Praha - Vymyslet dobrý reklamní spot, který přitáhne zákazníky, není lehké. O to těžší je udělat takový, který se stane virálním a začne se po internetu šířit samovolně. Zaručeným receptem je, zdá se, věčné téma nevraživosti Čechů a Slováků. I v tomto případě totiž zafungoval víc než dobře.
Nepříliš používaný, ale úspěšný. Tak by se dal charakterizovat reklamní motiv, v němž Češi hanlivě vyobrazují Slováky a naopak. Zatím poslední počin má na svědomí Restaurace Máneska, jejíž spot na to jde opravdu zostra.
V této reklamě se mísí hned několik podtextů. Nejprve je zde vyobrazena žena ze Slovenska, která je v záběru s prostřihy, v nichž vidíme krájení masa. Ve chvíli, kdy se divák vžije do zavedeného a mezi adolescenty oblíbeného přirovnání ženě k masu, přichází vyvrcholení celé reklamy: "U nás je každá kráva šťastná".
Video sklidilo na internetu obrovský úspěch a jen na serveru YouTube jej vidělo za pět dní přes půl milionu lidí. Zatímco většina diskutujících chápe, že se jedná o nadsázku a určitý druh humoru, jiní, zejména Slováci, jsou ale reklamou pobouřeni.
Řada z nich se brání tím, že jde o rasismus nebo urážku národa, jiným vadí permanentní narážky ze strany Čechů, další upozorňují, že kdyby tomu bylo naopak, zuřili by Češi. Není to však tak dávno, co tato situace opravdu nastala.
Slovenská sporiteľňa před dvěma lety zesměšnila ve své reklamě Čechy. Ústředním tématem byl český turista v kempu, který neustále obcházel slovenské dovolenkáře, od kterých si půjčoval pánvičku, cibuli a nakonec i manželku jednoho ze Slováků. Ten to už nevydrží a Čecha zarazí. Na konci videa Čech Slovákům půjčí paštiku, ale s tím, že ji chce vrátit.
Reklamou se kvůli stížnosti musela zabývat slovenská Rada pro reklamu. Ta ale ve svém nálezu shledala, že k žádnému porušení kodexu, který musí tvůrce reklamy dodržet. Podle stěžovatelů reklama uráží národnostní cítění spotřebitelů a vyvolává nesnášenlivost.
Související
V reklamách na zdravotnické prostředky už nebudou smět být lékaři či celebrity
Facebooku kvůli koronaviru klesají příjmy z reklamy, potíže má i Twitter
Reklamy , Slovensko , televize
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
včera
Trumpova ex-asistentka Hope Hicksová vypovídá. Měla popřít aféru Stormy Daniels
včera
Londýn beze změny. Starostou metropole bude nadále Sadiq Khan
Aktualizováno včera
Důvody, proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most
včera
Audrey Hepburnová, hvězda stříbrného plátna a módní ikona, by dnes oslavila 95. narozeniny
včera
VIDEO: Diktátor Kim Čong-un se stal hvězdou TikToku s propagandistickou písní „Přátelský otec“
Aktualizováno včera
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
včera
V Německu napadli neznámí útočníci europoslance. Scholz už reagoval
včera
Princezna Kate si prochází peklem, tvrdí osoba blízká manželce prince Williama
včera
Čtvrteční nehodu vlaku bez strojvedoucího šetří i policie
včera
Polsko je rovněž terčem ruských kybernetických útoků, potvrdila Varšava
včera
NATO cvičí poblíž ruských hranic. Připravují se na válku, soptí Kreml
včera
Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili
Aktualizováno včera
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
včera
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
včera
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
včera
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
včera
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
včera
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
včera
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) ocenila rozhodnutí Pavla Tuleji, který se v pátek vzdal nominace na ministra pro vědu, výzkum a inovace. Ve vládě měl nahradit končící ministryni Helenu Langšádlovou.
Zdroj: Jan Hrabě