Praha - Karlův most podle jeho správce Jana Zemánka vydrží jakoukoliv velkou vodu. Dříve se voda mohla dostat pod mostní pilíře, od obnovy po povodni z roku 1890 jsou však pilíře pevně spojené se skálou.
Novinářům to Zemánek, který je zároveň vedoucím oddělení mostů Technické správy komunikací, řekl dnes u příležitosti 660 let od zahájení výstavby mostu.
"Dnes je most připraven na jakoukoliv vodu jakékoliv rychlosti, protože všechny pilíře v řece jsou zabezpečeny tak, že jsou spojeny se skalnatým podložím," vysvětlil Zemánek. Pilíře jsou podle něj natolik masivní, že je voda nemůže poškodit. Před tím je voda podemlela, něboť most byl založený jen 2,2 metru pode dnem. Proč to bylo tak mělce, historikové nevědí.
Most poškodila zejména povodeň v roce 1890. Materiál splavený z Vltavy a Berounky se nakupil u Kampy a ucpal jednu třetinu řeky. Hlavní proudnice proto vedla jinudy. "Voda rozebrala dno do hloubky šesti metrů. Pilíře se pootočily a strhly klenbu," vysvětlil Zemánek.
Při následující opravě se v jámách šest metrů pode dnem našly i zbytky vorů, které voda sebrala na Výtoni. Bylo třeba obnovit pátý a šestý pilíř. A aby lépe odolávaly vodě, byly zúženy a nově jsou v nich duté prostory.
Do dna byly zakotvené pomocí speciálních potápěčských zvonů používaných ve stavebnictví, takzvaných kesonů. Ty obsahují vzduch, takže v nich je možné pracovat pod vodou bez dýchacích přístrojů. Vlastní vahou klesá keson do vykopané stavební jámy a dělníci uvnitř něj odkopávají podloží. Nakonec se zvon vyplní betonem a stanou se součástí mostního pilíře.
Související
Z Karlova mostu skočil, hasiči ho vytáhli na břeh
Chlapci i dívce, kteří posprejovali Karlův most, uložil soud 60 hodin prospěšné činnosti
Karlův most , Praha - Karlův most
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Evropa si v současné době hraje s ohněm, varuje Orbán
před 42 minutami
Velmi důležité, velmi nebezpečné. Kreml zareagoval na návrhy Camerona a Macrona
před 1 hodinou
Rusko plánovalo útok na německém území, chtělo zničit vojenskou pomoc Ukrajině
před 1 hodinou
Tragická nehoda na Třebíčsku: Auto vyjelo mimo silnici, žena zemřela
před 1 hodinou
Putin pracuje na nejkrutější válečné zbrani Ruska, tvrdí experti. Systém promění bojiště v hořící peklo
před 2 hodinami
Putin má paranoidní strach, že Západ omezí moc Ruska. Moskva proto enormně zbrojí
před 2 hodinami
Tuleja ministrem pro vědu a výzkum nebude. Nominace se vzdal
před 2 hodinami
Ruská armáda dobyla na Ukrajině území o rozloze 547 kilometrů čtverečních, oznámil Šojgu
před 3 hodinami
Počet mrtvých výrazně vzroste, varuje WHO. Pro invazi Izraele do Rafahu má nouzový plán
před 4 hodinami
Turecko sdělilo podmínky, za jakých obnoví obchod s Izraelem
před 4 hodinami
Česko vyzývá Rusko, aby přestalo s kybernetickými útoky
před 4 hodinami
NATO míří k tomu, aby překročilo červené čáry na Ukrajině, varuje Maďarsko
před 5 hodinami
HRW: Ruská armáda popravuje ukrajinské vojáky, kteří se vzdávají
před 6 hodinami
Kuleba: Rusko bude možné zapojit do mírových jednání až po mírovém summitu
před 6 hodinami
Napětí v Nigeru: Ruští vojáci vstoupili na základnu, kde sídlí americká armáda
před 7 hodinami
Turecko definitivně zastavilo veškerý obchod s Izraelem
před 8 hodinami
Policie zasahuje na gymnáziu v Litvínově. Škola byla evakuována
před 8 hodinami
„Rusové se učí a upravují taktiku,“ říkají ukrajinští energetici. Firmám dochází peníze, žádají o Patrioty
před 8 hodinami
USA nevidí, že by Čína chtěla spravedlivé ukončení války na Ukrajině
před 8 hodinami
FOTO: Vykolejený vlak skončil na dva kusy mimo trať. Jel přes 100 km/h
Drážní inspekce vyšetřuje čtvrteční nehodu vlaku, který bez strojvedoucího odjel ze stanice a po několika kilometrech jízdy vykolejil. Ze zveřejněných fotografií je zřejmé, že souprava skončila mimo trať a na dva kusy. Škoda činí několik milionů korun.
Zdroj: Jan Hrabě