Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil poskytování, čerpání a použití peněz na opravy a údržbu celostátních a regionálních drah v letech 2010 až 2014. Kontrola nezjistila u Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) ani u jejích oblastních ředitelství zásadní pochybení. Ukázalo se ale, že SŽDC má ve vynakládání finančních prostředků rezervy. SŽDC na svém webu tvrdí, že uvedená čísla jsou nepřesná. Jaké jsou přesné údaje ale správa neuvedla, data uvedená NKÚ prý nyní analyzuje.
Kontroloři poukázali na nedostatky v oceňování údržbových prací a ve výběru dodavatelů, vinou těchto chyb pak v některých případech nevyhrál zakázku dodavatel s nejvýhodnější nabídkou. Nedostatky se podle NKÚ týkají také plánování oprav drah. Ty se často kvůli nedostatku financí odkládají i několik let, což je v konečném důsledku prodražuje.
"Nejhorší situace je u mostů, propustků a tunelů. V roce 2013 bylo bez závad nebo se závadami odstranitelnými v rámci běžné údržby jen 33 % mostů, 36 % propustků a 38 % tunelů. SŽDC v letech 2010 až 2013 vynaložila na opravy ročně v průměru 8,9 miliardy korun, v roce 2014 měly náklady dosáhnout téměř 12 miliard korun. Za opravy a údržbu jednoho kilometru drah SŽDC ročně zaplatila průměrně jeden milion korun," uvedl NKÚ v tiskové zprávě.
Kontroloři zjistili, že SŽDC používala pro oceňování údržby a oprav katalog cen, který neobsahuje objektivní informace. Mezi cenami v katalogu a nabídkovými cenami dodavatelů jsou u stejných prací neúměrně velké – někdy i stoprocentní – rozdíly.
Při výběru dodavatelů omezuje SŽDC počet možných uchazečů příliš tvrdými kvalifikačními požadavky. Například pro zakázky v předpokládané hodnotě 2 až 5 milionů korun SŽDC požadovala, aby dodavatel prokázal objem zakázek provedených v předešlých třech letech v hodnotě 50 milionů korun. Zadávacích řízení se tak většinou zúčastnili jen 3 až 4 uchazeči. Například u stavebních prací na železničním svršku a spodku získala 3 procenta dodavatelů 56 procent zakázek.
"Musí přece být rozdíl například v ceně za výměnu jednoho pražce, pokud je poptávána v zakázce výměna jednotlivých pražců v různých úsecích, v porovnání se zakázkou, kdy je poptávána cena za výměnu desítek i stovek pražců v jednom úseku," sdělil náměstek ředitele SŽDC Bohuslav Navrátil. Zmíněný katalog cen navíc podle správy železnic teprve v letech 2010 až 2014 vznikal, byl průběžně upravován a teprve od letošního února byl zcela účinný.
SŽDC jako sektorový zadavatel nemusí u podlimitních veřejných zakázek postupovat podle zákona o veřejných zakázkách. Podle NKÚ není důvod, aby se na SŽDC tato výjimka ze zákona vztahovala. Při kontrole jednotlivých zadávacích řízení navíc kontroloři zjistili řadu nedostatků – od nerovného zacházení s uchazeči přes nestandardní průběh zadávacího řízení až po neopodstatněné vyloučení uchazeče. Většina těchto pochybení se týkala právě podlimitních veřejných zakázek.
Výklad zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) z pera Ministerstva dopravy neumožňuje SŽDC hradit nákupy movitého majetku. SŽDC tak využívala pro údržbu a opravy čtyřicet speciálních vozů získaných na leasing, což jejich cenu prodražilo o 87 milionů korun.
Podle náměstka ředitele SŽDC Navrátila je ale zásadní, že kontrola neodhalila porušení zákona. "Při závěrečném projednávání kontroly NKÚ konstatoval, že SŽDC neporušilo žádnou směrnici ani nařízení a že se vždy drželo veškeré platné legislativy. V porovnání s kontrolami u jiných organizací kontrola u SŽDC nedopadla špatně a nebyly zjištěny žádné systémové nedostatky," uvedl.
Související
NKÚ: Česko není připraveno na krize a mimořádné události, obrana neumí účinně využívat peníze
Policie šetří nájemnou vraždu. Úřednice chtěla nechat zabít manžela
Aktuálně se děje
před 31 minutami
Švýcarsko nenabídlo Rusku pozvánku na mírový summit o Ukrajině
před 40 minutami
Jak je princezně Kate? Princ William odpovídal na všetečné otázky lidí v ulicích
před 1 hodinou
Ruská balistická raketa zasáhla Oděsu. Ukrajina útočí na energetickou infrastrukturu Ruska
před 1 hodinou
Hamás odmítl "mimořádně velkorysou" nabídku Izraele na příměří
před 2 hodinami
Rusko navrhlo členům OSN rezoluci o zákazu zbraní ve vesmíru. Samo ji před týdnem vetovalo
před 2 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině opět použila zakázané chemické zbraně, tvrdí USA
před 3 hodinami
Turecko se přidá k žalobě JAR, která u Mezinárodního soudního dvora viní Izrael z genocidy
před 3 hodinami
Medvěd na Slovensku opět zaútočil na člověka. Šlo o houbaře
před 4 hodinami
Letní počasí se příští týden nevrátí, teploty se ale ustálí
před 6 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
včera
Vstup Česka do Evropské unie byl výhrou, i když EU není bezchybná, řekl Pavel
včera
USA oznámily obří balík sankcí proti Rusku a zemím, které pomáhají jejich vojenskému průmyslu. Včetně Slovenska
včera
Blinken: Odmítnutím dohody Hamás ukáže, že se o Palestince „nestará“
včera
Nová bilance: V Pásmu Gazy zemřelo přes 34 500 lidí
včera
„Udeřte je do obličeje,“ radí Lukašenko běloruským sportovcům před olympiádou
včera
Většina Američanů věří, že Čína využívá TikTok k ovládání občanů v USA
včera
V Německu se převrhl traktor s vlečkou. 30 zraněných, 10 lidí bojuje o život
včera
V Pásmu Gazy se nachází více válečného odpadu a trosek než na Ukrajině
včera
Diskuse, koncerty i výstavy. Česko slaví 20 let v EU, odstartuje Týden Evropy
včera
Evropou prošly prvomájové demonstrace. V Německu a Francii zasahovala policie
Prvomájové demonstrace v Paříži a německých městech byly provázeny napětím a incidenty. V Paříži došlo k rozbíjení nejméně dvou výloh obchodů radikály, zatímco ve Stuttgartu se střetly protestující s policií, jak informovala agentura DPA.
Zdroj: Libor Novák