Senát má stejně jako vláda výhrady vůči emisní normě Euro 7

Pokud se návrh nové emisní normy pro motorová vozidla Euro 7 nezmění, může zásadním způsobem ohrozit budoucnost automobilového průmyslu v tuzemsku a způsobit vážné ekonomické i sociální dopady. Dnes se na tom usnesl Senát, když se na návrh svého evropského výboru připojil k výhradám, které má k normě česká vláda. 

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) už dříve řekl, že norma je pro Česko nepřijatelná. Česko se bude během projednávání materiálu snažit o to, aby byl přepracován, řekl dnes senátorům ministr vnitra Vít Rakušan (STAN), který omluveného Kupku zastoupil. Výhrady vlády sdílí i sněmovní evropský výbor.

Rakušan před hlasováním poděkoval senátorům za jejich postoj a podporu vládního stanoviska. "Vnímám to tak, že vláda dostává tímto od zákonodárného sboru mandát k tomu, aby vyjednávala vylepšení těch podmínek jako takových," řekl.

Senát mimo jiné požaduje prodloužení navržených termínů účinnosti nové normy nejméně o čtyři roky. Současné termíny podle senátorů neodrážejí dobu vývoje nového motoru a nenabízejí dostatek času pro přizpůsobení se novým požadavkům.

Česká vláda považuje plán za příliš ctižádostivý, i když snižování emisí ze silniční dopravy podporuje. Mimo jiné se obává toho, že navržené požadavky můžou zdražit a snížit dostupnost některých modelů. Tím by ve svém důsledku omezily příspěvek normy Euro 7 ke zlepšení ovzduší a snižování emisí ze silniční dopravy v EU. Je to tím, že vysoká pořizovací cena vozidel může odrazovat spotřebitele od nákupu nových vozidel a tím zpomalovat obnovu vozového parku. Evropská komise odhaduje, že se norma do ceny nových aut promítne v řádu tisíců korun, výrobci mluví o desítkách tisíc. Senát má stejné obavy.

Neexistuje automobilka, která by nyní dokázala vyrábět automobily podle tohoto předpisu, řekl zpravodaj a senátor Jiří Čunek (KDU-ČSL). Poukázal například na to, že norma stanovuje i limity emisí z brzd a pneumatik a že tyto limity budou platit i pro elektromobily.

Zdeněk Nytra (ODS a TOP 09) upozorňoval na to, že ohroženější skupinou než výrobci automobilů jsou všichni obyvatelé EU a také životní prostředí. Připomněl zákaz prodeje aut se spalovacími motory od roku 2035, který podle něj povede k tomu, že si většina obyvatel již od roku 2025 nebude moci nové auto dovolit. Důsledkem pak bude to, že se bude prodlužovat průměrná životnost aut a budou se opravovat vozy, které by už dávno neměly jezdit.

David Smoljak (STAN) však poukazoval na to, že jde o návrh, o kterém se začalo jednat koncem ledna, a nikoli o definitivní rozhodnutí Evropské komise. "My se bavíme o návrhu, který čerstvě všichni dostáváme k posouzení," podotkl. Marek Slabý (ODS a TOP 09) varoval před extrémním nárůstem počtu ojetých aut i před nedostupností malých užitkových vozidel na trhu, která tak podle něj bude nutné opravovat a prodlužovat jejich životnost.

Naproti tomu Martin Krsek (SEN 21 a Piráti) vyjádřil rozpaky z toho, že senátoři posuzují problematiku čistě očima automobilového průmyslu a dehonestují názor Evropské komise. Hovořil o nekritickém přebírání katastrofických scénářů automobilek a poukazoval na to, že je nutné posuzovat data obou stran, jak Bruselu, tak automobilek. Pro návrh odmítl hlasovat Václav Láska (SEN 21 a Piráti). Zdůvodnil to tím, že mu některá vystoupení řečníků přišla tak destruktivní a konzervativní, až se rozhodl hlasovat proti. Pro usnesení hlasovalo 59 z 64 přítomných senátorů.

Pokud pravidla schválí členské země a Evropský parlament, měla by pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později. Cílem normy je také sladit limity pro benzinová a naftová auta. Vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se bude vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Vozy mají mít navíc čidla, která emise umožní kdykoliv zkontrolovat. Nově se také stanoví emisní limity pro dříve neregulované znečišťující látky, jako jsou emise oxidu dusného z těžkých nákladních vozidel. Norma má také regulovat životnost baterií s cílem zvýšit důvěru spotřebitelů v elektromobily.

Návrh podle Sdružení automobilového průmyslu neposkytuje fakticky čas na vývoj a adaptaci výroby, což způsobí výpadky ve výrobě v řadě závodů. Vyžadované masivní investice budou navíc využitelné jen pro relativně krátké časové období do roku 2035, kdy EU spalovací motory zakázala úplně, přitom však výrazně omezí dostupné zdroje pro vývoj a výrobu zcela bezemisních vozidel.

EK v návrhu nového nařízení zdůrazňuje, že znečištění ovzduší představuje v Evropě i nadále velké riziko pro životní prostředí a zdraví. Odhaduje se, že v roce 2018 způsobilo znečištění ovzduší v tehdejších 28 členských státech EU víc než 300.000 předčasných úmrtí, uvádí její materiál.

Související

Petr Pavel

Pavel se těší největší důvěře mezi vrcholnými politiky, zjistilo CVVM

Nejdůvěryhodnějším z vrcholných českých politiků je podle šetření CVVM prezident Petr Pavel, jemuž věří 54 procent lidí. Je tak jediným politikem, na kterého mají lidé převážně pozitivní názor. Nejvíce lidé nedůvěřují premiérovi Petru Fialovi (ODS) a předsedkyni Poslanecké sněmovny Markétě Pekarové Adamové (TOP 09). 

Více souvisejících

Senát ČR auto emise

Aktuálně se děje

před 41 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Turecko, ilustrační foto

Turecko definitivně zastavilo veškerý obchod s Izraelem

Dva anonymní turečtí úředníci informovali agenturu Bloomberg, že Turecko úplně zastavilo veškerý obchod s Izraelem. Tím chce Ankara vyjádřit svůj nesouhlas s Izraelem kvůli jeho jednání v Pásmu Gazy, což ostře kritizuje turecký prezident Recep Tayyip Erdogan.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

raketový systém Patriot

„Rusové se učí a upravují taktiku,“ říkají ukrajinští energetici. Firmám dochází peníze, žádají o Patrioty

Ukrajinští energetici se snaží opravit škody způsobené rostoucími ruskými vzdušnými útoky, které mají za cíl zničit ukrajinskou energetickou infrastrukturu, poškodit ekonomiku a podlomit morálku společnosti. Obávají se, že nedokáží zemi připravit na zimu, pokud spojenci Kyjevu neposkytnou systémy protivzdušné obrany, jako jsou americké Patrioty, které by pomohly zastavit další útoky Rusů na již poškozené elektrárny.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Vlak odjel bez strojvedoucího a vykolejil. (2.5.2024) Prohlédněte si galerii

FOTO: Vykolejený vlak skončil na dva kusy mimo trať. Jel přes 100 km/h

Drážní inspekce vyšetřuje čtvrteční nehodu vlaku, který bez strojvedoucího odjel ze stanice a po několika kilometrech jízdy vykolejil. Ze zveřejněných fotografií je zřejmé, že souprava skončila mimo trať a na dva kusy. Škoda činí několik milionů korun. 

před 4 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

Ryan Gosling jako Kaskadér.

RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí

Ryan Gosling a Emily Blunt byli loni vedlejšími tvářemi letního fenoménu Barbenheimer, oba byli za své role nominováni na Oscara. Teď se před kamerou, a ve filmu i za kamerou, potkávají u dalšího projektu s blockbusterovými ambicemi. Kaskadér je v tom nejlepším slova smyslu pohodovou zábavou, jež nepostrádá hravost, důmyslnost a zbytečně se nepáře s logikou.

včera

včera

včera

FC Liverpool hraje své domácí zápasy na stadionu Anfield Road.

Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu

Fanoušci fotbalového Liverpoolu už vědí, kdo bude od sezóny 2024/25 novým kormidelníkem jejich miláčků a tudíž nástupcem Jürgena Kloppa, německého kouče, který už předem avizoval, že tato sezóna bude jeho poslední na pozici trenéra anglického celku. Podle BBC se jím stane nizozemský stratég Arne Slot, jenž v současnosti působí jako kouč Feyenoordu Rotterdam. Právě s tímto klubem se měl Liverpool domluvit na uvolnění Slota za 9 milionů eur (v přepočtu přes 226 milionů korun) s tím, že si nizozemský klub přijde na další dva miliony eur (přes 50 milionů korun) v rámci dodatečných bonusů.

včera

včera

Helena Langšádlová

Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja

Výměna na postu ministra pro vědu a výzkum se ve čtvrtek přiblížila. Prezident Petr Pavel přijal demisi končící ministryně Heleny Langšádlové (TOP 09). Na Pražský hrad zároveň zamířil návrh na jmenování Pavla Tuleji, který by se měl v pondělí chopit vládní funkce.

včera

Vladimir Putin

Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva

Kromě bojů na frontě se válka na Ukrajině rozšířila i do strategických oblastí, jako jsou rafinerie, které jsou klíčové pro zásobování Ruska palivy. Ukrajinci k těmto nelehkým akcím využívají dronů, které poškodily některé z těchto rafinerií natolik, že jejich produkce ropy byla omezena. To způsobilo růst cen a nedostatek paliva v celém Rusku.

včera

Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín

Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl ve čtvrtek do funkce nového ředitele Národního bezpečnostního úřadu Jana Čuřína, který dosud působil jako bezpečnostní ředitel Úřadu vlády. Vláda rozhodla o jeho jmenování na jednom z březnových zasedání. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy