipy, jak se o akumulátor ve voze správně starat.
Kdy překontrolovat stav baterie?
Riziko, že některý z článků autobaterie vypoví službu, roste spolu se stářím akumulátoru. V zimě však zároveň klesá kapacita akumulátorů, kvůli čemuž jsou namáhány více než kdykoliv jindy. „V tomto období musí navíc při startování přemáhat odpor zhoustlého motorového oleje. Právě nyní tak přichází vhodná doba k včasnému posouzení stavu akumulátoru ve vašem vozu, abyste se s prvními mrazy nedočkali nepříjemné zkušenosti," říká Jakub Pyšný, zástupce e-shopu Kupujpneu.cz.
Jak prodloužit životnost akumulátoru?
Životnost autobaterie lze prodloužit především rozumným zacházením. Dbejte na to, abyste nenechávali při zhasnutém motoru zbytečně dlouho zapnutá světla, rádio nebo pootevřené dveře. I malá lampička v interiéru dokáže akumulátor během několika hodin zcela vybít. Pokud pak jeho napětí klesne pod kritickou mez, záchrana je prakticky nemožná.
Kromě toho se baterie vybíjí i sama (hovoří se o jednom až pěti procentech denně), zvláště když s autem jezdíte málo. Pokud vůz používáte hlavně na kratší vzdálenosti, akumulátor trpí o to víc. Lze jen doporučit alespoň několikrát do měsíce dopřát vozu i jeho baterii delší cestu v řádu desítek kilometrů.
Větší problém mají moderní vozy
Autobaterie zajišťuje startování vozu a je zdrojem energie pro všechny elektronické součásti automobilu v okamžiku, kdy motor běží v nízkých otáčkách nebo je vypnutý. „U moderních automobilů jsou autobaterie namáhány výrazně více než donedávna. Na vině je zvláště neustálé rozšiřování škály komfortních elektronických prvků," upozorňuje Jakub Pyšný.
Jak nutná je pravidelná péče?
V autech se nejčastěji používají konvenční olověné akumulátory s elektrolytem, který se při chemické reakci odpařuje. Jednou za čas je proto třeba dolít destilovanou vodu tak, aby hladina sahala asi 10 mm nad desky. V moderních vozech se však stále častěji objevují takzvané bezúdržbové, gelové baterie. Ty fungují na podobném principu, ale elektrolyt má u nich gelovou povahu. Nehrozí u nich ani vylití náplně, ani její odpařování.
Podle čeho poznám, že autobaterie dosloužila?
Dosluhující akumulátor se projevuje rychlým vybíjením a nutností častějšího dobíjení. Když je třeba koupit nový, je nezbytné respektovat doporučení výrobce na jeho typ a kapacitu. Příslušné tabulky naleznete v každé specializované prodejně. Odborníci varují před neznačkovými a výrazně levnými autobateriemi, prodávanými zvláště v supermarketech. Jejich životnost bývá kvůli nekvalitním materiálům i několikanásobně nižší než u těch značkových. „V takovém případě se opravdu vyplatí investovat do zavedených značek," zakončil Pyšný.
Související
Praha řeší problém, brzy dojdou registrační značky pro auta
Loupež roku? Krádež bagru vypátral řidič autobusu
Aktuálně se děje
před 31 minutami
Největší solární bouře za 20 let narušila funkci družic Starlink
před 1 hodinou
Rusko tvrdí, že na Ukrajině obsadilo šest dalších vesnic
před 2 hodinami
OSN: Izraelský pozemní útok na Rafah by způsobil humanitární katastrofu
před 3 hodinami
Chtěli vzdorovat pandemickým opatřením, založili ozbrojenou skupinu. Teď Němci stanou před soudem
před 3 hodinami
Izraelská armáda vyzvala k dalším evakuacím z východní části Rafahu
před 4 hodinami
Izrael opatrně rozšířil operace v Rafahu, Nechce naštvat Bidena
před 4 hodinami
Bohatý Kuvajt se topí v politické krizi. Podle expertů zažívá historické chvíle
před 5 hodinami
Jakou má pivo ve skutečnosti trvanlivost? Experti našli odpověď
před 6 hodinami
Valné shromáždění doporučilo přijmout Palestinu do OSN. Česko bylo proti, Slovensko pro
před 7 hodinami
Polární záře v Česku: Zemi zasáhla nejsilnější geomagnetická bouře za 20 let
před 7 hodinami
Švýcaři si v úvodu bez potíží poradili s Nory, Němci dali Slovákům lekci z produktivity
před 8 hodinami
Předpověď počasí bez sluníčka. Teploty přesto půjdou přes 20 stupňů
před 14 hodinami
Češi vstoupili do mistrovství světa infarktovým zápasem. Finy porazili až v nájezdech
včera
Tuleja nebude ministrem a možná už ani prorektorem. Univerzita řeší jeho budoucnost
včera
Pohonné hmoty zlevnily. Cena benzinu klesla pod 40 korun za litr
včera
Pavel pojede na mírový summit o Ukrajině do Švýcarska
včera
USA oznámí novou pomoc Ukrajině. Půjde o různé druhy vojenského materiálu
včera
Polární záři mohou vidět i lidé z Česka, upozornili meteorologové
včera
Policie pátrá kvůli Vrběticím po generálovi z ruské GRU. Chtějí ho i Britové
včera
Mandelu jako hlavu státu uznávali prakticky všichni Jihoafričané, uvádí afrikanista Skalník
Uplynulo 30 let od chvíle, kdy se jihoafrickým prezidentem stal čelní bojovník proti rasovému apartheidu Nelson Mandela. Během pětileté vlády procházela země především transformací, kdy klíčové státní i ekonomické pozice přebírali černí Afričané, připomíná Petr Skalník v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Afrikanista, antropolog a bývalý diplomat v něm také upozorňuje, že Mandela byl mnohem více nacionalistou než socialistou a za jeho prezidentství Jihoafrická republika získala mezinárodní prestiž a začala hrát rozhodující politickou i hospodářskou roli na kontinentu. Mandelovo působení v čele státu tak považuje za úspěšné, navzdory tomu, že se první hlavě státu černé pleti nepodařilo zkrotit bující kriminalitu a překlenout majetkovou propast ve společnosti.
Zdroj: Matěj Bílý