Nová hrozba na silnicích: Češi si zvyšují rychlost e-kol, podle odborníků riskují

Mnozí majitelé elektrokol se nespokojí s maximální rychlostí pro asistované šlapání 25 kilometrů za hodinu nastavenou výrobci a úpravou řídicí jednotky si ji nechávají zvýšit až na dvojnásobek. S takto upravenými e-koly, která výrazně zvyšují riziko nehody, ovšem lidé nesmí jezdit po silnicích ani cyklostezkách.

Prodej elektrokol v Česku rychle roste. Loni jich bylo podle Kohoutkova odhadu prodáno zhruba 80.000. Letos by prodej měl vzrůst na 90.000 až 100.000 elektrokol, která mají od výrobců nastavenu maximální rychlost pro šlapání s podporou elektromotoru na 25 kilometrů za hodinu a výkon pohonné jednotky na 250 wattů.

"Ruku v ruce s tím však jde ještě jeden trend, a sice snaha uživatelů upravit normou stanovené parametry elektrokol. Takže elektrokola v ČR se poměrně masově upravují takzvaným přečipováním řídicí jednotky, kdy pak mohou dosahovat rychlosti 40 až 50 kilometrů za hodinu. Jenže takové stroje nepatří na pozemní komunikace a cyklostezky obzvláště," upozornil specialista na cyklistický trh a soudní znalec v oboru jízdních kol Petr Kohoutek ze společnosti Euro Bike.

Kvůli zvyšování rychlosti elektrokol podle Kohoutka roste počet úrazů cyklistů a ostatních účastníků provozu na silnicích i cyklostezkách. "Zvládnout elektrokolo ve vysokých rychlostech je mnohdy za možnostmi jejich uživatelů, obzvláště ve vyšším věku," podotkl Kohoutek.

Zvýšení maximální rychlosti elektrokol v Česku nabízí několik firem. Lidé si tuto službu můžou objednat například u mělnické společnosti Akumo.cz za cenu od 1999 do 4590 korun. Firma avizuje zvýšení rychlosti elektrokola až na 55 kilometrů za hodinu. Společnost zákazníky v nabídce upozorňuje na to, že elektrokolo je po této úpravě možné provozovat zásadně mimo pozemní komunikace.

Zatímco elektrokolo bez úpravy považují úřady za klasický bicykl, e-kolo se zvýšenou rychlostí už je moped. "Tuning elektrokol vnímám jako naprosto absurdní službu, která elektrokolo znehodnotí, respektive z něj udělá nebezpečné vozidlo, které nesmí na silnici," uvedl Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Nezvykle rychle jedoucí elektrokolo může zaskočit ostatní účastníky silničního provozu nebo ohrozit uživatele cyklostezek.

Majitele elektrokol Kadula varoval, že při reklamaci upraveného elektrokola je profesionální diagnostické zařízení schopno detekovat tuningový zásah. Záruční oprava pak nepřipadá v úvahu. V případě dopravní nehody může pojišťovna majiteli upraveného elektrokola odmítnout vyplatit pojistné plnění.

Německý výrobce motorů pro elektrokola Bosch eBike Systems upozornil, že zvýšení maximální rychlosti má vliv na konstrukci e-kola. "Především jsou vyššímu zatížení vystaveny brzdy, jsou však ovlivněny i komponenty jako řídítka, vidlice či rám. Tuning tak ovlivňuje bezpečnost celého elektrokola, což ohrožuje nejen jeho řidiče, ale také ostatní účastníky silničního provozu," upozornila firma.

Související

Loni se prodalo meziročně o 50 % více elektrokol. Jak vybrat to svoje a jak pečovat o baterii?

Loni se prodalo meziročně o 50 % více elektrokol. Jak vybrat to svoje a jak pečovat o baterii?

Každé třetí kolo, které se v Česku v roce 2020 prodalo, mělo elektrický pohon. Obliba elektrokol je tak stále na vzestupu, jejich prodeje loni meziročně stouply o 50 %. Láká i vás možnost užívat si díky asistenci elektromotoru delší vyjížďky a snadněji brázdit i náročnější terén? Podívejte se, k čemu slouží jednotlivé druhy elektrokol a čím se liší. Víte, jak dlouho vám vydrží akumulátor e-kola a jak se o něj starat?

Více souvisejících

elektrokolo Cyklostezky Silniční provoz doprava

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Adrian Newey

Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?

Dlouho se o tom spekulovalo, a nyní je to oficiální. Adrian Newey, technický ředitel Red Bull Racing, ukončí svou práci u rakouské stáje po skončení této sezóny. Potvrzení této zprávy přišlo od samotného týmu v jeho oficiálním prohlášení. Po 19 letech skončí Neweyho dlouholetá éra v týmu.

včera

Zahraniční vojáci se stali válečnými zajatci (POW) poté, co byli zajati Ukrajinou jako bojovníci v rámci ruských ozbrojených sil, účastní se tiskové konference organizované ukrajinskými představiteli v Kyjevě 15. března 2024.

Žoldáci z Nepálu ve velkém dezertují z ruské armády na Ukrajině

Podle informací serveru RBK-Ukrajina, který se odvolává na tiskovou zprávu Hlavního ředitelství zpravodajství, žoldáci z Nepálu, kteří přišli bojovat proti Ukrajině v řadách ruské armády, masově dezertují. Ruští velitelé zároveň hledají chatrné omluvy pro své vedení, vysvětlující tuto situaci.

včera

Andrej Babiš (ANO)

Boj proti Green Dealu i migraci. Hnutí ANO zahájilo předvolební kampaň

Při zahájení hlavní fáze kampaně ANO ve Zlíně uvedl předseda Andrej Babiš, že hlavními prioritami hnutí ve volbách do Evropského parlamentu jsou boj proti nelegální migraci, obrana suverenity a odpor proti Zelené dohodě, nazvané Green Deal. Hlavním heslem kampaně před červnovými volbami je "Česko pro tebe všecko".

včera

1. máj

Svátek práce se slaví již 135 let. Jak se za tuto dobu proměňovala jeho podoba?

Na první květnový den připadá Svátek práce, který není jenom státním svátkem, ale i tím mezinárodním. Jeho historie sahá až do roku 1889, kdy byl jiný, než se prezentoval v dobách komunistického režimu. Povinné prvomájové průvody doprovázené budovatelskými slogany, oslavami pracovních úspěchů a stranickými představiteli na tribunách měly s původní myšlenkou svátku pramálo společného. 

včera

Počasí: Česko zasáhl silný vítr. Meteorologové vydali výstrahu

Meteorologové vydali výstrahu před silným větrem. Ten bude podle ČHMÚ.cz řádit na části území až do zítřejšího večera.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy