Zabezpečení na české železnici ovlivňuje lidský faktor, říká strojvedoucí

Každý typ zabezpečovacího zařízení na tratích v České republice ovlivňuje lidský faktor, chybu může udělat výpravčí, strojvedoucí vlaku nebo dispečer. Ani na hlavních koridorech není zabezpečovací zařízení zcela zautomatizováno, řekl v rozhovoru s ČTK zkušený strojvedoucí. Řešením je podle něho zavedení zabezpečovacího systému ETCS, který je ale velmi drahý.

Na české železnici se používá podle Správy železnic (SŽ) několik druhů zabezpečení. Existují zde tratě se zjednodušeným způsobem řízení dopravy, odborně označené jako D3. "Princip je založen na dorozumívání mezi takzvaným dirigujícím dispečerem a strojvedoucími všech vlaků na trati pomocí telekomunikačních prostředků. Dirigující dispečer je pouze jeden pro celou trať a musí mít přehled o všech vlacích na takové trati," uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Veškeré jízdy vlaků se řídí podle jízdního řádu a k němu vytvořených pomůcek pro železniční zaměstnance. Pokud má nastat změna oproti plánu, musí postupovat podle přesně nastavených pravidel popsaných v předpise.

V ČR jsou dále tratě s tzv. radioblokem. "Zařízení radioblok je technickou nadstavbou pro trať se zjednodušeným způsobem řízení dopravy," uvedla Friebová. Dopravu na trati řídí dispečer, který opět musí mít přehled o všech vlacích. Používá k tomu navíc technické zařízení, jež hlídá, aby dispečer nezvolil cesty jízdy vlaků, které by byly v kolizi.

Vlaky jezdí i po tratích s telefonickým způsobem dorozumívání, jde o tratě D1. "Každá železniční stanice na trati je obsazena výpravčím a tito výpravčí se vzájemně dorozumívají mezi sebou pomocí telefonního spojení. Formulace, které výpravčí používají a mají přímo vliv na bezpečnost, jsou závazné a musí se doslovně dodržet," uvádí Správa železnic.

Výpravčí musí pomocí telefonické domluvy zajistit, aby vlaky nevyjely proti sobě do traťového úseku nebo v příliš těsném sledu za sebou. Výpravčí musí obsluhovat staniční zabezpečovací zařízení ve vlastní stanici, čímž zabezpečí pohyb vlaků v této stanici.

Nejlépe zabezpečené tratě jsou ty, kde funguje automatické nebo poloautomatické zabezpečovací zařízení. Jde například o koridor, kde se v úterý večer u Českého Brodu na Kolínsku srazil osobní vlak s nákladním. Každá železniční stanice na trati je obsazena výpravčím, který ovládá zabezpečovací zařízení ve vlastní stanici a zabezpečovací zařízení v přilehlých traťových úsecích. Používá se i varianta, kdy výpravčí kontroluje více stanic z jednoho místa. "Výpravčí již nemusí telefonicky zajišťovat, aby vlaky nevyjely proti sobě do traťového úseku, mají k dispozici technické zabezpečovací zařízení, které obsluhují, případně které funguje automaticky," uvedla Friebová. Na techto tratích s nejvyšším zabezpečením funguje takzvaný autoblok, kdy může výpravčí nebo dispečer vlaky zastavit pomocí funkce generální stop. Funkce zastaví automaticky všechny vlaky v daném úseku, dispečer či výpravčí tak může zabránit případné nehodě. Na možné použití této funkce upozorní počítač.

Podle osloveného strojvedoucího by situaci na kolejích vyřešilo zavedení jednotného zabezpečovacího zařízení ETCS. Vlaky zde komunikují se systémem pomocí čidel, počítač hlídá polohy vlaků i vzájemné rozestupy, v případě potřeby vlak zpomalí nebo zastaví. Systém sleduje také maximální traťovou rychlost. Instalace ETCS do vlaků a na tratě je podle strojvedoucího ale velmi nákladná, reálně se s ní tak podle strojvůdce do budoucna počítá spíše na koridorových tratích.

Podle statistik z letošního dubna je systémem ETCS pokryto jen zhruba 255 kilometrů železnice, dalších přes 200 kilometrů je ve zkušebním provozu. Celkem je v Česku přes 9000 kilometrů železnic.

V posledním týdnu se na železnici stalo několik vážných nehod. České dráhy, o jejichž vlaky šlo, uvedly, že zintenzivní kontroly práce strojvůdců, zároveň budou chtít zkvalitnit jejich výcvik a trénink. Místopředseda sněmovního dopravního podvýboru Ondřej Polanský (Piráti) míní, že havárie jsou důsledkem napjaté personální situace strojvedoucích a zpoždění instalace zabezpečovacího systému ETCS.

Související

Vlak odjel bez strojvedoucího a vykolejil. (2.5.2024) Prohlédněte si galerii

ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka

České dráhy začnou ve čtvrtek ráno s odstraňováním dvou vozů, které vykolejily minulý týden u středočeského Klínce, informoval dopravce. Vozy budou nakolejeny s pomocí jeřábu a v rámci možností transportovány z místa po kolejích. Na trati mezi Čisovicemi a Měchenicemi tak bude muset být přerušen provoz, zajištěna bude náhradní autobusová doprava. 
Vlak odjel bez strojvedoucího a vykolejil. (2.5.2024) Prohlédněte si galerii

FOTO: Vykolejený vlak skončil na dva kusy mimo trať. Jel přes 100 km/h

Drážní inspekce vyšetřuje čtvrteční nehodu vlaku, který bez strojvedoucího odjel ze stanice a po několika kilometrech jízdy vykolejil. Ze zveřejněných fotografií je zřejmé, že souprava skončila mimo trať a na dva kusy. Škoda činí několik milionů korun. 

Více souvisejících

Vlaky Vlaková neštěstí srážka vlaků u Českého Brodu (14. 7. 2020)

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

HC Škoda Plzeň, ilustrační fotografie.

Na extraligovou scénu se vrací bývalý reprezentační kouč. Plzeň nově přebírá Jandač

Sezóna extraligy 2023/24 sice skončila teprve před nedávnem, ale už teď se kluby chystají na sezónu novou, tedy na sezónu 2024/25. A to nejen změnami v hráčských kádrech, ale i novými jmény na lavičce. Takový případ se nyní naskytl v extraligové Plzni, která pro nadcházející sezónu povolala do svých služeb bývalého reprezentačního trenéra Josefa Jandače. Ten se tak po pauze vrací zpátky na extraligovou scénu. Na západě Čech mu při tom budou pomáhat v roli asistentů Jiří Veber a Václav Pletka.

včera

Dva členové ochranky měli atentát ukrajinského prezidenta do detailů naplánovaný.

Nejen Zelenského měli zabít. Toto je plán členů ochranky

Podle prohlášení ukrajinské tajné služby SBU byl zmařen pokus o atentát na prezidenta Ukrajiny Volodymyra Zelenského. Mezi zadrženými by měli být dva členové jeho vlastní ochranky. Údajně měla být v plánu i likvidace politických a vojenských špiček Ukrajiny.

včera

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Rulík a spol. nemůžou počítat s Hertlem. Vedení Vegas českého útočníka na domácí MS nepustí

V úterý se česká hokejová reprezentace sešla na ledě O2 Areny, aby zde absolvovala svůj trénink před blížícím se domácím světovým šampionátem, který začne už v pátek. Ještě před začátkem tohoto tréninku generální manažer národního týmu Petr Nedvěd novinářům sdělil, že se bude realizační tým v čele s koučem Radimem Rulíkem muset obejít na domácím MS bez jedné z českých hvězd v NHL, útočníka Tomáše Hertla. Vedení jeho klubu Las Vegas ho totiž do Prahy nepustí.

Aktualizováno včera

Izraelská armáda

Izrael nadále operuje v okolí Rafáhu. Pozastavení pomoci z USA popírá

Izraelská armáda pokračuje v pozemní operaci do Rafáhu, kterou zahájila v tomto týdnu. Už v úterý potvrdila obsazení přechodu na hranici s Egyptem. Do obydlených čtvrtí města zatím nepostupuje. Armádní mluvčí zároveň bagatelizoval nepotvrzenou informaci, že USA pozastavily dodávku některých zbraní kvůli nynější ofenzivě. 

včera

Susan Bucknerová (vpravo) ve snímku Pomáda (1978).

Zemřela hvězda filmu Pomáda, Susan Bucknerová

Do světa hollywoodských snímků a hereckých svět zasáhla velmi smutná zpráva. Herečka Susan Bucknerová, známá především díky své roli roztleskávačky Patty Simcox ve slavném muzikálovém snímku "Pomáda!", nás opustila ve věku 72 let.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Policie upřesnila informace o případu v Plzni. Ženu se podařilo zachránit

Policie ještě v úterý upřesnila informaci o násilném trestném činu v centru Plzně. Strážci zákona původně uvedli, že napadená žena nepřežila. Záchranářům se ji ale nakonec podařilo zachránit. Žena byla hospitalizována v nemocnici. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy