Se vzpomínkou na 21. srpen 1968 se podělil také herec a principál Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský. Kromě osobních vzpomínek upozornil také na film o této době, ve kterém se sám objevil.
Česko si připomíná okupaci Československa vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968 a oběti demonstrací v srpnu1969. Po celé zemi se včera uskutečnily desítky akcí. Kromě politiků se k událostem tehdejší doby vyjádřili i další pamětníci.
Jedním z nich je herec Jan Hrušínský. „V Rakousku jsem točil s režisérem Michaelem Kreihslem ”Prager frühling 1968”. Brežněva hrál Bogdan Stupka, já Dubčeka. Zajímavý rakouský pohled na srpnové události v ČSSR a především na Čechy a Slováky,“ popisuje herec.
Přidal i svou osobní vzpomínku na srpnovou okupaci. „20. srpna 1968 mně bylo třináct let a byl jsem s rodiči na prázdninách v Plané nad Lužnicí. Ve vzduchu byla naděje na normální život, jaký jsme znali jen z filmů nebo z vyprávění šťastlivců, kteří se dostali na západ. Naši mi dovolili jít s kamarády na táborák, který jsme rozdělali na břehu Lužnice. Vedli jsme třináctileté řeči o politice, o Americe a o holkách, předháněli se, kdo řekne lepší filmovou hlášku, a měli super večer,“ vzpomíná na tehdejší dobu Hrušínský.
Jenže pak přišly chvíle, které vše změnily. „V půl jedenácté jsem byl doma a šlo se spát. Asi kolem páté hodiny ranní nám dřevěná chata duněla, jako při zemětřesení. Probudilo mě to, rodiče poslouchali tranzistor, kde vysílali sci-fi o brutálním přepadení země a maminka plakala. Běželi jsme s tátou k budějovické silnici, po které se valily tanky s ozbrojenými Rusáky, a nevěřili jsme svým očím,“ píše na facebooku herec.
„Táta křičel „Pačemu vy zděs?“, nikdo neodpovídal. Silnice byla lemovaná lidmi, kteří okupantům hrozili pěstmi, úplně stejně jako v roce 1939 nacistům. Kolaboranti a vlastizrádci zvedli hlavy. Jako ti dnešní. Přijde jednou po zločinu trest?“ zajímá Jana Hrušínského.
Související
"Svině nevděčný," vynadal poslancům Topolánek. Hrušínský mluví o neslušnosti a zbabělosti
Koronavirus: Ruší se premiéry filmů a zavírají divadla. Hrušínský zkritizoval Babiše
Jan Hrušínský , okupace 1968 , Srpen 1968 , 1968
Aktuálně se děje
před 51 minutami
Tusk: Bezpečnost Evropy závisí na Polsku. Západ nás neochrání
před 1 hodinou
Netanjahu: Jdeme si pro vítězství. Izrael podnikne invazi do Rafahu bez ohledu na příměří
před 2 hodinami
Pálení čarodějnic komplikuje suché počasí. Začal platit zákaz rozdělávání ohně
před 3 hodinami
Do důchodu později. Vláda schválila odchod do penze po 65. roku života
před 3 hodinami
Muž s mečem zaútočil na lidi v Londýně
před 4 hodinami
Výrazně se sníží důchody, nebo porostou daně. Jurečka popsal, co bez reformy hrozí Česku
před 5 hodinami
S fake news se setkalo 45 procent Čechů. Kterým lžím lidé věří nejvíce?
před 6 hodinami
Jednotky izraelské armády porušují lidská práva, tvrdí USA. Zvažují sankce
před 7 hodinami
Statisíce lidí přijdou o práci, milion míst změní digitalizace, varuje Jurečka
před 8 hodinami
Při lyžování v rakouských horách zahynul Čech
před 9 hodinami
Výhled počasí na květen: Meteorologové řekli, zdali čekají další extrémy
včera
Česko podle Pekarové Adamové promarnilo správnou chvíli na přijetí eura
včera
Týdenní výhled filmů: Návrat sloního muže, brutálního Medvídka Pú a portrét frontmana Olympicu
Aktualizováno včera
Zelenskyj popsal Stoltenbergovi, jak Ukrajině uškodilo zpoždění dodávek pomoci
včera
Ukrajina míří do NATO a Moskva musí pochopit, že nemůže vyhrát, zdůraznil Stoltenberg v Kyjevě
včera
Západním bankám se u Putina daří. Přispěly mu na válku více než 800 milionů eur
včera
Rusové zasáhli Oděsu raketami. Čtyři mrtví, 20 zraněných
včera
Steinmeier na návštěvě Prahy jednal s Pavlem a uctil památku obětí střelby na FF UK
včera
Dnes je Mezinárodní den tance. Kdy a jak začali lidé tančit?
včera
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
Ačkoli film Boy Kills World se v nabídce českých kin objevil relativně nenápadně, nabízí zběsilou, ujetou a sebeuvědomělou akční jízdu, kde je dějovým tahounem samotné násilí. Postmoderní hříčka sází na nápaditou stylistiku a moralizování zahazuje daleko od zmasakrovaných antagonistů.
Zdroj: Martin Pleštil