Dnes podepsaly České dráhy se společností Siemens Mobility Česká republika smlouvu na nákup padesáti interoperabilních vysoce výkonných vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron MS, které disponují maximální provozní rychlostí 230 km/h. Součástí smlouvy je full servis na 15 let. Lokomotivy jsou připraveny pro provoz na konvenčních i vysokorychlostních tratích. České dráhy je nasadí na mezistátní spoje do Německa, Rakouska, na Slovensko a do Maďarska. Dodávány budou postupně od prosince 2025.
Lokomotivy budou určeny pro vedení expresních spojů ve vnitrostátní a mezistátní dopravě na tratích s vysokou rychlostí, např. Praha – Berlín – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť, kde jsou v provozu nebo se připravují traťové úseky s rychlostí 200 km/h a víc. Díky vysokému trakčnímu výkonu 6,4 MW, kterým lokomotivy Vectron disponují, budou dopravovat expresní vlaky rychlostí až 230 km/h. Tyto lokomotivy je možné používat nejen k tažení netrakčních jednotek či souprav osobních vozů, ale i jejich sunutí v módu push-pull, kdy jsou strojvedoucím ovládány z řídícího vozu v čele vlaku.
Výhodou je snadný a rychlý obrat vlaků v koncových stanicích, na hlavových nádražích či v úvraťových stanicích. To zvyšuje produktivitu vozidel i personálu, šetří čas cestujících i zjednodušuje provoz.
„S lokomotivami Vectron od společnosti Siemens máme velmi dobré zkušenosti. V současnosti provozujeme už 18 strojů a další používá naše dceřiná firma ČD Cargo. Věříme, že na ně navážou stejně příznivé reference i s další generací Vectronů s maximální rychlostí 230 km/h. Nasadíme je společně s 20 netrakčními jednotkami ComfortJet (pozn. obchodní název ČD pro nové netrakční jednotky z platformy Viaggio Comfort) a můžou jezdit i s českými railjety,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.
„Nové lokomotivy Vectron se uplatní na linkách Praha – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz nebo Praha – Budapešť. Všude tam je už zavedena nebo se chystá zavedení rychlosti 230 km/h. Díky moderním vlakům na rychlých tratích chceme oslovit další zákazníky, nabídnout alternativu k autům a letadlům s vysokým podílem produkce CO2 a posílit postavení železnice jako důležitého, moderního a pro životní prostředí šetrného dopravního systému ve střední Evropě,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
„Jsem rád, že ČD vstupují do epochy dopravy vlaků rychlostí 230 km/h s netrakčními jednotkami z platformy Viaggio Comfort a s lokomotivami Siemens Vectron. Rychlá a pohodlná doprava cestujících bezemisní a energeticky nenáročnou železnicí je v době, kdy je všeobecně velmi vnímána naléhavá potřeba oprostit dopravu od závislosti na spalování fosilních paliv, velmi důležitým krokem,“ říká Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility Česká republika.
Lokomotivy pro České dráhy budou vyrobeny v závodě Siemens Mobility v Mnichově-Allachu a postupné dodávky začnou v prosinci 2025. Kromě jednotného evropského vlakového zabezpečovače ETCS budou vybaveny digitální radiostanicí GSM-R a dálkovou diagnostikou. Lokomotivy disponují jmenovitým trakčním výkonem 6 400 kW a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h. Vzhledem ke své modulární koncepci budou lokomotivy vybaveny pro provoz v České republice, Německu, Rakousku, Polsku, na Slovensku a v Maďarsku a v případě potřeby bude možné kdykoliv doplnit pakety pro provoz v dalších evropských státech.
Společnost Siemens Mobility již prodala 1 327 lokomotiv Vectron celkem 61 zákazníkům. Lokomotivy Vectron dosud najely více než 500 milionů kilometrů a jsou v současné době schváleny pro provoz v Belgii, Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Dánsku, Finsku, Itálii, Maďarsku, Německu, Nizozemsku, Norsku, Polsku, Rakousku, Rumunsku, Srbsku, Slovensku, Slovinsku, Švédsku, Švýcarsku a Turecku.
24. května 2024 19:11
Osobní vlak projel zákaz a narazil do lokomotivy. Tři zranění, škoda přes 100 milionů
Související
U Klínce odklízejí vykolejené vozy vlaku, který ujel ze stanice bez strojvůdce
ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka
Aktuálně se děje
před 54 minutami
Čínská sonda Čchang-e 6 úspěšně přistála na odvrácené straně Měsíce
před 1 hodinou
Válka na Ukrajině: Rusové tvrdí, že dobyli vesnici v Doněcké oblasti
před 1 hodinou
Na den přesně před 190 lety se narodila Tereza Stolzová. Stala se z ní světoznámá operní pěvkyně
před 2 hodinami
Počasí se ještě neumodřilo. V Česku hrozí bouřky, hladiny mohou opět stoupat
před 3 hodinami
Trump se připojil na TikTok, který chtěl v minulosti zakázat
před 4 hodinami
Eurovolby se blíží. Na ANO se dotahuje Spolu, ukazuje nový průzkum
před 4 hodinami
Netanjahu dostal nůž na krk od krajní pravice. Kvůli plánu pro Gazu
před 5 hodinami
Kasparov je pro Moskvu zahraničním agentem. Hrozí mu stíhání
před 6 hodinami
Kde rostou houby? Sezóna začala, šance se zvyšuje každým dnem
před 6 hodinami
Soul čelí náletům balónů s odpadky či exkrementy. Posílá je KLDR
před 7 hodinami
Zelenskyj by opět neměl chybět na summitu zemí G7
před 7 hodinami
Čína varovala Tchaj-wan. Snahy o nezávislost by prý skončily zkázou
před 8 hodinami
Předpověď počasí na příští víkend. Léto by měl připomínat více
včera
Starliner ani dnes do vesmíru nevzlétne. Odpočet se zastavil na poslední chvíli
včera
Zesnulý šéf Wagnerovců Prigožin má u hrobu novou sochu
včera
Změny na lavičkách fotbalových velkoklubů. Barcelonu bude trénovat Flick, Bayern zase Kompany
včera
Michelle Obamová truchlí. Zemřela její matka Marian, s párem žila v Bílém domě
včera
Orbán promluvil v Budapešti k davům. Podělil se o názor na atentát na Fica
včera
Trest pro Feriho je adekvátní, konstatoval odvolací soud v rozsudku
včera
Netanjahu řekl, jak je to s izraelským návrhem trvalého příměří v Gaze
V Pásmu Gazy nebude trvalé příměří, dokud nebude zničeno teroristické hnutí Hamás, uvedl izraelský premiér Benjamin Netanjahu v sobotu. Reagoval tak na slova amerického prezidenta Joea Bidena, který v pátek oznámil, že Izrael předložil hnutí návrh na úplné příměří v Gaze.
Zdroj: Lucie Podzimková