Praha - Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) se zaměřil na opravy, modernizace a rozvoj silnic II. a III. tříd v letech 2014 až 2016. Kontrola neodhalila, že by peníze byly využívány neúčelně. Jejich přínos ale Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) nevyhodnocoval, přitom v letech 2015 a 2016 na opravy vyhradil 7,4 miliardy korun.
Kontroloři prověřili jak státní dotace, které rozděloval Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), tak částečně i dotace evropské, které rozdělovala Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad. U sedmi příjemců podpory – vybraných krajů a příspěvkových organizací zřízených kraji – pak kontroloři prověřili 39 projektů celkem za téměř 750 milionů korun. Peníze rozdělované kraji z jejich rozpočtů NKÚ nemohl prověřit kvůli rozsahu své působnosti.
Stát poprvé mimořádně přispěl na opravy krajských silnic miliardami korun ze SFDI v roce 2015. Podle ministerstva dopravy to nemělo být systémovým řešením, ale peníze pak dával stát krajům na silnice i v dalších letech. Podle kontrolorů přesto SFDI nestanovil, jakých cílů by se pomocí těchto dotací mělo dosáhnout. "Fond určil jen účel - tedy že se za tyto peníze mají zrekonstruovat a zmodernizovat silnice II. a III. tříd. Nijak už ale nevyhodnocoval, co konkrétně peníze přinesly," uvedl nku.cz.
Mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar poukázal na to, že šlo o mimořádnou dotaci na opravy silnic nižších tříd. "Podstatné ve vztahu ke kontrole efektivnosti je, že se jedná pouze o jeden ze zdrojů financování silnic II. a III. tříd. Kraj disponuje dalšími zdroji, například IROP, úvěry a další vlastní zdroje, o kterých SFDI nemá žádné informace. Z tohoto důvodu proto nelze vyhodnocovat celkový dopad na celou síť daného kraje a celé republiky," uvedl Neusar.
Za výběr úseků, které se budou opravovat, jsou podle Neusara primárně zodpovědné kraje. SFDI má přesný přehled rekonstruovaných silnic a kontroluje provedení oprav i postup při zadávacím řízení, doplnil.
Kraje dosahovaly pomocí dotací při opravách silnic různých výsledků. Třeba Plzeňský kraj s 4600 kilometry silnic II. a III. třídy získal v letech na státních i evropských dotacích 3,7 miliardy korun. Podíl cest v nevyhovujícím a havarijním stavu díky nim snížil o 1177 kilometrů. Liberecký kraj s 2100 kilometry silnic druhé a třetí třídy získal za stejné období zhruba dvě miliardy. Podíl silnic v nevyhovujícím stavu ale snížil jen o přibližně 150 kilometrů, a cest v havarijním stavu dokonce o 50 kilometrů přibylo.
Čtyři kontrolované kraje také podle NKÚ neměly spolehlivý nástroj či postup, jak stanovit předpokládanou hodnotu veřejných zakázek na opravy silnic. "Stanovení předpokládaných hodnot nechávaly v rukou externích dodavatelů. Nijak už ale neověřovaly, jak byla tato hodnota určena," sdělil mluvčí kontrolorů. Průměrná cena opravy jednoho kilometru silnic druhé a třetí třídy tak v daných regionech kolísala od 1,5 milionu až po 14 milionů korun.
Předsedkyně Rady Asociace krajů Jana Vildumetzová označila závěry NKÚ za "velmi přínosné". Připomněla, že současní hejtmani nebyli v kontrolovaném období ještě ve funkcích. "Nicméně právě proto jsou pro nás zjištění NKÚ, mimo jiné ohledně hospodárného využití finančních prostředků především při určování cen oprav, velmi důležitá," uvedla. Na jejich základě chce zmapovat aktuální postup a vyhnout se případným chybám. Podotkla, že vždy ale nejde jen o opravy silnic, mnohem nákladnější jsou podle ní rekonstrukce mostů, což může způsobit velký rozdíl v konečných nákladech na jeden kilometr opravených silnic.
Související
NKÚ: Česko není připraveno na krize a mimořádné události, obrana neumí účinně využívat peníze
Policie šetří nájemnou vraždu. Úřednice chtěla nechat zabít manžela
nkú , SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) , dotace , Silnice , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
před 50 minutami
Polsko je rovněž terčem ruských kybernetických útoků, potvrdila Varšava
před 58 minutami
Důvody, proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most
před 1 hodinou
NATO cvičí poblíž ruských hranic. Připravují se na válku, soptí Kreml
před 1 hodinou
Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili
Aktualizováno před 2 hodinami
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
před 2 hodinami
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
před 3 hodinami
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
před 3 hodinami
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
před 3 hodinami
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
před 4 hodinami
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
před 4 hodinami
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
před 5 hodinami
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
před 6 hodinami
Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross
před 6 hodinami
Hrůzný nález ostatků v Plzni. V řece plavala lidská hlava
před 7 hodinami
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
před 8 hodinami
USA nadále odrazují Izrael od postupu do Rafáhu. Z OSN zní hlasy o hladomoru
před 8 hodinami
Tři roky ve vězení hrozí muži, který způsobil zásah policie na gymnáziu v Litvínově
před 9 hodinami
Everest zřejmě přestane být tak dosažitelný, vyplývá z rozhodnutí soudu
před 9 hodinami
Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný
před 11 hodinami
Teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ale ochladí
Ačkoliv teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ochladí. Podle ČHMÚ.cz teploty klesnou pod hranici 20 stupňů.
Zdroj: Libor Novák