Rozhodnutí o vymezení území, na kterém v hlavním městě platí plošný zákaz segwayů, zůstává v platnosti. Pražský městský soud dnes už podruhé zamítl žalobu asociace provozovatelů těchto elektrických vozítek. Provozovatelé nesouhlasí s rozmístěním značek zakazujících vjezd segwayů do historických lokalit Prahy. Jejich právník Pavel Říčka novinářům po jednání řekl, že znovu podá kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu.
"Soud považuje za zcela racionální a důvodné, že v nejfrekventovanějších částech Prahy byl pohyb těchto vozidel na chodnících omezen," konstatovala předsedkyně soudního senátu Eva Pechová. "Nejednalo se o samoúčelný postup," doplnila.
Na provoz segwayů, které využívali především turisti, si dlouhodobě stěžovaly radnice městských částí, kritizovali ho také někteří obyvatelé centra. Plošné vytlačení vozítek z širšího středu metropole umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. Město ohledně zákazu argumentovalo právě bezpečností chodců.
Provozovatelům segwayů vadí "prohibice ze strany Prahy na podstatné částí historického území". Tvrdí, že pokud město mělo problém s nedodržováním dopravních pravidel, mělo je vymáhat prostřednictvím tehdy platných předpisů. Plošný zákaz označují za "zlovůli", podle nich bylo možné ponechat segwaye ve vozovce nebo na cyklostezkách. Praha si však za svým rozhodnutím přijatým za primátorky Adriany Krnáčové (ANO) stojí.
Soudkyně dnes kromě jiného uvedla, že segwaye se po městě na rozdíl od cyklistů pohybovaly po chodnících. Provozovatelé to pak komentovali mimo jiné tak, že cyklisté v centru rovněž jezdí po chodnících. Kola se podle žalobců navíc pohybují mnohem rychleji a nebezpečněji než segwaye, které prý vyvinou jen rychlost chůze. Majitel segwaye René Buřič, který je jedním z žalobců, se po vyhlášení rozhodnutí podivoval rovněž nad tím, proč soud hovořil o chodnících, když zákaz vozítek platí všude, tedy i ve vozovce.
Situace se v centru po zákazu podle vedení radnice i podle městské policie zlepšila. "Problémy s jezdci na těchto vozítkách v ulicích Prahy jsou skutečně ojedinělé. Většinou se jedná o turisty neznalé naší legislativy," uvedla mluvčí strážníků Irena Seifertová. Radní Prahy 1 David Skála (Praha 1 Sobě) ČTK řekl, že problémem jsou nyní velké elektrokoloběžky. O řešení problému už začala radnice jednat s ministerstvem dopravy.
Městský soud už v roce 2017 konstatoval, že nařízení Prahy, které zákaz zavedlo, by mohl přezkoumat pouze Ústavní soud a nelze proti němu podat správní žalobu. Navazující rozhodnutí o rozmístění značek, které žaloba napadala, bylo podle tehdejšího názoru městského soudu pouhou realizací tohoto nařízení města. S tím ale nesouhlasil Nejvyšší správní soud, který v rozhodnutí o vymezení zákazového území spatřoval tzv. opatření obecné povahy, a nakázal proto městskému soudu, aby k němu takto přistupoval. Soud dnes přesto dospěl ke stejnému závěru jako před dvěma lety.
Segwaye nesmějí jezdit v pražské památkové rezervaci, v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně, Holešovic a Letné. Zákaz vjezdu město schválilo v červenci 2016, kvůli chybějícím značkám jej ale nemohlo vymáhat, a jezdci tak z ulic zmizeli až o půl roku později. Instalace značek vyšla na 3,7 milionu korun.
Související
EU se chystá zavést povinné ručení u některých elektrických koloběžek a segwayů
Povinné ručení na zahradní traktůrky a segwaye. Europoslanci vyslali jasný vzkaz
Aktuálně se děje
před 34 minutami
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
před 1 hodinou
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
před 1 hodinou
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 1 hodinou
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 2 hodinami
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 2 hodinami
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 2 hodinami
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 2 hodinami
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 3 hodinami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 3 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 4 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 4 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 4 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 4 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 5 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 5 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 5 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 5 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 6 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 6 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
Francouzský prezident Emmanuel Macron v rozhovoru pro týdeník The Economist znovu otevřel otázku nasazení západních pozemních jednotek na Ukrajině. Podle něj by se tak mohlo stát v případě, že by Rusko prolomilo frontovou linii a Kyjev by požádal o pomoc.
Zdroj: Libor Novák