ČSSD slibuje: Vyhrajeme volby, bude rychlodráha Praha-Kladno. Za 20 miliard

Praha - ČSSD chce v případě volebního vítězství postavit do tří let Masarykovu rychlodráhu mezi Prahou, letištěm v Ruzyni a Kladnem. Investice, která má podpořit ekonomiku, má činit 20 miliard korun, z toho 80 procent prostředků má jít z fondů EU. Na dnešním setkání s novináři to řekl stínový ministr průmyslu a obchodu Milan Urban.

Ten také odmítá spojení státních agentur CzechInvest a CzechTrade a podporuje vznik velkého regulačního úřadu, který bude mít na starosti energetiku, železniční dopravu a vodohospodářství.

"Projekt rychlodráhy může být realizován českým průmyslem, včetně vlaků," uvedl Urban. Železniční spojení má končit na pražském hlavním nádraží. Podle Urbana se při stavbě částečně využije stávajících kolejí, které vedou na Letnou, a pak trať povede tunelem za Prahu.

Projekt chce ČSSD realizovat během tří let, je prý připraven z hlediska administrativního i stavebních řízení. "Na stavbu lze čerpat 80 procent rozpočtu z EU, protože souvisí se spojením letiště a centra," dodal Urban. Stát by tak stavba stála každý rok zhruba jednu miliardu.

O rychlodráze se mluví už deset let

Projekt rychlodráhy na letitě se diskutuje posledních deset let. Otazníky se točily například kolem toho, zdali je pro toto spojení výhodnější vlaky zavést na pražské hlavní nebo Masarykovo nádraží. 

Hlavní nádraží a Masarykovo nádraží patří mezi významné pražské dopravní uzly. Na Masarykově nádraží jsou ukončeny regionální vlaky ze směrů od Kolína, Kladna a Kralup nad Vltavou. Na hlavním nádraží jsou ukončeny nebo projíždí vlaky všech kategorií. V současnosti je přestup mezi Masarykovým a hlavním nádražím možný pěšky nebo s využitím pražské MHD s nutným přestupem.

V souvislosti s ukončením vlaků na Masarykově nádraží z připravovaného napojení letiště Ruzyně železniční dopravou se diskutuje otázka dostatečně komfortního přestupu cestujících mezi oběma nádražími. Nově nabídnutá přestupní vazba by měla především sloužit pro přestup z vlaků příměstské dopravy ukončených na Masarykově nádraží na vlaky dálkové dopravy odjíždějící z hlavního nádraží. Dále se realizací záměru zvýší na hlavním nádraží komfort přestupu z vlaku a metra na tramvajovou dopravu v zastávce hlavní nádraží (Bolzanova ul.).

Vlastní trasa železniční trati prochází hustě urbanizovaným územím a má dobré předpoklady jednak pro jeho přímou obsluhu a dále pro spolupráci s ostatními druhy dopravy. Devět železničních stanic a zastávek tak bude převážně patřit k významným přestupním uzlům s tím, že nejvýznamnější z nich – Praha Bubny/Vltavská, Praha Dejvice/Hradčanská a Praha Dlouhá Míle, (resp. Praha Masarykovo nádraží/Náměstí Republiky) budou zároveň přirozenými architektonickými a urbanistickými jádry dotčené lokality, píše server praha-kladno.cz.

V rámci tohoto dopravního spojení bude zajištěn atraktivní přestup na všechny stávající trasy pražského metra (trasa A – stanice Hradčanská, trasa B – stanice Náměstí Republiky – výstup Masarykovo nádraží, trasa C – stanice Vltavská), ve sledovaném výhledovém období v rámci prodloužení trasy metra A pak i vazbu v železničních zastávkách Veleslavín a Dlouhá Míle a ve stanici Praha Letiště Ruzyně. 

Související

Zdeněk Koudelka Rozhovor

25 let od opoziční smlouvy. Navzdory nálepkování zajistila stabilní vládu a snížila schodek rozpočtu, míní Koudelka

Před čtvrtstoletím, 9. července 1998, uzavřely dvě tehdy nejsilnější tuzemské politické strany Smlouvu o vytvoření stabilního politického prostředí v České republice, známou jako opoziční smlouva. Výsledkem byla jednobarevná vláda vítěze voleb, ČSSD vedené Milošem Zemanem, tolerovaná druhou stranou v pořadí, ODS v čele s Václavem Klausem. Ačkoliv se proti tomuto uspořádání kriticky vymezovaly menší politické subjekty a část veřejnosti i médií, mezi voliči ČSSD a ODS mělo nezanedbatelnou podporu, uvádí v rozhovoru pro server EuroZprávy.cz politolog a právník Zdeněk Koudelka. 

Více souvisejících

ČSSD Vlaky Milan Urban

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

MANUÁL: Dnes startují krajské a senátní volby. Jak volit a kde nekroužkovat?

Dnes odpoledne začnou v Česku volby krajských zastupitelů. V některých částech republiky budou spojeny také s prvním kolem senátních voleb. Zatímco krajské volby se týkají voličů mimo hlavní město, o složení horní parlamentní komory budou rozhodovat i voliči ze čtyř senátních obvodů v Praze. 

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy